Hästen anfaller!

M

MiniMEJ

Hej, jag har en jättegullig häst som är jättesnäll o mysig :D

Men jag har ett jättestort problem, som inte skedde i början, men som sker allt oftare; när jag ska hämta honom i hagen "anfaller" han mig, vilket är otroligt läskigt! Det enda som funkar är lite godis (morot, havre), men det känns helt fel att inte kunna fånga in hästen utan det! :o

Snälla hjälp mig, det är säkert jag som gör något fel, nu när jag vet vad som väntar när jag hämtar i hagen är jag jättenervös, vilket gör honom mer kaxig och... ja, ni fattar!

Jag behöver bra och konkreta tips o råd på hur jag ska få bort det här! Desperat!! :confused:

Sv: Hästen anfaller!

Hästen är väll knappast "jättesnäll" och "gullig" om den anfaller?

Ta hjälp av en kunnig person.

Är hästen ny?

Går hästen ensam?

Är det bara du som hanterar hästen?

Hur gammal är den?

Är hästen ny?

Ja

Går hästen ensam?

Nej

Är det bara du som hanterar hästen?

Ja

Hur gammal är den?
14

han är ranghög bland kompisarna

Jag vet att det är jag som är nervös o inte är ledare bra, men jag behöver hjälp med att vara en bra ledare, för annars tar jag hand om honom bra... faktiskt! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är jävligt gullig men han kan "anfalla" lite då och då. Från början blev jag såklart rädd och stack, visste inte vad det betydde. Nu vet jag att det bara är fåneri, jag står stilla, skakar på huvudet och går fram för att mysa, då är han inte lika "farlig" längre;)

Så till TS. är hästen ny kanske han testar dig eller det kanske helt enkelt är hans sett att leka? Min häst gör så iaf:p

Men om hästen är ganska nyligen "ny". Så kanske den har kommit till rätta och försöker testa dig?

Kan du inte fråga den som hadde hand om häste innan, och fråga om hästen var likadan?

En häst som har världens goaste, snällaste och kärleksfullaste ledare kan ändå sätta denna sida till.

Nu vet ju inte jag hur du är med hästen med eftersom du ber om råd så tror jag att du är för "snäll".
Bara för att du är go och snäll så betyder det inte att du är en bra ledare.

Man får absolut inte bli mesig, vem känner respekt för en mesig chef?

En ledare ska vara konsekvent, bestämd och tydlig. Det betyder att ett sagt ”nej” inte får bli ett ”ja” efter övertalan.

Det betyder att visa var gränserna går och att aldrig tolerera att de överskrids.

Det betyder att kunna säga ifrån när något inte accepteras.

Men det betyder också att direkt kunna visa uppmuntran när hästen korrigerar felet och inte vara långsint. Hästar vet inte vad långsinthet är, de lever i nuet.

Är det bara i hagen hästen är sådan? Är den sådan i boxen ochså?

Med "anfaller" menar du att hästen springer på dig? har den bakåtstrukna öron, visar tänderna?

Eller går den bara fram lite surt med gör ingenting mer sen?

Om det inte är så alvarligt så kan du prova att sjasa iväg hästen när den kommer fram till dig.
Ha med dig ett långt grimmskaft som du kan veva.

Men annars så tycker jag faktiskt att du ska be om hjälp av en kunnig.

en häst kommer aldrig att känna sig säker om den inte vet vem ledaren är. Och kommer då att ta den uppgiften i egna händer.

Nu vet ju inte jag hur du är med hästen med eftersom du ber om råd så tror jag att du är för "snäll".
Bara för att du är go och snäll så betyder det inte att du är en bra ledare.

Man får absolut inte bli mesig, vem känner respekt för en mesig chef?

En ledare ska vara konsekvent, bestämd och tydlig. Det betyder att ett sagt ”nej” inte får bli ett ”ja” efter övertalan.

Det betyder att visa var gränserna går och att aldrig tolerera att de överskrids.

Det betyder att kunna säga ifrån när något inte accepteras.

Men det betyder också att direkt kunna visa uppmuntran när hästen korrigerar felet och inte vara långsint. Hästar vet inte vad långsinthet är, de lever i nuet.

Är det bara i hagen hästen är sådan? Är den sådan i boxen ochså?

Med "anfaller" menar du att hästen springer på dig? har den bakåtstrukna öron, visar tänderna?

Eller går den bara fram lite surt med gör ingenting mer sen?

Om det inte är så alvarligt så kan du prova att sjasa iväg hästen när den kommer fram till dig.
Ha med dig ett långt grimmskaft som du kan veva.

Men annars så tycker jag faktiskt att du ska be om hjälp av en kunnig.

en häst kommer aldrig att känna sig säker om den inte vet vem ledaren är. Och kommer då att ta den uppgiften i egna händer.

Bara i hagen, aldrig i box eller någon annanstans! Så fort han är infångad är det öronen fram och gos.

Han anfaller på riktigt, springer mot mej med öronen bakåtstrukna och gör sig stor och visar tänderna!

Jag försöker att alltid vara konsekvent o så i stallet och vid ridning. Hästen lyssnar alltid jättebra då, men fri i hagen är det bara "attack"!
:cry:

Hej jag känner igen problemet.Jag hade ett varmblodssto som gjorde likadant första veckan hos mig.Jag provade allt möjlig men det som funkade var när jag stod still o skrek ett arg NEJ o det slutliga blev longerspö med en jätte snärt i luften när hon kom.INTE på hästen utan i luften.Sen gav hon sig o blev världens goaste häst.Förutom nu när jag har en 4årig frieserhingst som är mkt trevligare.Kram o lycka till!!

Ta med dig långpisk och jaga bort honom när han anfaller. Låt honom inte komma nära förrän han uppför sig.

Han anfaller på riktigt, springer mot mej med öronen bakåtstrukna och gör sig stor och visar tänderna!

Jag håller med övriga här. Du ska aldrig låta honom närma sig dig med den attityden.

Utan att bli arg eller rädd eller känna ilska - bara med lugn, beslutsamhet och självförtroende; jaga iväg honom när han närmar sig med den attityden. Ignorera honom sedan. Gå runt i hagen och ägna dig åt allt annat än honom (ta gärna med något att pyssla med). Blir han nyfiken och kommer fram med fred i sinnet så låter du honom göra det. Ta absolut gärna hjälp av någon som kan hjälpa dig med den här typen av träning eftersom det lätt kan bli farligt på riktigt. Du vet ju inte när han eventuellt fullföljer sin attack!

Lycka till!

Jag håller med övriga här. Du ska aldrig låta honom närma sig dig med den attityden.

Utan att bli arg eller rädd eller känna ilska - bara med lugn, beslutsamhet och självförtroende; jaga iväg honom när han närmar sig med den attityden. Ignorera honom sedan. Gå runt i hagen och ägna dig åt allt annat än honom (ta gärna med något att pyssla med). Blir han nyfiken och kommer fram med fred i sinnet så låter du honom göra det. Ta absolut gärna hjälp av någon som kan hjälpa dig med den här typen av träning eftersom det lätt kan bli farligt på riktigt. Du vet ju inte när han eventuellt fullföljer sin attack!

Lycka till!

Håller med. Har en kompis som hade samma problem med sin häst. Hon gjorde på detta sätt och efter ett tag blev hon en helt annan polle.

OMG...jag känner igen mig i det här.
Min häst är precis likadan.
Alltid sån där i hagen. Attackerar och går till anfall och ska hugga...
...för hans del är det lek...men inte så kul alla gånger.
Nu när jag haft honom i 5 år...och har försökt dom åren med och sjasa bort honom när han anfallt och när han inte uppfört sig bra.
Men han skiter väl i det och kommer endast om man har havre, precis när han släppts på bete.
Han är lite:crazy::crazy::crazy:. Han har alltid varit så där crazy när det gäller hagen vid betestider. Men annars är han gullig och snäll i övrig hantering.
Hade ute en sån där tränare i NH för några år sen när han gick på bete för och se om man kunde lösa problemet...men det slutade med att NHtränaren hade blivit utjagad från hagen med ett spark på låret och ett bett i fingret från min häst.
NHtränaren kallade min häst för ett hår av hin, ett hopplöst fall och att det där skulle bäst göra sig på en macka.
Beslöt mig där och då att han får vara som han är min kokohäst och jag älskar honom och tolererar honom för den han är...*fniss*.
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Ser många som svarar bara så här, utan att ge något tips eller råd.
"Ta hjälp av en kunnig person"...Ja, det bleve inte mycket till diskussionsforum, om alla svarade så!

Man frågar väl här, för att det finns kunniga personer här...eller?!

Ge ett råd istället...har du inget, så behöver du ju inte svara!

fast till ett sådant "problem" är inte så j**la lätt att ge bra råd på datorn utan att ha sett irl. faktum är att det kan bli riktigt riktigt FARLIGT. deffinationen på "anfalla" kan variera väldigt beroende på vad man har för erfarenheter.

jag har jobbat som beridare (men det är långt ifrån bara "ridproblem" det kan handla om) en häst som faktiskt anfaller på riktigt, den skrämmer du inte bort med armar och spö, utan det krävs mer kunskap än så. annars blir du med största sanolikhet allvarligt skadad.

när man inte vet hur stort problemet igentligen är så är det betydligt bättre att ge RÅDET att ta hjälp av någon som har erfarenheten av att hantera hästen på ett säkert vis.

"Ta hjälp av en kunnig person"...Ja, det bleve inte mycket till diskussionsforum, om alla svarade så!

Och ditt inlägg var verkligen inte trevligt att läsa. Hade du läst vidare så hade du sett att personen i fråga, som gav RÅDET om en kunnig person, också svarade mycket bra.

En bra tråd, bra fråga och många bra svar, för övrigt.

Det finns massor av kunniga personer här, men det går inte att över internet hjälpa en person och en häst man aldrig har träffat. Det som krävs är någon som kommer och hjälper en med hanteringen, precis som man behöver en tränare som hjälper en med ridning/körning. För övrig har ts fått bra råd redan, och ska man vara sån så var inte ditt inlägg till så mycket hjälp heller.

Till ts. Jag säger som de andra, ta med dig ett rep eller en pisk och jaga bort hästen. Tjoa och skutta, men flytta dig inte, hästen ska flytta sig. Är han lugn och har öronen framåt kan han få komma närmare, men vid minsta ilska ska han bort igen.

Sen kan du tänka på att hålla på din zon och inte låta honom flytta dig, komma för nära inpå dig eller klia sig på dig vid ALL hantering. Flytta honom några steg då och då för att visa din dominans.
Och har du möjlighet att få hjälp av någon vettig människa så passa på, det är faktiskt riktigt kul att träna nh. Samtidigt får man större självförtroende och blir automatiskt tydligare när man har någon annan med sig om man är lite osäker.

Hoppas det blir bra med din häst.

Det finns massor av kunniga personer här, men det går inte att över internet hjälpa en person och en häst man aldrig har träffat. Det som krävs är någon som kommer och hjälper en med hanteringen, precis som man behöver en tränare som hjälper en med ridning/körning. För övrig har ts fått bra råd redan, och ska man vara sån så var inte ditt inlägg till så mycket hjälp heller.

Mitt inlägg skulle inte vara till någon hjälp heller....det var bara en åsikt till just den personen. Inte till TS...och jag såg att TS har fått bra råd från andra, och sa jag något till dom eller?

Och ditt inlägg var verkligen inte trevligt att läsa. Hade du läst vidare så hade du sett att personen i fråga, som gav RÅDET om en kunnig person, också svarade mycket bra.

En bra tråd, bra fråga och många bra svar, för övrigt.

Svarade EFTER det inlägget jag kommenterade ja!
Jag kommenterade inte rådet...jag kommenetrade att det är många som bara skriver så..."Ta hjälp av en kunnig person"...DET, och inget annat! Herregud...läs först vad man kommenterar!

Det var alltså en åsikt om att många skriver bara så, o inget annat!

Och vad var det för otrevligt med mitt inlägg? Var det något personligt oåhopp eller vaddå? Jag PÅPEKADE min åsikt!
Får man inte det?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix