Hästen anfaller

Sv: Hästen anfaller

Såg att hästen är ute på annons nu..
Ändrade planer?

Djurplågeri... aldrig! Däremot kanske inte de mest opptimala i alla lägen... :smirk:

Och nej, hästsällskap är abolsut inte de minsta vi ska begära att våra hästar får... finns MÅNGA saker som jag tycker är MYCKET viktigare
*Tillräckligt med mat
*Vatten
*motion
*BRA hagar
*Vård vid behov
om hästen inte får detta ÄR det djurplågeri

Det du talar om är en självklarhet om du har häst.
Så även en kompis i och med att du köpt ett flockdjur.
Ingenting kan ersätta det.

Kan du inte ge din häst det tycker jag du ska tänka om.
Ett par gånger!

Li

Japp, har krävt att hästen behöver sällskap... och fodervärden har inte tänkt ge henne det! Så jag kommer ta tillbaka henne och sälja henne :(

Det du talar om är en självklarhet om du har häst.
Så även en kompis i och med att du köpt ett flockdjur.
Ingenting kan ersätta det.

Kan du inte ge din häst det tycker jag du ska tänka om.
Ett par gånger!

Li

Ja det är självklara saker!
Hästkompisar är inte ALLTID självklart! Det jag ville få fram är att det inte är djurplåger om hästen itne har sällskap av annan häst om hästen inte lider av det eller på annat sätt mår dåligt av det.
Jag är ingen djurplågare, hästen ska nu tas tillbaka och säljas till någon som kan ge henne hästkompisar eftersom hon uppenbarligen inte trivs att stå själv, konstigt nog har det gått bra i över ett halvår :confused:

Ja det är självklara saker!
Hästkompisar är inte ALLTID självklart! Det jag ville få fram är att det inte är djurplåger om hästen itne har sällskap av annan häst om hästen inte lider av det eller på annat sätt mår dåligt av det.
Jag är ingen djurplågare, hästen ska nu tas tillbaka och säljas till någon som kan ge henne hästkompisar eftersom hon uppenbarligen inte trivs att stå själv, konstigt nog har det gått bra i över ett halvår :confused:

Jag har 2 hästar hemma för tillfället.
En hatar att vara själv, den andra tycker inte det är så stor grejj. Men hon är fortfarande ett flockdjur som behöver stimulans av andra hästar och det sociala liv det ger.
Hon är om möjligt i mindre behov av andra hästar och är själv ett ledarsto.

Den andra som inte gillar att vara själv har fått prova vara själv 1 vecka då stona var på betäckning. Första dagen sprang han och ropade, sen var han lugn som en filbunke.
Men att påstå att han trivdes och var en glad häst, vore att ljuga.
Hästar ska ha sällskap så jag tycker du gör rätt, om du inte kan ge den sällskap. Eloge!

Li

Okej, hoppas du hittar en bra köpare :)
Hon är fin Havanna! :)

De är snarare tvärtom... jag är väldigt "mjuk" och fodervärden är lite tuffare i sin hästhantering, utan att vara hård...

Hur som hellst hade det gått jätte bra idag och hästen var sitt vanliga jag fast mer kelsjuk än vanlig, De här är konstigt... :cool:

Är det inte brunstperioder då? Hur van är fodervärden med ston?
Om fodervärden är "tuffare", är hon hästvan eller är det en "attityd" av bestämdhet hon tar som hästen ser igenom?
Sen ska en häst ha kompisar i sin närhet tycker jag.

Ju vi har varit inne på de där med brunst perioder. Men och andra sidan så tror jag att det ligger något annat bakom.

Fodervärden är inte så kunnig egentligen, men jag har ställt upp mycket och "hållt koll" så det har fungerat bra ändå :) Någång måste man ju lära sig också...

De här med att hon anföll folk i hagen är som jag ser det ett typ av missförstånd människorna som har hanterat henne emellan, men en häst ska inte bete sig så!

De dom gjort är helt enkelt att när hästen visat sig vara arg och hotat men arga blickar och bakåt struka öron är att ignorera det och gå fram till henne ändå. När de kommer närmre så har hon anfallig eftersom människorna inte lyssnat på hennes första signaler. När jag kom dit så gick jag aldrig fram till henne. Satt mig ner i hagen med en foderhink och efter 1-2 minuter kom hon fram med spetsade öron. Hon var lite skeptisk i början, men hon fick äta några tuggor sen kopplade jag på grimskaftet och gick in med henne i stallet, utan problem. Tidigare har hon försök slita sig så fort de fått fast henne, men hon visade inga tendeser alls när jag försökte, troligvis för att jag tog henne på rätt sätt... Hon är ju trots allt ett sto, och dom är ju som dom är ;)

Har förklarat för fodervärden hur hon ska göra och sedan dess har det fungerat bra!

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30