Hästen anfaller

Ämelie

Trådstartare
Har fått endel samtal från fodervärden (som även ska köpa hästen) i veckan.

Hon har fått en del problem som jag inte har tillräckligt med kunskap för att lösa, så då vänder ja mig till er och hoppas att ni har några tips :)

Hästen är ett 19årigt halvblod. Har alltid varit snäll att hämta i hagen så länge hon varit hos mig. Hon kan ha vänt sig om och gått därifrån nångång när man ska hämta henne enstaga gånger, men det har aldrig varit värre än att man gått i kapp henne så har hon stannat och sedan villigt följt med in till stallet.

Hon är ett typiskt "sur-sto"... och har bestämda åsikter om saker och ting, men har aldrig varit "dum" fram tills nu.

Nu så har hon anfallit fodervärden när hon ska hämta henne i hagen. :crazy: Hon har huggt mot henne och försökt sparka. Gav henne tipset att jaga iväg henne när hon gör så och "löslongera" henne i hagen tills hon vänder sig mot fodervärden. Detta fungerade jätte bra första gången hon försökte. Så hon fick in hästen och dagen efter på fm. var hästen som vanligt. på em när hon skulle rida så gjorde hästen samma sak igen... men denna gång fungerade de inte att "löslongera".

När hon står utanför hagen och pratar med hästen är hon jätte snäll, precis som vanligt... de är när hon går in till henne som hästen blir hotfull!

Hästen går själv, har inga hästkompisar, och har nyss bytt hage (1-2 veckor sedan). Tidigare gick hon brevid kohagen och hon såg dem som sin "flock". Nu går hon i en hage på andra sidan väge, hon ser fortfarande kossorna men har ingen annan kontakt med dem.

När jag haft hästen har hon kunnat varit hotfull i boxen, speciellt när man ska stänga boxen... men hon har aldrig gjort någon så länge man är inne hos henne. Hon gick aldrig ut ur bxen så hade alltid boxdörren öppen när jag var där. Hon har varit hos fodervärden sedan oktober och gått på lösdrift sedan dess, ibland står hon inne på nätterna beroende på väder. Tidigare har hon alltid stått på stall på nätterna, bortsett från sommrarna.

Min tanke är att hästen saknar sin "flock", de är de ända jag kan komma på...

någon annan som har några ideer? :bow:

Sv: Hästen anfaller

Äger de ingen annan häst? Finns det inga andra hästar i närheten?

Isf beror det troligen på det. Hästar som inte får tillräcklig kontakt med andra hästar och får bete sig som en häst med dem, brukar låta det gå ut över människorna.

Dessutom är det väl olagligt att ha häst helt ensam?

Det kan mycket väl vara så att hästen känns sig ensam.
Hästar som måste gå ute, och dessutom dygnet runt, måste ju vakta över sig själva, och det är inte alla som klarar av.

Det KAN ju mycket väl vara nånting annat, men att fixa en hästkompis vore ju ett första steg, för att se hur det utvecklar sig.

Har fått endel samtal från fodervärden (som även ska köpa hästen) i veckan.

Hon har fått en del problem som jag inte har tillräckligt med kunskap för att lösa, så då vänder ja mig till er och hoppas att ni har några tips :)

Hästen är ett 19årigt halvblod. Har alltid varit snäll att hämta i hagen så länge hon varit hos mig. Hon kan ha vänt sig om och gått därifrån nångång när man ska hämta henne enstaga gånger, men det har aldrig varit värre än att man gått i kapp henne så har hon stannat och sedan villigt följt med in till stallet.

Hon är ett typiskt "sur-sto"... och har bestämda åsikter om saker och ting, men har aldrig varit "dum" fram tills nu.

Nu så har hon anfallit fodervärden när hon ska hämta henne i hagen. :crazy: Hon har huggt mot henne och försökt sparka. Gav henne tipset att jaga iväg henne när hon gör så och "löslongera" henne i hagen tills hon vänder sig mot fodervärden. Detta fungerade jätte bra första gången hon försökte. Så hon fick in hästen och dagen efter på fm. var hästen som vanligt. på em när hon skulle rida så gjorde hästen samma sak igen... men denna gång fungerade de inte att "löslongera".

När hon står utanför hagen och pratar med hästen är hon jätte snäll, precis som vanligt... de är när hon går in till henne som hästen blir hotfull!

Hästen går själv, har inga hästkompisar, och har nyss bytt hage (1-2 veckor sedan). Tidigare gick hon brevid kohagen och hon såg dem som sin "flock". Nu går hon i en hage på andra sidan väge, hon ser fortfarande kossorna men har ingen annan kontakt med dem.

När jag haft hästen har hon kunnat varit hotfull i boxen, speciellt när man ska stänga boxen... men hon har aldrig gjort någon så länge man är inne hos henne. Hon gick aldrig ut ur bxen så hade alltid boxdörren öppen när jag var där. Hon har varit hos fodervärden sedan oktober och gått på lösdrift sedan dess, ibland står hon inne på nätterna beroende på väder. Tidigare har hon alltid stått på stall på nätterna, bortsett från sommrarna.

Min tanke är att hästen saknar sin "flock", de är de ända jag kan komma på...

någon annan som har några ideer? :bow:
Tror att din tanke är helt riktig. Vem skulle vara glad om man som flockdjur blev "ensamstående"? Säkert ett uttryck för missnöje.

Äger de ingen annan häst? Finns det inga andra hästar i närheten?

Isf beror det troligen på det. Hästar som inte får tillräcklig kontakt med andra hästar och får bete sig som en häst med dem, brukar låta det gå ut över människorna.

Dessutom är det väl olagligt att ha häst helt ensam?

Nej, de har ingen annan häst. Det finns hstar i närheten, fler i byn som har hästar men det har inte varit tal om hästkompis eftersom det fungerat så bra hittills. Hon har ju sett kossorna som sin flock och det har fungerat bra. Och nej, det r inte olagligt att ha häst själv... än iaf!

Det kan mycket väl vara så att hästen känns sig ensam.
Hästar som måste gå ute, och dessutom dygnet runt, måste ju vakta över sig själva, och det är inte alla som klarar av.

Det KAN ju mycket väl vara nånting annat, men att fixa en hästkompis vore ju ett första steg, för att se hur det utvecklar sig.

men är det inte lite konstigt att det gått så bra i vinter utan hästkompis och att hon börjar reagera så nu? eller?
Hon har aldrig varit någon som bryr sig speciellt mycket om andra hästar...

men jag tror ändå att det är hästkompis som hon saknar... kan inte komma på något annat! Ont verkar hon ju inte ha eftersom hon är jätte fin i ridningen just nu, ser kanon fräsch ut :)

Tror att din tanke är helt riktig. Vem skulle vara glad om man som flockdjur blev "ensamstående"? Säkert ett uttryck för missnöje.

Ja, missnöjd är ju hästen! Och man måste ju föröska ta reda på varför... skaffa en hästkompis skulle nog vara ett steg mot rätt riktning.

Hon kanske hyser att mot ägaren? Om hon inte gör något åt dig är det väll henne det är "fel" på. Du kanske beter dig mer dominant än ägaren och hästen kanske känner att ägarn inte ska ha med hennes revir att göra.

De är snarare tvärtom... jag är väldigt "mjuk" och fodervärden är lite tuffare i sin hästhantering, utan att vara hård...

Hur som hellst hade det gått jätte bra idag och hästen var sitt vanliga jag fast mer kelsjuk än vanlig, De här är konstigt... :cool:

Vårbrunst? Ju äldre märrarna blir, desto jobbigare brunster brukar dom få, särskilt om hon är lite "märrig" i vanliga fall. Det skulle ju kunna förklara hennes växlande humör också. Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på det, såvida det inte fortsätter under en längre period. Själv skulle jag inte göra så stor affär av det, utan fortsätta gå mot henne med, hur ska jag säga, en "avmätt" attityd. Lite "tss, skärp dig, inbilla dig inget, lilla damen". Fortsätter det måste man såklart ifrågasätta, men för tillfället skulle jag ta det som brunsttecken.

jo, hon är brunstig... och jag har faktiskt haft det i tanken, även fodervärden... men hon har ALDRIg visat likande symptom vid brunst förut... hon brukar bara bli allmänt slö och dryg vid hantering.

Då skulle jag nog vänta ut brunsten innan jag la ner alltför mycket på det. Det är ganska vanligt att just brunstbeteende ändras när ston flyttar. Massor av nya ägare ringer fd ägare till sina ston, för att vittna om ett betende ingen någonsin sett hos hästen förut. Vad kan man säga, det är ston. :smirk:

Om hästen har hormonella problem så krävs det otroooligt mycket mer av dig som människa än vanliga störiga beteenden.
Jag tycker du ska sätta dig ner och verkligen grunna på hur din häst beter sig - när hon beter sig.
I samband med vad? Typiskt för just henne? Tidpunkter? (speciella dygn) - om hon har speciellt svårt för något (skänkel, beröring, täckning osv)

Li

Det är inte olagligt att ha en ensam häst säger du....men det ändrar jö inte faktum att det är djurplågeri !!!

Se till att din häst får ett bra liv genom att den får sällskap omedelbart bums !!
Dom är flockdjur men det kanske du vet...

Vi har faktist skyldighet att se till att våra hästar har ett så pass naturligt liv som möjligt och då är väll sällskap det minsta man kan begära ....

Det är inte olagligt att ha en ensam häst säger du....men det ändrar jö inte faktum att det är djurplågeri !!!

Se till att din häst får ett bra liv genom att den får sällskap omedelbart bums !!
Dom är flockdjur men det kanske du vet...

Vi har faktist skyldighet att se till att våra hästar har ett så pass naturligt liv som möjligt och då är väll sällskap det minsta man kan begära ....

Djurplågeri... aldrig! Däremot kanske inte de mest opptimala i alla lägen... :smirk:

Och nej, hästsällskap är abolsut inte de minsta vi ska begära att våra hästar får... finns MÅNGA saker som jag tycker är MYCKET viktigare
*Tillräckligt med mat
*Vatten
*motion
*BRA hagar
*Vård vid behov
om hästen inte får detta ÄR det djurplågeri

Tycker du att motion är viktigare än hästkompisar? :crazy:
Motion får den ju liksom av att gå i en bra hage med en flock.
Varför anser du bra hagar vara mer nödvändigt än en hästflock?

Att fixa en hästkompis är inte så jobbigt som många tror. En liten shettis varken kostar, äter, dricker, bajsar, eller motionerar så mkt. Däremot kan det bli en stor skillnad för en häst :bump:

Nä, motion är inte alltid bättre än hästkompisar, mamma ropa att maten var klar just nät jag skrev det... blev lite stressigt...

Hästar som står med lera upp till knäna i små hagar och knappt kan röra sig, tycker jag är långt ifrån en sund hästhållning...

Att fixa en hästkompis är inte så jobbigt som många tror. En liten shettis varken kostar, äter, dricker, bajsar, eller motionerar så mkt. Däremot kan det bli en stor skillnad för en häst :bump:

Visst är det så! Men många shettisar har en stor benägenhet att få fång om de står på fri tillgång på hösilage och inte motioneras så mkt. Dessutom blir de väldigt feta :crazy: Och en hästkompis kommer att fixas om hästen behöver det. Men beteendena har slutat och just nu tror vi det beror på att hon var brunstig... Än, så länge räcker det med kossorna.

Djurplågeri... aldrig! Däremot kanske inte de mest opptimala i alla lägen... :smirk:

Och nej, hästsällskap är abolsut inte de minsta vi ska begära att våra hästar får... finns MÅNGA saker som jag tycker är MYCKET viktigare
*Tillräckligt med mat
*Vatten
*motion
*BRA hagar
*Vård vid behov
om hästen inte får detta ÄR det djurplågeri
Tycker du har fel här. Det du pratar om är de behov hästen behöver för att överleva och för att den gör det behöver det inte nödvändigtvis betyda att den trivs och mår bra. Litet mer helhetstänkande behövs om man ska tillgodose de sociala behoven och få även en mentalt välmående häst. Sorry om jag klev in i samtalet.;)

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar