Hästen anfaller! Vad göra?

Sv: Hästen anfaller! Vad göra?

Mariika skrev:
Kan det bli så då??? :confused:...
För teoretiskt sett borde hagkompisen som är äldre (7år) än henne (5 år) vara i högre rang?
Är det en valack?? Ston brukar oftast vara högst i rang...?

Det är väl mycket hur dom är som häst som avgör vem som är högst i rang, eller?

T ex så var min kille med en annan häst i hagen när han var på inridning, den andra var nästan dubbelt så gammal och min kille var skräckslagen när han träffade honom.
Två timmar senare när vi sa hej då till honom så roade han sig med att driva undan den andra :eek:
Så på två timmar upptäckte han att den andra var en ranglåg häst som han kunde bestämma över.... Så det är nog mycket personligheten som gör det, tror jag...?

Totola skrev:
2 tips: prata med ägaren. H*n borde ju ha erfarenhet och särskilt om de påstått att det är en snäll häst så borde dom kommit på något knep att undvika hästens vrede. Annars kan det iaf vara bra att påpeka det och fråga h*n vad du ska/får göra åt det. Inte så kul för ägaren om du experimenterar själv och hästen blir mer aggressiv.

Andra tipset är att vissa hästar blir otroligt annorlunda hanteringsmässigt beroende på vilka som hanterar och hagkompisarna.
Min häst t ex var väldigt jobbig ibland när han stod med en ranglåg häst som han kunde köra med. Eftersom han själv inte är så värst ranghög så tror jag inte han pallade pressen. Det sägs (har inte sett det själv) att han flygit på en människa, men eftersom han var hästrädd kan det lika gärna ha varit att hästen kom springandes och ville hälsa men blev sur på hagkompisen och la bak öronen. Han har iaf hotat att sparka då och då och varit allmänt riktigt sur.

Sen bytte vi stallplats och jag vet itne om det har med det att göra eller för att han var iväg på tillridning emellan men sen dess har han varit MYCKET snällare att hantera. Har hittills aldrig hotat att sparka eller bita (utom om man drar gjorden för okänsligt men det kan jag acceptera) utan tvärtom så är det tjejer på 12 och 14 år som sköter om honom och han är snäll som en hund.
Så - kanske värt att testa med en ny hagkompis om det finns möjlighet?

Ägaren vet om att hon har betett sig så här, det var ingen nyhet för henne när jag berättade det :crazy:.
Hon ska faktiskt få nya hagkompisar nu i mitten av september då hon ska stallas in, 4 stora hästar. Jag hoppas verkligen att hon ger sig då och slutar anfallar människor och hästar. Eftersom det är 4 hästar o hon är nykomlingen så borde de ju gå ihop mot henne :confused:.

Mount Never Rest skrev:
Är det en valack?? Ston brukar oftast vara högst i rang...?

Det är väl mycket hur dom är som häst som avgör vem som är högst i rang, eller?

T ex så var min kille med en annan häst i hagen när han var på inridning, den andra var nästan dubbelt så gammal och min kille var skräckslagen när han träffade honom.
Två timmar senare när vi sa hej då till honom så roade han sig med att driva undan den andra :eek:
Så på två timmar upptäckte han att den andra var en ranglåg häst som han kunde bestämma över.... Så det är nog mycket personligheten som gör det, tror jag...?

Jo det är nog mycket personlighet där med :crazy:. Nix det är två ston jag har just nu :crazy:. Hagkompisen gick innan med ett shettisto med sitt lilla föl så hon har nog "tyvärr" alltid varit lågrangad :crazy:

Mariika skrev:
Jo det är nog mycket personlighet där med :crazy:. Nix det är två ston jag har just nu :crazy:. Hagkompisen gick innan med ett shettisto med sitt lilla föl så hon har nog "tyvärr" alltid varit lågrangad :crazy:
Det blir nog bra när hon kommer till nya hästar, dom säger nog till henne om hon försöker bestämma :D
Glöm inte att berätta hur det gick ;)

Mount Never Rest skrev:
Det blir nog bra när hon kommer till nya hästar, dom säger nog till henne om hon försöker bestämma :D
Glöm inte att berätta hur det gick ;)

Ska försöka komma ihåg det :bow: . Annars är det bara att hålla utkik efter mina trådar. hon är ju som sagt en lite krångelmaja som jag brukar skriva om o försöka få lösningar :angel:

Vilken rang en häst har i en flock avgörs inte av hur gamla dom är...

Min gamla hästa var alltid nr1, oavsett hur gamla dom andra hästarna var...
Hon var bara 3 år när hon tog "över"...
Dock var hon en mycket bra ledare som absolut aldrig skulle ge sej på andra hästar eller människor...

Nu till vintern kommer det åter at stå en relativt ung häst som går till anfall mot både andra hästar och människor...
Men i det här fallet VET jag att det beror på ägaren...
ALLA den ägarens hästar har varit sådana...
Och denna häst var en riktigt trevlig kelgris hos förra ägarna....

Jag har absolut ingen lust att bli biten och sparkad själv, eller låta stallets abdra hästar bli det....så det blir till att beväpna sej...
Ett stort tungt kallblod som går till anfall är absolut inget att leka med....

Men det är inte jag heller.....grrrrrrr.....

Det jag reagerade på var inte vad du gjorde, utan att Borka skrev att h*n gett ett russ stryk .... i boxen...

Mariika skrev:
Kan det bli så då??? :confused:...
För teoretiskt sett borde hagkompisen som är äldre (7år) än henne (5 år) vara i högre rang?

Jodå, det kan bli så.
Har sett det ett par gånger med elaka hästar i hagen.
Enkalste har vart att hitta en hagkompis som kan mota ner hästen i rang och problemen har suksesivt försvunnit.

Hade problem med ett sådans sto i vintras, som var elak och jagade runt hagkompisarna, vägrade dela med sig av hö fast det fanns hur mycket som hellst.
Hon gick och vallade runt de andra hästarna och bet, sparkade om de kom förnära.

Vi flyttade in henne med ett sto med högre rang och problemet försvann efter en tid.

Det jag skulle rekomendera är att när hon kommer sättande i hagen, vänd dig om, hotfullt och bestämt, gå mot henne, i detta läget måste du verkligen visa att hon inte har en chans att vinna! Få henne att rygga, få henne att gå undan för dig. När hon går undan så beröm mycket, ge henne godis som belöning, hon måste nämligen förknippa din närvaro med något possitivt, som det låter nu så gillar hon inte att ha dig i närheten, om du inte kliar och klappar. Vinn hennes förtroende. Var ute och promenera med henne, ut i skogen, off road, och som jag sa, MYCKET LEDARSKAPSÖVNINGAR.

SessCa skrev:
Jodå, det kan bli så.
Har sett det ett par gånger med elaka hästar i hagen.
Enkalste har vart att hitta en hagkompis som kan mota ner hästen i rang och problemen har suksesivt försvunnit.

Hade problem med ett sådans sto i vintras, som var elak och jagade runt hagkompisarna, vägrade dela med sig av hö fast det fanns hur mycket som hellst.
Hon gick och vallade runt de andra hästarna och bet, sparkade om de kom förnära.

Vi flyttade in henne med ett sto med högre rang och problemet försvann efter en tid.
Jag kom ihåg en sak när jag läst detta inlägg :idea:
Min gamla (då 21år) bestämde alltid över sin hagkompis en annan valack på ca. 6år. Han var en snäll ledare det enda han gjorde var att han alltid gick först och att han sa till om han tyckte den andra busade för mycket med hans täcke ;)

Men plötsligt förändrades det :eek: när vi kom till stallet blev vi förvånade över att den unge drev runt med den gamle :confused:
Han fick inte äta från höet m.m. Han bara vallade runt med honom :cry:

Men en vecka senare hade den unge ett hål i sitt supertjocka vintertäcke, rakt in i bogen ca. 1 cm djupt :eek: Detta hade Mr Sal (den gamle) ordnat med sin brodd, han hade helt enkelt blivit leds på att bli omkring driven och tagit tillbaka sin position :D Sedan dess var det aldrig några gruff utan gammel behöll sin tron :D

Jag har ju (som jag skrivit om tidigare) en häst som går till anfall mot mej varenda dag, hon menade vad hon sa från början men eftersom jag aldrig tagit henne på allvar utan mött henne med kel och kram istället så är det numera "hennes grej" att anfalla mig, kicka åt mig och hugga åt mig när det är kvällsmockning. Det är bara mej hon anfaller och då är det bara bus som gäller och skulle hon hugga mig i armen eller ändan så är det ingen risk att bli skadad eftersom hon inte gör det på allvar.Naffsar hon åt mig så ska hon pussas sekunderna efter så hon är totalt ofarlig. Vem som helst kan ta henne och gå ut med, och hon vill jättegärna vara med om hon hittar nån i hagen att prata med. Jag har nog ett litet annat förhållningssätt än vad som är vanligt men det har alltid funkat för mig iallafall.

När vi busar i hagen så tittar hon efter var jag är innan hon brallar iväg, hon är väldigt rädd om mig har jag märkt trots att hon är avsevärt mycket högre i rang än vad jag är. Så länge det funkar kan hon gärna vara ledare, det är inget som nån av oss far illa av. Kort sagt, vi är ett bra team.

om du inte redan varit inne på nh sidan, så ta ett kik där och hitta litteratur om hästkommunikation och hästpsykologi. det har hjälpt mig och mitt umgänge med hästar oerhört mycket! särskilt mannen som lär ut join-up (jag kan ta kritik för detta) metoden. hästen jag arbetar med är ijuförsej inte agressiv mot människor, men hon får panik när hon kommer ifrån de andra hästarna, slutar lyssna på människor och har inget vidare självförtroende. efter att ha arbetat henne med denna metod ett par ggr(vilket hon svarade på väldigt snabbt) så accepterade hon mig som arbetskamrat och mognade avsevärt. hon tillät inte att man lyfte fötterna på henne första gången vi sågs, nu e hon inriden (fortfarande lite stirrig) och kan ridas ut utan hästsällskap utan att gripas av panik. eftersom hon bara är tre år så kommer hon att lugna sig med åren, men med tanke på att hon startades som två åring och inte längre går att sätta i vagn (travare) så har hon gjort stora framsteg!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur