Ja det är möjligt men dom ska inte stå i 3x3 om de är 175 cm....

Frågan Estivuz svarade på var om hästen kunde ligga, gå runt och röra sig i en box som var 3*3 om den var 1.78 i mankhöjd. Hon skrev inget om permanent uppstallning, som det skrivs på annat ställe så är det OK med såna boxar för TILLFÄLLIG uppstallning, såsom vid tävlingsplats.

Ha en fin dag, /IngelaH

Frågan Estivuz svarade på var om hästen kunde ligga, gå runt och röra sig i en box som var 3*3 om den var 1.78 i mankhöjd. Hon skrev inget om permanent uppstallning, som det skrivs på annat ställe så är det OK med såna boxar för TILLFÄLLIG uppstallning, såsom vid tävlingsplats.

Ha en fin dag, /IngelaH

Och jag svarar utifrån min erfarenhet att mina i inte kan det och att jag inte tycker de bör stå i såna små oavsett men vill man riskera fastrullning osv är det ett utmärkt sätt att förvara sin häst på vid tillfällning uppstallning.:grin:

Och jag svarar utifrån min erfarenhet att mina i inte kan det och att jag inte tycker de bör stå i såna små oavsett men vill man riskera fastrullning osv är det ett utmärkt sätt att förvara sin häst på vid tillfällning uppstallning.:grin:

Då förstår jag din åsikt bättre och jag håller med dig. Men tillfällig uppstallning vid tävling, träningar och dylikt sker så vitt jag upplevt, under god bevakning där hästarna inte lämnas ensamma längre stunder utan uppsikt. Jag har själv varit stallvakt eller nära inblandad i sådana uppdrag vid ett flertal tillfällen och även haft min egen häst tillfälligt uppstallad och då känt mig trygg med stallpersonalen som alltid haft någon närvarande.

Ha en fortsatt fin dag/Ingela

Då förstår jag din åsikt bättre och jag håller med dig. Men tillfällig uppstallning vid tävling, träningar och dylikt sker så vitt jag upplevt, under god bevakning där hästarna inte lämnas ensamma längre stunder utan uppsikt. Jag har själv varit stallvakt eller nära inblandad i sådana uppdrag vid ett flertal tillfällen och även haft min egen häst tillfälligt uppstallad och då känt mig trygg med stallpersonalen som alltid haft någon närvarande.

Ha en fortsatt fin dag/Ingela

Har tyvärr inte upplevt samma som du med det för på de meetings/övernattningarna jag har varit på har det varit ngn enstaka vakt som patrullerat kanske en gång var tredje timme (enligt dem själva) och på den tiden hinner det hända mycket. Därför väljer jag bort om det går att stå uppstallad på tävlingsplatser där boxarna är så små även om fastrullning kan hända även i större boxar så känner jag att stora hästar bör ha god så plats som möjligt för att minska risken och kunna ligga ner och vila lika bra som en mindre häst.

Nä, inte enligt länsstyrelsen om de är över 172. Jag har däremot aldrig sett en häst på 175 ha problem i en 9 m2 box.
Sedan är det en fråga om vilken hästhållning man har. Står hästen på box 20 timmar om dygnet kan det vara trevligt med en stor box.
Hästar som är ute större delen av dygnet - inga problem. Eller tillfällig uppstallning på tävlingsplats, det beror på vad hästen är van vid.

Nä, inte enligt länsstyrelsen om de är över 172. Jag har däremot aldrig sett en häst på 175 ha problem i en 9 m2 box.
Sedan är det en fråga om vilken hästhållning man har. Står hästen på box 20 timmar om dygnet kan det vara trevligt med en stor box.
Hästar som är ute större delen av dygnet - inga problem. Eller tillfällig uppstallning på tävlingsplats, det beror på vad hästen är van vid.

Fast om du sett en häst på 175 cm stå en längre tid i en 9kvm box så är det ngt fel....Tycker inte det spelar ngn roll vilken hästhållning man har. Stor häst= stor box. Tycker det är dåligt att det är ok att hålla stora hästar i 9 kvm under tillfällig tid oavsett vart det är. De har lika stor rätt att kunna ligga ner ordentligt och sträcka ut sig som mindre.

Fast om du sett en häst på 175 cm stå en längre tid i en 9kvm box så är det ngt fel....Tycker inte det spelar ngn roll vilken hästhållning man har. Stor häst= stor box. Tycker det är dåligt att det är ok att hålla stora hästar i 9 kvm under tillfällig tid oavsett vart det är. De har lika stor rätt att kunna ligga ner ordentligt och sträcka ut sig som mindre.

Vad är fel? Förutom att de enligt länsstyrelsen inte får vara över 172? Självklart ska man följa deras rekommendationer. Men du verkar tro att en häst runt 170 inte kan ligga ner och rulla sig i en 9m2 stor box och det är felaktigt.

@Estivuz oavsett minimimåtten så jag personligen skulle aldrig nånsin ha en 170+ häst med 155 cm lång rygg om vi mäter "täckesmåttet" med långa ben osv i en 3x3 Box permanent .
Det är skittrångt och nej - de kan faktiskt inte ligga ner fullt behagligt obehindrat utsträckta och vila i en sån.

@Estivuz oavsett minimimåtten så jag personligen skulle aldrig nånsin ha en 170+ häst med 155 cm lång rygg om vi mäter "täckesmåttet" med långa ben osv i en 3x3 Box permanent .
Det är skittrångt och nej - de kan faktiskt inte ligga ner fullt behagligt obehindrat utsträckta och vila i en sån.

Jag håller med. Tycker det är knappt till större c-ponny.

@Efwa jo fast en c-ponny får gott med plats på 9kvm .

Däremot en 170 + häst så blir det ju ytterst märkligt att som argument
tycka att "det är inga problem såvida den inte står på Box 20 Tim/dygn" ?

Om hästen då utifrån det argumentet permanent står på Box 15 timmar ? 10 Tim ? Är det då alltså ok ?

Som sagt : minimimåtten är absolut MINIMI mått så att utifrån det tycka att "det är inga problem" blir ju att verkligen simplifiera det hela utifrån välmående för hästen (eller vilket djur det iof må handla om gällande minsta lagliga kriterie att hålla dem på .

För att återknyta till TS fråga och situation : så en mindre häst på 160 cm i mankhöjd så visst får den plats i en 9kvm Box med marginal och dessutom väl under minimi gränsen för lagliga mått .

Senast ändrad:
Vad är fel? Förutom att de enligt länsstyrelsen inte får vara över 172? Självklart ska man följa deras rekommendationer. Men du verkar tro att en häst runt 170 inte kan ligga ner och rulla sig i en 9m2 stor box och det är felaktigt.

Nej jag tror inte utan jag vet att mina hästar på 170+ inte får plats att rulla sig/vila utsträckta i en liten 9kvm box. För mig låter det som om du har en häst på över 172 cm som du stoppar in en 9 kvm box och försöker rättfärdiga det med att den går ute mycket.

@mackan Märkligt att jag sett flertalet hästar på 170 ligga ner och sträcka ut i en 9m2 box.
Jag har aldrig påstått att det är optimalt, men det funkar utan problem. Men återigen, det beror helt på hästhållningen. Skulle aldrig ställa en häst på 170 i en sådan box om den fick gå ut i liten grushage ett par timmar om dagen, somt tyvärr är fallet på många ställen runt om i landet.

Lite less på denna diskussion nu, om till och med LS godkänner det, - de som är så jäkla nitiska och mäter takhöjder och boxstorlekar med lasermätare då tycker jag inte det är något att tjafsa om.
Fortfarande, det är inget jag förespråkar men de som varit med ett tag i hästsvängen vet att 9m2 var standard förr i tiden. Fast då gick ju hästarna ute på ett annat sätt än idag när vanliga hobbyryttare lindar benen på hästarna på natten, har benskydd och boots runt om i den lilla rasthagen varje dag och täckar dem även sommartid. Typ back on tack nättäcke när det är 20 grader i stallet. Såg det senast i förra veckan. Tror den hästen lider mer av det än att bara ha en 3x3 box... :angel: Fokus på fel saker här känner jag.

Det är INTE en hästhållning jag stödjer över huvudtaget. Mina hästar får vara hästar. Till och med min konvalescent med hovbensfraktur är ute 12 timmar om dagen i gräshage, något vissa hästar bara kan "drömma om". Då snackar vi inte ens tävlinshästar på hyfsad nivå utan det är hobbyhästar som på sin höjd skuttar en meter på tävling varje helg.

@Estivuz jag förstår nog inte varför du svarar mig med ett långt inlägg som knappt ens handlar om boxstorlek efter det jag kommenterat mer än till 25% .resten är ett referat vad du anser om hästhållning och nutidens hästägare ?

Inte heller förstår jag varför du adresserar mig när du förkunnar att "du börjar bli trött på den här diskussionen" osv ?

Du har insisterat på att boxstorleken inte är några problem. Alla håller inte med dig. Det är ofta alla inte håller med om saker, och det ju helt klart normalt att det är så.

Jag håller F.ö inte alls med om att de flesta hästar som stod i 3x3 boxar "förr" gick ute "mycket" mer. Snarare så just tävlingshästarna på elitnivå hos en hel del var knappt inte ute öht utom när de reds - skrittmaskiner existerade inte, och utöver ridning/träning stod de i sin box. Det vävdes och krubbades en otrolig del också - vissa löste det med eltråd (!) runt boxväggarna eller så opererade man krubbitarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama