@mackan Märkligt att jag sett flertalet hästar på 170 ligga ner och sträcka ut i en 9m2 box.
Jag har aldrig påstått att det är optimalt, men det funkar utan problem. Men återigen, det beror helt på hästhållningen. Skulle aldrig ställa en häst på 170 i en sådan box om den fick gå ut i liten grushage ett par timmar om dagen, somt tyvärr är fallet på många ställen runt om i landet.
Lite less på denna diskussion nu, om till och med LS godkänner det, - de som är så jäkla nitiska och mäter takhöjder och boxstorlekar med lasermätare då tycker jag inte det är något att tjafsa om.
Fortfarande, det är inget jag förespråkar men de som varit med ett tag i hästsvängen vet att 9m2 var standard förr i tiden. Fast då gick ju hästarna ute på ett annat sätt än idag när vanliga hobbyryttare lindar benen på hästarna på natten, har benskydd och boots runt om i den lilla rasthagen varje dag och täckar dem även sommartid. Typ back on tack nättäcke när det är 20 grader i stallet. Såg det senast i förra veckan. Tror den hästen lider mer av det än att bara ha en 3x3 box...
Fokus på fel saker här känner jag.
Det är INTE en hästhållning jag stödjer över huvudtaget. Mina hästar får vara hästar. Till och med min konvalescent med hovbensfraktur är ute 12 timmar om dagen i gräshage, något vissa hästar bara kan "drömma om". Då snackar vi inte ens tävlinshästar på hyfsad nivå utan det är hobbyhästar som på sin höjd skuttar en meter på tävling varje helg.