Hästars goda hörsel - överdrivet?

Sv: Hästars goda hörsel - överdrivet?

Att de inte alla ggr hör vartifrån ljudet kommer, det är ju helt klart.
Många ggr har jag haft roligt åt mina pållar när de gått lååångt bort i hagen, och jag stått på stallplanen och ropat "snygging" eller ngt annat moget åt dem.
De lyfter då på huvudet, men ibland så kan de titta åt helt fel håll! Slutsats = de hör att jag ropar, men inte varifrån ljudet kommer.

Mkt intressant! :bow:

Intressant det där med klippmaskinen! Min pålle har faktiskt inte reagerat för en ny maskin, men däremot när en annan människa skulle klippa!
Från att när person ett som klippt honom i "100 år" stått dryp stilla, så blev han i det närmaste hysterisk när en annan person skulle klippa! :confused:

"De kanske är halvdöva?"
Jo, eller så har stallet så pass bra ljudisolering. Jag hoppas verkligen på det senare! ;)

Människor får ju buller skador av för mkt oljud, kan tänka mej att det gäller hästar oxå som står på större anläggningar.

Storleken på en anläggning har ju ingen betydelse i det fallet.
Betydelse har ju bara hur hög ljudvolym det är.
Personligen så har alla större anläggningar jag varit på varit mer noga med att det ska vara lugn och ro i stallet än många mindre privatstall.

Troligtvis så har våra hästar idag snabbare för att avfärda ett ljud som utan fara av flera olika anledningar bla genetiska, vi har med åren avlat på de "lugna" och hanterbara hästarna som snabbt anpassar sig men en annan orsak är säkert just kopplingen till personen som orsakar ljudet, som i ditt fall. Din häst kan ju ha haft en millisekunds reaktion på den nya klippmaskinen men associerat till dig och sen även det som händer sedan vilket gör att du inte uppfattar reaktionen.

Det här är ju både bra och dåligt i vår relation till hästen för det avtrubbar ju även oss för hästens naturliga reaktioner så när den väl reagerar tycker vi den är fjantig och dum då det enda som hänt är att rädslan tog överhanden för något som för hästen var en riktig fara men som vi inte kan förstå. Detta är något som ALLTID kommer att inträffa, hur stark relation och förtroende hästen än har till oss. Det kommer dock att hända mer sällan än där relationen och förtroendet saknas.

Vet inte om man törs skriva att mamma kör cirkelsågen i stalldörren och sju hästar står och tittar på med spetsade öron? :D :o

Likadant när man klipper gräset med åkgräsklipparen, då är de visserligen i hagen men de ska prompt med och kolla om blir förolämpade om man råkar spruta gräs på dem. :angel:

Den nytillkomna brukar fnysa någon gång men 7-månadersgrabben stod på gången och blev borstad medan mamma spikade ihop en box två meter därifrån. Han var mer nyfiken på vad hon höll på med än att jag höll på och styrde med honom.

Jag tror att det har med miljö att göra. En häst vänjer sig vid det mesta bara den kommer på att det inte är farligt eller gör ont. Och om inte resten av hästarna blir nojjiga så brukar inte nytillkomna reagera något speciellt heller.

Däremot förekommer aldrig skrik och spring i vårt stall, men de tål det mesta annars.

// ghost

"Blir sur om man sprutar gräs på dem". :D :D

Tycker det låter som ni har en sund miljöträning av era hästar!

Hästar som alla djur kan stänga av höga ljud mer eller mindre.
Ni kanske har varit med om att en hund legat och sovit djupt precis vid en stereo på högsta nivå och sedan vaknat av att någon går utanför huset.
Det är liknande med hästar. I somras red jag förbi en betongsåg och min pålla brydde sig inte för fem öre.

Men jag kan tänka mig att många säger att det skall vara tyst i stallet kanske mer för deras egen skull?! :smirk: Intressant ämne faktiskt!

Det som Kirre nämnde att de lägger bak öronen vid för hög hörsel tror jag verkligen att det ligger något i!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·
I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama