Hästarna ute på natten nu.

Sv: Hästarna ute på natten nu.

Min börjar gå ut from 1 juni, tills dess har det väl kommit gräs nog för att slippa stödfodra med grovfoder. Redan nu har vi börjat ha dom ute länge på kvällarna, och dragit ner på kvällshöt. Härligt med sommar!

Hon kommer dock inte att gå ute dygnet runt hela sommarn, beror lite på hur mycket tävingar det blir.

Ullis
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

I helgen blir de utsläppta i sommarhagarna. Kommer att stödfodra med hö i början men tror inte de kommer att äta av det.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Hej!

Våra två fick bara så lov att gå ut i Måndags då vi hämtade en hösilagebal som bonden kört balspjutet i (trodde ju han skulle ta gripen)så de va bara kolla staketet och släppa ut dem och äta.... :smirk:

verkar trivas bra för dom ser ut som två lersuddar båda två :rofl:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Ja, de har gått ute till och från sedan 8 april.
Vi ska föreslå hagbyte till helgen, till sommarhagen :love:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

hästarna får hö och kraft 2 ggr/dag.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Det hade varit intressant att se var i vårt avlånga land ni alla bor också! :idea: På en del av er syns det ju, men inte alla har skrivit in var ni bor...

Mina hästar är ute första natten i natt. Inget bete att tala om, de går i vinterhagen med lite spirande grönt, men de har fri tillgång på hö och ville inte alls gå in ikväll. Så nu är de ute! Skönt!!!!!
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina 2 får komma ut i sommarhagen på måndag, avmaskar dom i dag och då är det ju 3 dagar som gäller innan dom får byta hage. Då är det bara att mocka ut vinterhagen...
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina hästar har gått ute i snart 3 veckor.
Har haft regntäcke på sig när det varit spöregn.
Får mat 2 ggr per dag.

(Har rejält vindskydd (godkändt som lösdrifts hall.) och skog.)
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Våra hästar går ute på natten, och dom har mycket mat i hagen. Jag tycker att min häst ser lite tunn ut, inte farligt tunn men smalare än normalt. Lägger jag ut hö i hagen äter inte hästarna upp det.
Det är ju skitsvårt att veta ifall det fattas någon mineral eller ngt när man inte vet vad gräset innehåller.. :(
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina fick sova ute för första gången natten till idag. Finns inget gräs än så dom går fortfarande i vinterhagen.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Är det bara jag som är fjantig eller vad? Jag trodde först att någon skämtade när jag fick se att det stod att hästarna var ute på natten...:confused: Jag har nog aldrig släppt ut mina innan det är åtminstone 5 grader varmt på nätterna, och då menar jag att vädret ska vara konstant så.... Och jag har haft häst i 25 år.... Ingen som jag känner häromkring i mörkaste Småland har ännu ens tänkt tanken på att släppa ut på nätterna...

Vad har ni för sorts hagar förresten ni som kan ha dem ute på nätterna även fast det drar sig ner mot nollan? Våra sommarhagar har bara blandad terräng med öppna ytor och skog, och där måste gräset växa till innan vi kan släppa dem. Men visst skulle det vara skönt att ha dem på bete :rofl:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

*knapplån*

våra hästar har varit ute nu nästan en vecka. Dom har fri tillgång på hö ända fram till midsommar (för att balansera magen) och stödutfodring i forma av pellets, kisel, vitlök och mineraler.
vette fan vad jag ska byta ut kraftfodret med senare in mot sommaren... blir väl morötter:smirk:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

:p vi har jääättestort bete med kullar och backar, skog och massor av gräs. Våra hästar vill inte gå in eftersom dom tycker det är tråkigt att gå in nu när det är så skönt ute och det börjar ju komma massa gräs nu också. Tänk på att hästar är hästar och dom klarar sig ganska lätt utomhus om det är nolla på natten med. Prova att ha ute din(a) en natt. Om dom inte tycker om det så protesterar dom nog:p
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina går alltid ute men bytte till ny hage förra veckan. En supermysig ängshage på ca:3ha där inga djur gått på 5-6år. Några stora träd och granar, småbuskar å stock å sten! Dom verkar trivas finemang där :D
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina två ska få börja gå ute inatt är det tänkt. Ska bara byta ut några stolpar under dagen sen så är det klart men de kommer fortfarande få hö för gräset har inte hunnit så långt...
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Muppe00 skrev:
Är det bara jag som är fjantig eller vad? Jag trodde först att någon skämtade när jag fick se att det stod att hästarna var ute på natten...:confused: Jag har nog aldrig släppt ut mina innan det är åtminstone 5 grader varmt på nätterna, och då menar jag att vädret ska vara konstant så.... Och jag har haft häst i 25 år.... Ingen som jag känner häromkring i mörkaste Småland har ännu ens tänkt tanken på att släppa ut på nätterna...

Vad har ni för sorts hagar förresten ni som kan ha dem ute på nätterna även fast det drar sig ner mot nollan? Våra sommarhagar har bara blandad terräng med öppna ytor och skog, och där måste gräset växa till innan vi kan släppa dem. Men visst skulle det vara skönt att ha dem på bete :rofl:


Jag vet många som ännu tar in sina hästar på natten också. Men där jag bor, har det inte vart så kallt på natten. Vi har jättemycket skog i våra hagar, så om det regnar så har de jättebra skydd. Det är upp till var och en när man vill låta hästarna gå ute, men dom tycker nog dte är otroligt skönt!
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Då vill nog våra hästar vara inne... För det trängs vid grinden redan vid klockan 19.00.....:rofl:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Våra går ute året om. Inte konstant, på vintern kanske de är ute 2ggr/vecka och sommar 6ggr/vecka. På sommaren står de inne dagtid om det är varmt istället. Men visst är det härligt ute nu :love:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

hahaha, jag vet en person som har det likadant:p deras hästar vill inte vara ute äns när det är högsommar:p
våra hästar höll på så för tre veckor sedan ungefär. Dom blev så rastlösa av att bara gå och fnula i jorden efter grässtrån så dom ville in:p
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Kanske det är så att hästarna vill komma in för att de får mat inne;)
Jag bor i Blekinge och mina pållar går ute i natt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp