Hästarna ute på natten nu.

Sv: Hästarna ute på natten nu.

Jag har haft min polle i tre år. Och under dom åren har hon bara gått ute en natt.

Innan hon kom till mig så gick hon ute hela maj. Men jag vill ha henne innan på nätterna, även på sommaren.

Nu så har hon vant sig att komma in och hon väntar vid grinden när kl blir runt 9 på sommar kvällen.
För hon blir jätte orolig och när hon sks få komma in i stallet.
Men hästarna kommer in vid 9 10 på sommaren så dom kommer ju inte tidigt.

Sen så sover hästarna bättre inne, där kan dom sova tryggt och verkligen slappna av.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Dom är läraktiga:p Jag håller just nu på att lära mina havremopeder att komma ner till grinden klockan åtta men då har dom stuckigt och jag orkar inte gå minst en kilometer för att hitta dom och sen ge dom mat. dom var faktiskt nere igår men inte idag.=/ tips:p
nädå, nu slingrar jag iväg från ämnet.....
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Min kommer ska ut i morrn! Tíll en skogs hage som står hela året och har en rinnande bäck med färskt fint vatten. Hon ska stå med 5-6 andra hästar. Såååå skönt det ska bli! Rider dit i morrn med en annan som ska sin häst där!
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

tänk om man hade en aldeles egen badsjö för hästarna i hagen:love:

oj, nu slingrade jag iväg igen. bäst jag inte är här mer...:p
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Faktum är att ett år för sådär 7 år sen tänkte jag: Så länge hästarna vill in så ska de få komma in, för förr eller senare vill de nog vara ute även på nätterna.... Till slut fick jag ge mig... och tvinga dem att vara kvar ute. Då var vi framme i början av juli...:angel:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Släpper nog inte ut våra förrns om en månad eller så... betet ska ju räcka också... och är det inte lite kallt fortfarande på nätterna?
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Muppe00 skrev:
Vad har ni för sorts hagar förresten ni som kan ha dem ute på nätterna även fast det drar sig ner mot nollan?

Mina går kvar i vinterhagen tills gräset har kommit ordentligt i sommarhagen. Inte är temperaturen nån fara, hästarna är ju ute i minusgrader på vintern ;) . Mina har dessutom kallstall. Så länge det är uppehållsväder och torrt i backen så går det bra. Blir det regn tar jag nog in dom än så länge. Jag bor i norduppland förresten.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Våra har vi precis börjat ha ute tills kvällsfodringen, dem får sitt em hösilage ute i hagen vid middagen. VI trappar ner tills dem skall gå ut 1 Juni. Då hinner de blir varmare på natten och gräset hunnit komma upp i hagarna.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Puh... skönt att det är fler som är lika "fjantiga" som jag :) Men som sagt så är ju inte bara vi människor olika, utan även hästar är ju olika. Vissa trivs ute, andra inte.

Men jag måste tillägga att mina hästar är ute från kl 05.00 till ca 19-20.00 och fram till betessläpp försöker vi ha dem ute längre o längre om kvällarna.Så det är inte så att jag pjåskar med dem, för de är ute så här mycket även på vintern.:) Skulle de inte få gå ut skulle de nog riva hela stallet! :angel:
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Hehe, en häst jag red en gång hade nog en klocka i huvudet. Han visste precis när han fick kvällsmat. Så på försommaren (vid den här tiden) när vi släppte ut hästarna stog alla andra hästar lyckligt och betade av det gröna gräset, men inte min pålle. Han stod vid grinen och gnäggade hela natten. Tillslut blev stallägaren så trött på att aldrig få sova på nätterna så hästen fick komma in. Haha.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

mina har också gått ute i två nätter, det är så skönt att dom kan gå ut etycker jag :D
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

vi ska börja ha våra ute den 25 maj vi ska avmaska allihopa samma dag så får de vila den helgen medans vi ägare är nere på valla och kollar på elitloppet:)
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Blev tvär lat förra helgen och orkade inte mocka:o . Så mina hästar har stått ute sedan 29 april. Dom tycker att den är SÅÅÅÅ härligt!!!!! Bor strax utanför Umeå kan ju vara att tillägga...
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Inte för att vara elak nu men jag tror inte att dina hästar vill in för att komma in utan jag tror att dina hästar vill in för att få kraftfoder , antar att det är de dom får när dom kommer in?! Mina hästar "vill också in" halv 10 på kvällarna men ger jag dom kraftfoder i hagen så vill dom inte komma in längre....hästar är vanedjur, men vad vet jag...kanske bara mina hästar som fungerar så?!
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Bor på västkusten, mina har gått ute i 3 nätter nu, har ganska mycket gräs i hagarna så jag stödfodrar inte, vågar inte heller ´ge kraftfoder då gräset är ju ganska kraftigt nu.

Har två ponnys, två halvblods unghästar, två vuxna halvblod.

Första natten så ville dom ju in av vana, men inte efter andra natten. Men blir det kallare i vecka så tar jag in dom på nätterna så får betet vila lite med.

Mvh Hanna
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

våra har gått ute i 3 nätter nu...
de får hö 3ggr per dag o kraft 1 gång.. då vi inte har mycket gräs i våran hage skall flytta till sommarbete runt den 9 juni
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Det skulle ju givetvis kunna var så att de vill in till maten, men vi har provat att ge dem kraftfoder ute på kvällen och lägga ut hö. Kraftfodret äter de ju förstås upp men de går inte gärna till höt. När de på sommaren förstår att de inte ska få komma in, så går de och äter hö eller gräs. Men de står troget kvar i minst 1-2 timmar vid grinden och väntar på att någon ska släppa in dem... Men till slut ger de sig och går. :rofl:

Det är en sak till som gör att vi väntar med att släppa dem på nätterna. Jag gillar inte att ha dem ute en del nätter och sen ta in dem om det blir sämre väder. Vi väntar helt enkelt tills vädret är stabilt och de kan vara ute helt och hållet.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

*kl*

Muppe; Jag vet inte riktigt hur hästar inomhus löser det med sovvakter, men ute i naturen så är det ju oftast en häst i taget som vakar efter faror medan de andra sover som grisar, helt lugna. (även om mina inte har förstått det- alla ligger utslagna samtidigt :p) Har aldrig märkt skillnad på om hästarna varit tröttare när de gått ute några nätter än om de varit inne några nätter.
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

*nyfiken* varför gillar du inte att behöva ta ut och in? Pga. störda rutiner eller? Jag upplever ju aldrig sådant eftersom våra går ute året om :)
 
Sv: Hästarna ute på natten nu.

Mina ligger också lojt i morgon solen sida vid sida;)... Jag låter tjejerna gå tillbaka till vinterhagen någon vecka till nattetid där dom får hö. Kraftfoder minskar jag med nu då dom äter grönt dagtid. Dom får inte gå in annat än för att göras i ordning för arbete och då får dom lite havre och kornkross efter jobbet. Gräset är väldigt kraftigt nu...och jag har rulltor:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp