hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Cilla

Trådstartare
hur hårda är ni på detta när hästarna går på bete? vart går gränsen för när ni lägger på ett täcke eller tar in dom?

jag försöker att stå emot lusten att ta in henne när det har varit regnit ett tag, just för att hon är en häst och hästar dör inte av lite regn... eller?

är jag för hård?

hon är i gott hull och skakar inte i första taget, men vad hon gör på nätterna när det regnar och är +8 vet jag ju inte.... :confused:

detta är så svårt!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Finns det ingen lag som säger att from 1 oktober ska hästar som står ute dygnet runt ha vindskydd?

Jag tog in mina igår när det regnat och de fick stå inne hela natten, men det är endast för att hon har föl vid sidan, annars får hon gå ute även fast det regnar. Men visst, regnar det i flera dagar och jag ser att hon står vid grinden och vill in, då tar jag givetvis in henne så hon får torka lite, sen släpper jag ut henne igen.

Jag tycker att så länge det är varmt ute och det regnar är det ingen fara med att låta dom vara ute, men kryper graderna neråt åch det som sagt regnar i flera dagar tar jag in dom just för att de inte ska behöva ligga ner i det våta.

//Diana

nä men däremot om de är ute när betestillväxt ej sker, och när den tiden är är ju olika från år till år.

Nu när det har regnat i nästan 24 h så kommer jag lägga på mina hästar vattentäta täcken, då klarar de sig, regnar det sen i 3 dygn till så tar jag in dem några timmar så att det får ligga ner och sova om de vill (vilket de alltid gör då, framförallt 3 åringen)

Täcke kan komma på de tunhåriga fullbloden/halvbloden, men annars utan täcke och går alltid ute:)
Igår och i natt stog stona med föl inne för fölens skull, inget skydd i hagen så det fick stå inne..skönt tycker jag:)
Men annars går de ute dygnet runt

Mina hästar går ALDRIG ute dygnet runt, de kommer alltid in på kvällen. Och föl ska absolut in om natten för att få sova o vila ordentligt. Och börjar det regnar, ja då tar jag helt enkelt in de som vanligt liksom.

Mina hästar får stå ute dygnet runt - oavsett väder. Visst, på hösten när det blir lite kyligare stallas dom in på nätterna men nu när dom är på bete får dom stå ute. Dock har dom tillgång till boxarna (uteboxar) så dom kan gå in o ställa sig men det gör dom inte, dom tycker det är skönt när det regnar. :)

Våra ston och föl går ute dygnet runt,även nu när det regnat. det är bara de allra minsta fölen som står inne på natten

Jag har ett sto med föl vid sidan och stoet är jag inte orolig för oavsett väder. Nu går de på bete med skydd men hade dei nte gjort det hade ihållande regn och kall blåst gjort mig orolig.

För några år sen åkte jag förbi hagen där min häst gick då det regnade så mycket att jag var tvungen att ha vindrutetorkarna på snabbaste hastigheten för att kunna se något. Jag var orolig för att hon skulle vara blöt och kall. Istället för att söka skydd under träden stod hon mitt på en öppen plats i hagen och betade för fullt.
Jag tror att man inte ska överföra sin egen uppfattning om väder på hästarna, de reagerar inte alls som vi!

vi har nog en förmåga att tro att hästarna tänker och känner precis som vi.

det jag är lite rädd för är att OM vi börjar plocka in dom när det är dåligt väder, kommer gränsen för dåligt väder bli tajtare och tajtare och till slut har man inte hästarna på bete längre, utan nån slags sporadisk boxtillgång som bara är stressande för hästarna och gör det svårare för dom att slappna av när dom är ute på natten.

jag skulle gärna ha henne ute jämt, men om jag skulle komma till stallet och ha en häst som är jättestel och jättespänd och förkyld för att den har blivit nerkyld kommer jag aldrig förlåta mig och min envishet....

Jo, som sagts tidigare tror jag hästarna klarar bra mycket mer än vad vi tror :) En sommar för ca 4 år sedan regnade det i en vecka i streck, ÖSregnade, då fick hon täcke på, framförallt nattetid. Men vanligtvis torkar de på nolltid såhär års och jag har hittils inte stött på någon stel eller snuvig häst. :)

Två av våra hästar (28åring och 1åring) går på bete, ute dygnet runt. Men det finns världens bästa naturliga regnskydd i den hagen i form av stora, supertäta granar som de står under på natten/vid regn. Mysigt faktiskt:)
Är ganska nojjig med täcken annars men i just den hagen kan man slappna av. Skönt att veta att de kan söka skydd!

Just nu är jag väldigt 'hård' på att antingen ta in eller sätta på min häst ett täcke, eftersom han haft något slags fuktexem (vet visste inte vad det var egentligen, men hon hade sett samma sak på hundar) och han får därför inte bli för blöt. Just nu står alla hästar i stallet inne, en av dem skakade som en tok när han kom in i boxen så det behövdes. Annars är jag inte så 'hård', om det är regnskurar då och då och varmt ute, så får han gå ute. Om det däremot är dagsregn (i ett dygn eller mer) och bara några plusgrader och kanske blåser, ja då får han antingen gå in (nätter) eller få på sej ett fodrat regntäcke (dagar).

Snart ska min häst byta hage till en som har en lösdrift, då kommer jag inte ta in honom på nätterna om det är ruskväder, men jag kommer fortfarande sätta på täcke.

våra fullblod går ute dygnet runt, men jag å min kompis turas om att ta in dem och ge dem mat + vila några timmar. Min ligger raklång och snarkar, ibland vill hon inte ens ut, man får släpa ut henne. Hon sover även i hagen, så det är inga problem.
Hon fick sova inne här om natten när jag skulle träna dagen efter.

Idag SPÖREGNAR det, så min kompis åkte ut å tog in dem + torkade å gav mat, nu är de ute igen med täcken, jag åker ikv för att byta till torra täcken till natten.

Varför ska man hålla på att "härda" dem? Våra frös, de VILL in.

nä, här plågas ingen :)

Mina hästar har varit ute dygnet runt utan täcken oavsett väder, men om det spöregnar flera dagar i sträck brukar jag ta in dem i ett par timmar så de hinner torka, sen får de gå ut igen. Har hagar med mkt bra vind- och regnskydd, men hästarna föredrar oftast att stå mitt ute på de öppna ytorna iaf.
Har även haft en av hästarna iväglämnad på bete när han var unghäst (1 och 2 år), då gick han ute dygnet runt från början av maj till mitten/slutet av oktober.

Jag har gärna mitt sto ute från mitten av maj till september ut. Förra året tog jag in henne första helgen i oktober och det var hon inte alls förtjust i!

Har ett robust halvblod som fryser sällan och som inte har några problem med sin rygg eller något annat.

Våra hästar har tillgång till storbox och där står dom från morgon till kväll... när det är varmt, soligt och bromsar i luften!
Nu när regnet kommit går dom inte i närheten av boxen. Inga täcken, dom fryser aldrig.

LIA

Just nu har jag inget val - hästarna går på bete ett par mil från stallet, så jag har ingen möjlighet att ta in. Däremot har de en stooor björkdunge att ta skydd i (och obegränsat med mat ;)), så jag är inte särskilt orolig. Jag sätter aldrig på täcke på sommarbetet. När de går på bete hemma, får de komma in emellanåt för att torka om det är regn i flera dagar.

Är ganska nojig vad gäller min vbl travare hemma trots att han ej är en frysskit egentligen.
Inatt låg jag och vred och vände på mig och funderade på att gå upp till stallet för att ta in dom, men intalade mig själv att "han är trots allt en häst och klarar sig utmärkt, trots regn". Vid 07:30 kunde jag inte hålla mig utan studsade upp till stallet. Jag hittade en dyngsur, skakande häst i hagen som sprang in i stallet fortare än kvickt.

Efter massa hö och 23000 filtar var det bra, men där fick jag iaf ett tydligt bevis på att han faktiskt fryser. Känns dock "skönt" att veta att man inte är helt på fel spår när man vill lägga på täcke och ta in.

*Kl*

Apropå detta med att hästarna ska in i stall etc och torka.
Våra hästar blir blöta endast mitt uppe på ryggen. I övrigt rinner vattnet av dom som på ett tak.
Hur är era erfarenheter ang detta?
Ska lägga till att vi i möjligaste mån inte stör deras hårrem och naturliga infettning.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2