Hästarna klarar kylan bra

Sv: Hästarna klarar kylan bra

Herregud, det vet väl vem som helst att hästar klarar kyla? :grin:
Mer hö, kanske ett täcke till/ett täcke på klippta hästen, sedan är det väl bara att släppa ut hästen? :confused:
Stackars hästar som får stå på stall för att ägarna är frusna och tror att hästar är människor...

Främsta anledningen till att folk låter sina hästar stå inne är väl ändå att stallet inte ska frysa?

Men många hästmänniskor förmänskligar hästarna något enormt också, tyvärr! Hästar har ju inte alls samma värmekänsel som oss, och dessutom massa päls och byggda för att gå ute!

Främsta anledningen till att folk låter sina hästar stå inne är väl ändå att stallet inte ska frysa?

Fast det ena förklaringen är lika illa som den andra. Stallet trodde jag var till för att "värma"hästarna, inte att vi hade hästar för att värma stallet;)! För hästarna blir livet trist oavsett anledning, men båda går att lösa, för deras skull! Det finns täcken för frusna hästar. Och andra lösningar för stallet.
Just av det skäler får jag vackert bära hinkar istället för att ha vattenkoppar. Och annars får man ju isolera tillräckligt! Vi har byggt in vattenledningen i ett litet rum där vi har frostvakt t ex.

Ja och det är bland det konstigaste jag hört..

"Låt oss frånta våran hästar sin frihet för att hålla stallet varmt"

Jag tycker den anledningen är värre men tyvärr så är det den vanligaste jag hör...

Jamen det är ju en annan sak! I artikeln stod ju att hästfolk tror deras hästar ska frysa! Angående att stallet inte ska frysa sönder så har jag varit med om det flera gånger. Inte i små stall, de verkar ha bättre "förberett" för kyla, däremot större stall verkar klappa ihop helt om det blir kallare! Undrar varför? :confused:

Min första ridlärare löste det problemet när det var kallt med att släppa ut halva gänget hästar förmiddag och halva eftermiddag, då fick de i allafall komma ut! Och vattnet i stallet frös inte.

Jag vill att jag och sambon ska köpa gård. Och jag kommer resonera som dig, jag bär hinkar, vill inte ha vattenkoppar! Visst, vattenkoppar har många fördelar, men nackdelen att de fryser på vintern överväger, det blir inga vattenkoppar!

Jag kommer försöka fixa det lite ergonomisk ändå, att ha en vattenslang och fylla på i hinkarna är en idé om det blir flera hästar.

MEN HERREGUD!!! :eek:

Jag har faktiskt inte haft en tanke på att hästarna ska frysa när det varit -20 här.. Mina har heller inte haft täcken på sej något denna vinter, de mår så bra ändå så.. :)

Dock är stallägaren sådan att hon släpper ut sent, och tar in tidigt för att stallet inte ska frysa.. Men det löser jag som så att jag åker ut senare och mockar, så mina får vara ute längre...!

*kl*

Ja man kan ju undra vad det är för fundamental skillnad på lösdriftshästar och hästar på stall om man nu inte kan släppa ut för att det är kallt.

Jag tror aldrig jag har låtit bli att släppa ut. Möjligen någon enstaka gång under 20 år pga att det stormat så pass att det inte gått att komma ut ur stallet, men tom i de värsta stormar brukar man kunna få ut dom.

Och då är det både tävlingshästar, unghästar och avelsston. Trodde det var en allmän kunskap att hästar klarar kyla, men kan vara känsliga för blåst i samband med väta (en del mer än andra). Vid behov täckar man.

Sen var det någon som skrev att man kan fodra med mer hö.. Har för mej att det var här inne för vääldigt länge sen att hästarna inte behöver "mer mat" förrän vid -30 och lägre? :p

Någon som vet??

För mej är det extremfall att jag fodrar med mer mat, om det inte är extrem storm eller nåt kanske..

Från och med -10 grader ökar behovet och sedan går det upp med fallande temp. Och då får man ju räkna med att det kan vara -10 i vindarna om det blåser även om yttertempen är varmare.

Dock, ger man fri tillgång så ger man ju ofta redan över grundbehovet så att säga så det är nog mest om man portionerar och ger minimi/inte så mkt grovfoder som man måste börja öka direkt.

Senast ändrad:

Trodde det var en allmän kunskap att hästar klarar kyla, men kan vara känsliga för blåst i samband med väta (en del mer än andra). Vid behov täckar man.

Förr i tiden var det en allmän kunskap! Nu för tiden så måste hästar täckas in ända till öronen när termometern närmar sig noll, dessutom så har hästar plötsligt, hör och häpna, blivit som människor, alltså känner av väder och vind som människor, och vill vara inomhus så mycket som möjligt! ;)

Förr i tiden var det en allmän kunskap! Nu för tiden så måste hästar täckas in ända till öronen när termometern närmar sig noll, dessutom så har hästar plötsligt, hör och häpna, blivit som människor, alltså känner av väder och vind som människor, och vill vara inomhus så mycket som möjligt! ;)

Men det är ju självklart att hästarna också evolverar! De har även utvecklats till att bli väldigt mode och märkesmedvetna samt utvecklat en förmåga att klara sig på en minimal giva hö då deras magar helt plötsligt genomgått en kraftig förändring och numera kräver många liter kraftfoder istället.
För att inte tala om hur mörkrädda de har blivit, de har totalt tappat sitt mörkerseende tydligen. :p

Men det är ju självklart att hästarna också evolverar! De har även utvecklats till att bli väldigt mode och märkesmedvetna samt utvecklat en förmåga att klara sig på en minimal giva hö då deras magar helt plötsligt genomgått en kraftig förändring och numera kräver många liter kraftfoder istället.
För att inte tala om hur mörkrädda de har blivit, de har totalt tappat sitt mörkerseende tydligen. :p

Men ja det är ju helt uppenbart! Det skulle ju vara käpprätt vanvård om dom hade täcken av förra årets mode och fick en lagom mängd hö :eek:

:rofl: :rofl:
Helt underbart! Och vilken kanonbra reflektion över hur evolutionen gått framåt (?) för hästrasen! :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: soom
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.