Hästarna i hagen

Z

ZÄTA

Jag vet inte om denna tråd hamnat rätt, men flytta den gärna till rätt ställe. :laugh:

Jag undrar nämligen hur era hästar går i hagen. Spelar ingen roll vilken årstid, välj själva, eller nämn alla årstiderna, om det skiljer sig pga tex brodd eller dyl.

Nu menar jag, har era hästar skydd på benen i hagen, vilken sort och vilken anledning. Täcken, samma där anledning (även o dom flesta redan vet den största anledningen, vädret, klippt etc. så kan det vara någon annan anledning i vissa fall).

Boots på? Varför?

Grimma?

Krubbitarrem?

Annat?

Det finns ju så mycket utrustning till hästarna när vi rider. Vissa har hela uppsättningen från topp till tå, andra har "bara" sadel och träns, eller kanske inte ens det av någon anledning.

Men nu är jag lite nyfiken på vad hästarna har på sig i hagen, och av vilken anledning som ni har det. :laugh:

Oftast vet man ju av vilken anledning en häst har en viss grej på sig, tex som täcken, det kanske regnar ute, den är klippt osv. Men kan vara kul att veta alla "vanliga" anledningar för det kaske inte är så "vanligt" förr alla. :laugh:

Hoppas ni förstår min (kanske) lite lulliga fråga.:rofl:

Sv: Hästarna i hagen

Min häst har päls (oklippt mao) och är allt som oftast utan täcke. Har haft täcke när det var 20 grader kallt mest för min skull, jag frös och fick dåligt samvete över hästen då... och när det ligger kring nollan och kommer nederbörd för då vill det gärna bli en ismatta i pälsen.

Inga skydd.

Skodd runt om, broddad. Ute cirka 12-14 timmar per dygn. Har tre hagkompisar.

Min häst har just nu endast täcke på sig i hagen. :) Han är klippt! :)

Funderar på att börja ha boots på honom då han har extremt känsliga hovar som bara smular sönder sig och bit efter bit lossnar... (håller på med Biotinkur, men det tar ju ett tag innan det syns någon skillnad). Mest för att han kan springa i hagen ibland, som alla hästar kan göra :P fullt tillåtet, men han slår i då och då, hov mot hov eller något liknane, trampar på sig ibland och har sig, så det är helt enkelt för att skydda hans känsliga hovar från att gå sönder. :)

Ute från 07.30 - 15-tiden. Rider då och ibland får han gå ute längre om han tex. vilar eller efter ridningen om jag har möjlighet att ta in honom senare på kvällen.

Skodd rund om och broddad med 16 brodd. :)

Går just nu ensam i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Mina skruttar går utan täcke tills det når ca 15-18 grader minus om det inte regnar eller blåser, då åker täckena på "tidigare:D". De har dock fri tillgång på hö. Varmblodet har boots fram under broddsäsong. När de är extra aktiva på våren åker senskydden på fram och strykkappor bak. Aldrig skydd på ponnyn.
25924280.jpg

Har alltid grimma på hästen i hagen, är en säkerhetsfråga ifall de kommer lösa, är väldigt svårt att få tag på dem annars... är även regel på det i stallet. Har en lädergrimma på sig i hagen, har täcke på sig under 5-10 + grader, är ett fullblod så hon har inte så super tjock päls, olika täcken beroende på väder.

Har nu även boots på signu när hon är broddad, för är lätt att hon lr någon av de andra hästarna trampar på henne, när de står och äter vid samma hösilagebal. Har nyligen fått ett sår så... och hon har inte så bra koll på sina fötter än...

Tre av mina (dvs ridhästarna) har täcken medan den fjärde, som ännu inte rids, är naken. De har aldrig tjocka täcken, det är enkla regntäcken eller möjligen fleecefodrade sådana som gäller.
Inga boots, inga grimmor eller något annat.
Ridhästarna är skodda, med snösula, samt broddade.

min har täcke och grimma på sig i hagen.
Täcke efter väderlek, men alltid något täcke (inte på sommaren,men höst/vinter/vår). Hagen ligger väldigt "utsatt" för väder, så det blåser ALLTID..
skor har hon alltid. på vintern har hon 6st broddar i varje sko.

Första dagarna med brodd på hösten får hon ha stallbandagen på sig i hagen också.
Har jag inte orkat byta tillbaka till vanliga brodden efter start så får hon ha boots och bandage i hagen dagen efter. (har låånga isbrodd då hon startar på vintern, och ibland dröjer det till nästa dag innan jag orkar byta till vanliga broddarna)

på sommaren har hon flugmössa på sig i hagen. Hon har känsliga ögon..

Idag, 2 minus grader och uppehåll och lätt vind har de inget på sig alls, mer än skor och snösula med fyra broddar i varje sko.

Enda gången mina har grimma i hagen är när de är så nya att de går i separata hagar sedan har de aldrig grimma på, mina kommer när jag kallar och är inte svåra att ta in.

Vid ruskväder har de täcken eller om det är kallt så har araben täcke för att hans rygg är känslig och den andra för att hon delvis är klippt.
Våra hästar blir "vildhästar" efter att ha haft täcke en längre tid, de blir ystra och leker på ett helt annat sätt så man ser väldigt väl att de helst är utan.

Boots behövde araben när han kom, dotterns ridsätt gjorde att han blev mjukare i kroppen och började trampa sig själv med bakhovarna på framhovarna (han hade inte gått i någon bra form utan bara rakt fram med huvudet bland stjärnorna och var väldigt stel i kroppen) nu behöver han inga boots längre, han har lärt sig var han har sina ben.

Min andra hade boots i fram förra vintern då hon trampade av sig skorna, peppar peppar men nu var det länge sedan hon gjorde det så hon går utan boots nu, hon har fått bättre hovar så skorna sitter bättre och vi har dränerat och grusat upp vinterhagen så det finns ingen gegga att fastna i.

De går ute ca 16 timmar per dygn och fodras tre gånger ute på höst-vinter-vår och går ute dygnet runt sommartid. Vi har flera sommarhagar så det är sällan vi behöver ha dem inne pga insekter, det räcker oftast att byta hage till en som är mer kuperad om de går på mossen och insekterna kommer framåt dagen.
De har flugmask på sommaren när det är som värst, särskilt araben som har känsliga ögon.

min häst står på stall året runt,går alltså ej på bete även om hon går på gräs. I hagen har hon skydd fram och lindor bak pågrund av att hon lätt skaffar sig småsår. Täcke har hon höst,vinter,vår för att skydda mot kyla och väta.
Har aldrig grimma på i hagen(hög skaderisk)

:eek: Gud! Ser det ut sådär någonstans här hemma i sverige?
Vi har fortfarande barmark och lär väl inte få någon snö alls i år:crazy:

Alla 14 går utan konstigheter. Inge brodd el skydd endast täcke...

Min har grimma och täcke på sig i hagen nu på vintern, inga skydd.
Broddad och snösulor.

Har täcke då han är känslig och klippt.

På sommaren har han flughyva med öron på sig.

Inga benskydd, ingen krubbitarrem (ingen krubbitare), täcke vid behov eftersom hon är svårfödd och dessutom fryser ganska lätt, grimma, eftersom hon har varit en rymmare och stallet ligger nära en stor väg.

Min valack går med skor och 4 brodd i varje sko nu på vintern. Han är klippt på halsen och bogen, går utan täcke vid minusgrader, regn mm. OM det nu inte är riktigt kallt + snöblandat regn då känns det bra för mig att han har täcke :) Ett tunt regntäcke bara. När han blivit riden och blivit svett har han täcke tills han torkat.

Lillen går alltid helt naken :D

Har inte grimma på dom heller i hagen. Det ser så mysigt ut och ger en frihetskänsla att de är nakna :) Blir heller inga fula märken i pälsen när det går utan :)

På sommaren får de ha grimma med flugband på.

Vintertäcke samma ute som inne i boxen (utebox)

Boots fram ca veckan efter hon är nyskodd då hovslagaren håller på att forma om hennes fötter och skorna hamnar utanför och jag inte orkar med tappskor.

Inga skydd förövrigt, inte enns vid brodd. Har dock fått broddförbud av hovlagaren (inte då de behövs men inte ha dem för att jag inte orkar ta av dem, hennes hovar klarar inte av punkttrycket)

3 hästar i hagen.

Alltid grimma.

Min gubbe är helklippt, så han har alltid täcke på sig ute. Nu har han ett tunt vintertäcke, även inne om det är minusgrader ute. Fodrat regntäcke vid plusgrader. Tjockt vintertäcke med hals när det är mer än -7 ute. Ibland även fleece eller thermo under utetäcket.
Boots fram när det är blött och geggigt i hagen pga tappskorisken.
Straight bar ringskor med sula fram, vanliga skor bak. 4 vinterbroddar
Aldrig grimma i hagen pga risken att fastna någonstans eller i varandra.
3 hästar i hagen nu, ska bli 4 nästa helg.
Ute mellan ca 8.30-18 ungefär.
På sommaren har han flughuva+flugtäcke. Regntäcke vid mkt regn.

hellu=), ja har knappt på täcke på de om de inte är extremt skit väder ute, annars går de utan. det är trots allt ute djur:), Grimma- nej. Skydd- nej vfr ska man ha det? får hästen lätt mugg behandla det i tid. Sommaren- speciell hage som vilat under vintertiden, endast flughuva och medel på för insekterna:)

Mina hästar går sommartid utan något alls på sig. Om det regnar flera dagar i sträck försöker vi ha dem inne på nätterna.

Vintertid går de oftast utan täcke eftersom de är oklippta. Har oftast regntäcke på den ena när det regnar och det är ytterst sällan jag lägger på vintertäcke.

Så ja, så nakna som möjligt.

Mitt sto har täcke efter väder, har alltid något sorts täcke höst,vinter & vår då hon är klippt. Ingen grimma. Alltså bara täcke. På sommaren har hon ev. flugtäcke och huva.

Hennes hingst "bebis" som snart fyller 10 mån går helt naken, varken grimma eller täcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II