Hästar tillsammans med kor?

MiniLi

Trådstartare
Är det någon som erfarenhet av hur det fungerar att ha hästar och kor i samma hage?

Vi har två stora beteshagar. Den större brukar vi ha kor i på sommaren och i den andra brukar hästarna gå.
Nu har svärfar fått för sig att korna ska gå i båda hagarna (ligger brevid varandra så man öppnar bara upp) eftersom att korna betar bättre än vad hästarna gör.
Jag undrar lite hur han har tänkt eftersom att gräset i de andra hästhagarna inte kommer räcka hela sommaren.

Men sen tänkte jag, kanske hästarna och korna kan gå ihop?
Det är bara två hästar som i så fall ska gå där, min och en ungponny.
Tror ni att det kan funka?
Och sen finns ett annat problem också - det är taggtråd på kosidan. Alldeles för mycket staket för att svärfar ska vara villig att stängsla om bara för att jag vill ha hästen på ordentligt grönbete :grin:

Hur skulle du gjort?

Sv: Hästar tillsammans med kor?

Kor + hästar = sant

Är hästarna van vid kor är det absolut inga problem, dessutom är det bättre för floran då väljer att äta olika gräs/örtsorter.

Taggtråden däremot skulle jag förkasta - HUALIGEN....
Men du kan ju påminna din svärfar om att han enbart får ha taggtråden uppe till 2010 (tror jag) sen ska den väck enligt lag.:devil: Arbetet med att plocka ned den måste han göra i vilket fall som helst och helst då i år...

Som lottagaloppa skrev. Det fuknar.

Hingsten i mitt stall har tidigare gått med kor. Eftersom ägarna inte brydde sig mycket om honom va han vanvårdad när han kom till oss.

Om korna har tillgång till ensilage är det lätt att hästarna blir överviktiga. Det är också "tuffare" för hästarna att slåss om mat och rang med kor. Men annars funkar det utmärkt :)

Även jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att ha hästar och kor tillsammans. :)

Och sen finns ett annat problem också - det är taggtråd på kosidan. Alldeles för mycket staket för att svärfar ska vara villig att stängsla om bara för att jag vill ha hästen på ordentligt grönbete :grin:

Hur skulle du gjort?

Jag skulle ha stängslat om själv. Varför ska din svärfar behöva göra det? Du behöver väl inte ens sätta nytt stolp, räcker ju att dra ny tråd?

Även jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att ha hästar och kor tillsammans. :)

Jag skulle ha stängslat om själv. Varför ska din svärfar behöva göra det? Du behöver väl inte ens sätta nytt stolp, räcker ju att dra ny tråd?

Men man måste ju ta bort taggtråden först. Det är ett himla jobbigt arbete, gjorde det själv i våras.

Ja det är väl klart man måste. Men fortfarande, det är väl något som ts är kapabel att göra själv?

Jodå det tror jag, men det kan blir jobbigt efter ett tag, man kanske vill ha lite hjälp. Men jag tror absolut att TS klarar det själv.

Jo det är sant, jag kan faktiskt göra det själv. Problemet är bara att det förmodligen kommer ta väldigt lång tid och just nu har jag väldigt ont om tid. Hoppas att vi kan hjälpas åt!

Det blir en väldigt stor yta så jag tror inte att de ska behöva slåss om något. Om gräset skulle ta slut så kan jag flytta hästarna till annan hage och stödutfodra där. Så får korna ha sitt ensilage ifred ;)

Taggtråden däremot skulle jag förkasta - HUALIGEN....
Men du kan ju påminna din svärfar om att han enbart får ha taggtråden uppe till 2010 (tror jag) sen ska den väck enligt lag.:devil: Arbetet med att plocka ned den måste han göra i vilket fall som helst och helst då i år...

Okej! Det visste jag inte. Tack för tipset!:)

Som andra skrivit så går det jättebra att ha hästar och kor i samma hage. Korna betar genom att rycka av gräset med tungan - vilket innebär att de lämnar kvar en kort "gräsmatta" (=hästarna får det näringsrikaste gräset). De har dessutom inte ont av varandras parasiter, så det hästarna ratar betar korna upp och tvärt om. Det är ett perfekt sätt att utnyttja betet till max.
Klart att taggstänget ska bort, och det går ju fortare om ni hjälps åt ;)

Jajaja!!!

Sa alltid min förra häst när hon fick gå med korna. Hon älskade kor, hon älskade att jaga kor, hon älskade att flytta på korna och (tack gode gud) hon älskade att skydda rädda matte från nyfikna kossor!!

Kor och hästar funkar oftast jättebra, dock kan vissa hästar (som min gamla) jaga korna så bonden blir arg och ställer häst tillsammans med en skock bomullstussar på ben istället- dom går också bra att jaga och flytta runt (på skoj), men har inga lamm som kan bli stressade av det:-). Kalvarna var tydligen lite känsliga..

/ lavinia, som gärna skulle vilja se vad nya hästen gör med kor, hon älskar älgar men är livrädd för rådjur...

Min vän hade sin häst gående tillsammans med kor och det gick såvitt jag vet jättebra. Men när jag köpte häst och släppte i samma hage blev vi snart tvungna att skilja hästarna och korna åt.* Min häst jagade helt enkelt korna (jag såg det aldrig själv, men fick beskrivet för mig hur hon, om jag nu kommer ihåg allting rätt, en gång jagade runt på en kalv så den sprang in i något och t.o.m. började blöda lindrigt ur ett sår på huvudet) och då fungerade det förstås inte att ha dem tillsammans. Men som sagt, det kan absolut fungera bra att ha hästar tillsammans med kor också. Man kan väl vara lite extra observant i början bara.

*Nu blev jag plötsligt osäker, men jag har i alla fall för mig att de fick gå tillsammans ett tag. Eller ev. om min häst hoppade över staketet in till korna, hon sysslade nämligen en del med sådant också. ;)

KL

Vet också att det kan gå alldeles utmärkt, det finns många hästar som går med kor.

Men som sagt ang jaga så....vår förra grannes kossor gick igenom sitt staket och in i vår hästhage (ja igenom vårt staket också då:mad: ) Hästarna tyckte det var jättespännande :bump: och sprang på rad efter korna i nån sorts "häst-följa-john:angel:" utan att skada dem eller så, men som en lek,
korna tyckte inte det var så kul och sprang hem igen, dock:cool:

KL
Hur reagerar kossor när hästarna vill hälsa? Min häst är så nyfiken och jag skulle kunna tänka mej att han inte bara skulle nöja sej med att nosa lite för att sen beta. Han är en såndär lekfull sak som när han hälsar på nya vill springa och pipa och slå med framhovar..hur reagerar kossor på detta?

Är inte aktuellt att min häst ska gå med kossor men jag är bara nyfiken..Bryr sej kossorna alls? Har inte dom också hälsaritualer?

Har erfarenheter med 2 av mina hästar.

Min senaste var inga problem alls, hon gick på bete tillsammans med korna, och umgicks med korna inne också. KO-mpisar

Min gamla tävlingshäst (nåja, han var inte gammal, men ändå ;)) gick också med några ungtjurar en sommar, men varje gång tjurarna busade i hagen så hoppade min häst ut över staketet och ställde sig på andra sidan, frustande och undrade vad det var för konstiga varelser. Om tjurarna däremot höll sig på backen så stod min häst gärna och betade precis bredvid. :D

Är det någon som erfarenhet av hur det fungerar att ha hästar och kor i samma hage?

Vi har två stora beteshagar. Den större brukar vi ha kor i på sommaren och i den andra brukar hästarna gå.
Nu har svärfar fått för sig att korna ska gå i båda hagarna (ligger brevid varandra så man öppnar bara upp) eftersom att korna betar bättre än vad hästarna gör.
Jag undrar lite hur han har tänkt eftersom att gräset i de andra hästhagarna inte kommer räcka hela sommaren.

Men sen tänkte jag, kanske hästarna och korna kan gå ihop?
Det är bara två hästar som i så fall ska gå där, min och en ungponny.
Tror ni att det kan funka?

Hur skulle du gjort?

Mina två hästar hade jag inte släppt ihop med kor.
Har alltid fått för mig att hästar är lite små rädda för kor, kanske den fräna lukten, jag vet inte riktigt men något är det.

Min ponny klarar inte av kor , inte den stora heller , men det är ju en grej man kan vänja sin häst vid.

Senast ändrad av en moderator:

Kan de inte växla hagar då, att hästarna och korna turas om att gå i båda hagarna? Så har vi gjort i mitt förra stall, det är jättebra för att utnyttja betet till max men även för att hålla nere parasitnivåerna.
Det hände att våra hästar rymde över till kossorna och tvärtom och då var det inga problem. Shetlandsponnyn jag hade förut verkade gilla korna, han sov t o m tillsammans med dem i hagen när han rymt över till dem en gång.

Men jag hade ändå valt att ha dem separerade om det var möjligt, tror nog att varje djurslag går bäst ihop för sig!

Mina två hästar hade jag inte släppt ihop med kor.
Har alltid fått för mig att hästar är lite små rädda för kor, kanske den fräna lukten, jag vet inte riktigt men något är det.

Min ponny klarar inte av kor , inte den stora heller , men det är ju en grej man kan vänja sin häst vid.

Om de får gå tillsammans med kor så vänjer de sig.

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 672
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
34
· Visningar
1 480
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat