hästar som springer snett i vagnen

Emmahpemma

Trådstartare
vad göra?
har just hamnat i "travträsket :D igen efter några års uppehåll.
Har fått i uppgift att ta hand om och helst få till start 2st vbl ston.
Den ena född 99 har jag inte hunnit köra själv ännu... men hon ska väl inte vara ngt problem tror jag...
Däremot fröken som är född 2002.....hon var skadad sågott som hela 2års säsongen så hon är ostartad...
Hon var skadad i vänster bak, har inte full koll på hur hon var skadad, men troligast var det en skelettskada.
Nu är det så att Fröket 3åring är väääldigt tittig, och både pigg och lat på samma gång.
har cykeldator på vagnen, och hon snittar 2km/h i skritt. i traven kommer vi upp i hela 14km/h :rofl:
fast traven är väldigt ryckig, för det är ju så mycket spöken i skogen! :crazy: :D nåväl, det beror på överskottsenergi mest gissar jag.
däremot så springer hon snett i vagnen, ganska rejält snett. och jag tror inte på skada, då hon "växlar håll" då och då.. det är alltså inget särskillt håll hon springer snett åt, utan mest bara det håll "det blir"..
vad gör man åt det?
varför gör hon så? överskottsenergi det också?

Sv: hästar som springer snett i vagnen

Svårt att svara på när man inte sett henne. Men är hon inte körd så mycket skulle jag kunna tro att det beror på lite ´valpighet´. Många gör så när de är unga, har fullt upp med att kolla in omgivningen. Brukar gå till sig när de mognar..

Vissa hästar springer o kränger för att de inte riktigt får plats. Är rädda för att slå sig helt enkelt. Om det är så lägg på bakbandage eller gramacher för att hjälpa till.

Många unghästar gör det i början och sen när de har blivit körda ett par månader så brukar de stabilisera upp sig. Men vi brukar också korrigera dem med hjälp av tömmarna, så att de inte springer så snett. Det är ju inte bra om de gör det i längden.

Men det är som barajag säger: antingen så gör hon det för att hon är valpig eller också så har hon ont någonstans, så man måste kolla upp orsaken först innan man kan göra något åt problemet. :)

Lycka till! :)

hon är noga uppkollad i kroppen, just eftersom att hon varit skadad..men visst, chansen finns ju att hon har ont..
men jag tror faktiskt att det är som ni båda säjer, att hon är lite valpig! :)
ska prova med gamacher nästa gång också..

Tack, ni stärkte min teori om valpighet/överskottsenergi.
det är alltid nyttigt att höra andras åsikter om sina funderingar! :D

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 373
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025