Hästar som opererats? /svår konvalscens?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 424
V

veronican

Lite nyfiken på er som har hästar som varit med om en mkt tuff konvalescens och kanske opererats, hur det påverkat dem efteråt?

Mitt sto fick opereras vid jul förra året (dec 06) pga problem efter en sparkskada, hon var då 18,5 år gammal och operationen och boxvilan tog mycket hårt på henne. Hon tappade 70 kg på de 3 dygn hon var på Helsingborgs djursjukhus och fortsatte tappa efter hemkomst. Stod på box och i sjukhage länge. Alla muskler försvann, allt hull, var bara skinn och ben.

Nu drygt ett år senare är hästen frisk och jättefin att rida, men det är som om det viktraset påverkat henne för alltid? Hon har inte alls samma aptit och jag har inte lyckats få tillbaka henne i normalform i muskler och hull. Var fin hullmässigt i somras, men ätit dåligt i höst.

Ni som har hästar som rasat mycket tex efter operation eller lång konvalescens, hur har det påverkat dem sen? Berätta gärna!
Behövde de annan typ av träning för att sätta alla muskler de tappat, tillskott? (nu tänker jag på lång sikt, inte bara månaderna efter operationen/boxvilan) Har det på lång sikt påverkat deras foderstater?

:bow:

Sv: Hästar som opererats? /svår konvalscens?

Mina har utan problem hämtat igen det de tappat, och varit lika lätt/svårfödda som de var innan operationen/konvalescensen. Dvs det har inte blivit svårare att få upp/behålla hullet efter op jmf med före.

Däremot hade jag en som var hopplös UNDER konvalescens. Man fick hälla i honom mat tills det trillade ur öronen på honom om han hade boxvila eller sjukhage. (Han rasade också sådär groteskt på väldigt kort tid på klinik. Även UTAN operation så när han skrevs in vägde han 403 kg, tre dagar senare när han skrevs ut vägde han 354 kg och såg bedrövlig ut, han var inte direkt tjock innan) För att ha en chans att hålla hullet. Han krävde ungefär dubbelt så mycket MJ under boxvila/sjukhage som i vila i vanlig hage. Helskumt.

Jag har haft någon som faktiskt börjat äta BÄTTRE under konvalescens, när det inte fanns mycket mer att göra än att stå i boxen/sjukhagen och äta grovfoder. Det höll i sig även efter konv, att hästen åt ordentligt med grovfoder. (Hon fördubblade sitt dagliga grovfoderintag, och hade nog ätit ännu mer om jag gett mer. Men gick från att äta 6 kg/natt till 12 kg/natt.. )

Däremot musklerna, så valacken som var nästan 12 när han fick gaffelbandsskadan, och tappade massor med muskler under många månaders boxvila, han kom inte riktigt igen. Iofs kom vi aldrig igång i träning igen, men han kom inte ens upp till den muskling han brukade bara av att busa i hage. Det är dock inget jag märkt av på yngre förmågor.

Har du kollat tänderna på senheten på din dam, om det kan vara något sånt som bidrar till den bristande aptiten?

Min häst blev inlagd på Ultuna för sårvård, var inskriven under 6 dygn. Hon gick från sommarfet till vandrande skelett under denna period. Alla revben syntes, flankerna var insjunkna, tänk åsna i ett u-land så hamnar ni i närheten! Hästkraken hade tvärvägrat att äta hö, det enda hon stoppade i sig var morötter och lite betfor/kli.

Nu har det gått 5 månader sedan hennes inläggning och kilona har krypit tillbaka och hon har inga men i mat-avdelningen (förutom att det går i ENORMA mängder :p).

I fallet med din häst misstänker jag att det är för att hon är lite äldre, det är svårt när "gamla" djur blir sjuka för de blir aldrig riktigt det samma igen. Fett och musklelmässigt dvs!

Ju äldre häst desto svårare att få upp dem i hull. Kämpa på och försök få i hästen så mycket att hon kan hålla hullet, lucern har fungerat bra på min gamla gubbe. Du får räkna med att det tar tid och hon kanske behöver en sommarbetesperiod till innan hon är riktigt som förr.

Min dam som nu är 2,5 år, fastnade i elrep i somras och slet av senor och rubbet (rent enda in till skellettet:(). Som tur var så var det "bara" tåsträckarna som var av, djupa böjsenan var oskadda! *tur i oturen*

Guardi stod på Skara djursjukhus i 12 veckor. Sen fick hon komma hem. Det var en jobbig tid då hon var tvungen att hålla sig stilla. Efter 12 veckor inne i en box, var damen en aningen avtrubbad. ALLT var livsfarligt. Löv, ljudet av bilar, fåglar som kvittrade... Hon var sjövild och livrädd ute. så första tiden stod vi bara och höll henne i sjukhage. Så fort man släppte var det rodeo. En underlig blandning av skräck och glädje:crazy:.

Blev ohållbart i längden, så Guardi fick åka till en duktig travtjej som hjälpte oss myckte under den värsta konvalescenttiden. 16 veckor efter olyckan fick hon gå i en något större hage (rundpaddock), och hade vant sig hyfsat vid att vara ute. I och med att hon kom ut mer och mer och därför rörde sig mer och mer, så fick hon muskelsmärtor. Så ET fick komma och massera henne, jätte skönt!

Under tiden på Skara accepterade Guardi läget. Hon var mycket lugn och fin, men hade tappat hennes särskilda energi, nyfikenhet och glädje. Hon var inte apatisk, men inte heller lycklig:cry:. När det gäller kontakt med människor har hon alltid varit otroligt social. Under tiden på sjukhuset så innebar människor bara jobbiga saker (tvätta sår, sprutor etc.), de var tvugna att droga ner henne vid varje bandagebyte... Så jag var rädd att hon inte skulle vara den här socilala typen längre. Men som tur är så är hon samma härliga häst fortfarande och här hemma har inte sårvården inneburit några som helst problem!

Guardi har aldrig varit svår att ha i bra hull, men under Skara-perioden var hon mycket mager. Detta rättade dock till sig här hemma. För ca 1 månad sedan släpptes hon i hage på 40*40 m, med hästkompis! Snacka om lyckorus, för både Guardi och matte! Om 1-2 månader ska hon (om allt går fortsatt bra) släppas in till de andra i vinterhagen!

Så är det i nu läget, vi har en bit kvar... Jätte intressant att läsa hur det gått för er andra! Första gången jag är med om en svår skada.

Konstigt att du hade en som fick bättre aptit under konvalescens! Kunde fått smitta min dam lite ;)
Hon var förr om åren ett matvrak och kastade i sig maten jämt. Hur mycket hon än fick var det slut till varje höstrå. Nästan så det var psykiskt jobbigt för henne. Men så hade hon stått på "svältfoderstat" i många år också innan jag köpte henne, tycker jag iaf, 6 kg hösilage för en 500 kg's häst som går flera timmar om dagen (och 1,5 kg pellets) är svältkost i min värld.

Så satte jag henne på fri tillgång, funkade toppen. Ät lugnt, fick sinnesro men åt ändå bra och lagom mycket.

Men det är efter denna tuffa konvalescensen förra året som hon tappat aptiten lite. Ja, jag har kollat tänderna på henne, två gånger faktiskt efter operationen, var lite vassa kanter men de raspade han bort och efter det tuggade hon faktiskt lite bättre. Men hon har alltid ätit bättre när hon ridits, en vilodag har hon alltid lämnat mer hösilage, efter ett ridpass har hon ätit mkt bättre. Så den hårda konvalescensen gjorde nog ätandet trist.

Men ni har nog rätt allihop i att åldern spelar in, det var ju en risk att söva henne vid nästan 19 års ålder sa veterinären, men den biten gick bra tack och lov. Hoppas verkligen jag får upp henne i samma form och hull som förr! Det ska nog inte vara omöjligt, så lastgammal är hon ju inte och jag har nog underskattat kraftfoderbehovet i höst och fodrat "som förr", dvs lite kraft och mycket grovfoder, men förr åt hon ju mer av grovfodret...

:bow:

Oj jösses vilken hemsk otur din Guardi haft! ja, fast tur också som överlevde förstås. Men tänk att behöva vänja sin häst vid så naturliga saker som att vara ute och i en hage, du är otrolig som jobbar så med denna häst! Roligt att höra.

Jag trodde att min dam, som visserligen bara hade boxvila knappt 2 veckor, skulle ha mycket mer muskelspänningar och knas i kroppen, för hon hasade sig verkligen fram innan operationen, gick som en banan för att slippa använda höger bakben, ville knappt gå ut till lilla sjukhagen, det här är hästen som annars otåligt vill gå ut först om morgonen! Men fysioterapeuten hittade inte så farligt mycket trots allt. Vi fick mkt hjälp utav laser för läkningen utav hennes sparkskada som gav ett hematom så stort att veterinär nr1 borde öppnat upp, men underskattade skadan totalt. Laser på sårskador verkar lysande, något ni testat på senskadan?

Hoppas din häst får hålla sig frisk nu!
Kanske klarade hon det så bra pga sin unga ålder.

Ju äldre häst desto svårare att få upp dem i hull. Kämpa på och försök få i hästen så mycket att hon kan hålla hullet, lucern har fungerat bra på min gamla gubbe. Du får räkna med att det tar tid och hon kanske behöver en sommarbetesperiod till innan hon är riktigt som förr.

Tack för uppmuntran! Skönt att höra, hoppas hon lägger på sig lite mer för nu har jag tänkt höja till 2 kg lusernpellets och 1-2 kg havre utöver så mkt hösilage hon vill äta, dvs max 9-10 kg.. Räcker inte det får jag väl köpa Groov också, men gillar egentligen lusern bättre.

Hur mycket lucern får din "gamla gubbe"?
Foderstater är ju mkt individuella, men ändå kul att höra.

Din häst var inte så gammal när den skadade sig då?

Du har inte märkt att den fått svårare att sätta muskler efter ett sånt viktras eller kräver mer protein eller nåt?

Ja, det har varit en jobbig tid, men jag är glad att jag gjorde det! Har hört fler som använt sig av laser både mot sårskador och senskador med mycket gott resultat. Vi har dock inte använt oss av det. Tillfriskningsstatistiken säger att ca 80% med avslitna tåsträckare blir fullt återställda. Ett tag såg det ut som att Guardi inte skulle tillhöra de 80 procenten, men nu ser det mycket bra ut! Återstår att se sen när hon är inriden om hon kommer att hålla fullt ut!

Tack för uppmuntran! Skönt att höra, hoppas hon lägger på sig lite mer för nu har jag tänkt höja till 2 kg lusernpellets och 1-2 kg havre utöver så mkt hösilage hon vill äta, dvs max 9-10 kg.. Räcker inte det får jag väl köpa Groov också, men gillar egentligen lusern bättre.

Hur mycket lucern får din "gamla gubbe"?
Foderstater är ju mkt individuella, men ändå kul att höra.
Oj, min gamla gubbe är 29 och d-ponny och behöver nu inte mer än ca 1/4 kg för att hålla hullet över vintern men det märktes snabbt skillnad (han började bli lite kantig över rumpan för någon månad sedan så han behöver inte så mycket extra). Han föll ur förskäckligt förrförra vintern i samband med en infektion och det tog hela sommaren innan han blev hyffsad i hullet (huvudsakligen tappade han muskelmassa) Sedan blev han lite kantig förra vintern igen men efter denna sommaren återfick han en rund fin rumpa igen (sådana fina rumpor som bara mattar ser som fina;)) Så i år var det att förekomma istället för att förekommas:) och det har funkat! Vad jag förstår kan man lägga på ganska mycket lucern utan att det skadar, jag tror du ska höja lucernen i första hand istället för kraftfoder. Om hon tröttnar på lucernhack kan du ge i pelletsform fast låta det stå över natten (blir fasligt geggigt och gott) Min gamle gillar inte/har lite svårt att äta hacket men är mycket förtjust i lucernpelletsgegga. Men han får ju i sig tillräckligt med växttråd eftersom han får i sig sitt hö (ca 7kg hö/dag) .

Senast ändrad:

12 veckor på djursjukhus kan inte vara billigt :o

Det där med att släppa i sjukhage och få en rodeohäst känner jag igen. Min får stå på box i 4 veckor till men han kan iaf titta ut och se världen utanför boxen.

Ökad aptit har också fått han gör inget annat än att äta och han dricker MASSOR mot vad han gör i vanliga fall.

Tur att din häst klarade sig. Det hände exakt samma med mitt dräktiga sto i början utav sommaren! Hittade henne i hagen med ett avslitet ben nästintill.. Tyvärr så var allt i princip avslitet så vet. fick komma på studs och avliva henne=(

Hej! (jag kommer ifrån Norge så hoppas att du fattar vad jag skrivar:))

Min häst ble behandlet og sto i lang tid. Han gick på sommar bete, men blev magrare o magrare. Han såg ut som ett skelett selv om alle andre hästene han stog med var fete. Jag kollade tändene tok flere blodprov och täckprov men alt var normalt. Till slutt kollet jag magsår, och det visade seg att han hadde ett stort magsår. Han har alltid ätit dårlig, men efter han blev behandlad för magsår är han som en ny häst. Han äter all mat och är mycke gladare ;-) Han har också fått akupunktur behandling for magen+ matsmeltningen!

Har du tagit blod och täckprov? Har du kollat tändene?

Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
V
Hästvård Nu har jag funderat länge. Kring det här med hull. Hur fort är det normalt att vänta sig att en häst ska gå upp, med bra foderstat...
Svar
15
· Visningar
2 109
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V