Hästar som inte vill komma in!

miamiSwing

Trådstartare
vi har ett stort problem i stallet, hästarna vill inte komma in? vi har dom ute frå ca 7.30 till 20 tiden på kvällen. Dom kommer inte när vi ropar, dom kommer inte om vi lockar med mat. vi har inge lust o gå längst bort i hagen i lera o massa vatten o stenar när de är mörkt. men efter ca 40 min gick vi in o skulle hämta dom men dom sprang bara runt.
så nu till frågan! Nån som har nå tips o råd på va man kan göra?
tror vi har provat allting nu!

hoppas nån har bra tips!

Sv: Hästar som inte vill komma in!

Har ni provat med att låta dem gå kvar?
Eller ta in dem lite tidigare innan det blir mörkt?

Får de kraftfoder när de kommer in? Har de fri tillgång till grovfoder i hagen?

Om de får nåt gott när de kommer in, så brukar de lära sej det snabbt, och står och väntar på att få komma in på kvällarna.

Låt dem gå ute så länge dem vill. Varför tvinga hästar att stå på box?

Vi hade samma problem med stallhästarna när vi startade lösdrift i samma stall. Det slutade med att alla hamnade på lösdriften. :)

nej vi har inte låtit dom vara kvar ute. joo dom får sitt kraftfoder när dom kommer in o oftast ligger de nått äpple eller morätter i det!

För vi måste få i dom kraftfoder, hö kan dom ju äta ute men kraftfoder blir svårare.. Vi har ju dom på box för att vi vill de o inte ha dom på lösdrift.

finns de nån annan som har bra tips?
ska nog prova ta in dom tidigare!

Jag har märkt på mina som normalt inte är svåra att få in, att det kan bli problem om det hinner bli mörkt. Finns de uppe vid grinden går det bra, men om de av någon anledning inte kommit dit innan mörkret kommer får man gå ut och hämta dem i vissa av våra hagar. Tror det kan bero lite på hur det ser med ljus, mörker och skuggor.
Så det kan mycket väl fungera om du provar med att ta in dem lite tidigare så att det är ljust.

Jag tycker inte ta in tidigare är ett alternativ om de normalt (tidigare år etc) inte är besvärliga ta in när det är mörkt.

Mina vill inte heller komma in, normalt kommer de i full galopp när man ropar. Men klart de inte vill komma in när det är grönt i hagen, vädret fint etc. Och normalt skulle jag aldrig ens tänka tanken ta in de kl 20.

Men iom att jag nu är tvungen så jag har godismutat dem brutalt. Gått ut till hagen stup i kvarten med godis och sen gått därifrån. Matte = den vandrande godisautomaten. Då kommer de för att gå in med, även om det går med snigelhastighet.

Har inget med att det är mörkt att göra, utan att de trivs så bra ute. Skär i mattehjärtat att ta in dem =/

Om hagen består av massa vatten, lera och stenar förstår jag att hästarna inte går genom hela hagen i mörker självmant.

hästarna går alltid dit alla stenar är! men ja ska iaf testa att ta in dom innan de blir mörkt!

Har dom fasta tider när de går in eller kan det variera?
Är det fasta tider så kan jag bara rekomendera mutmetoden, muta dem så mkt som möjligt när de kommer in ^^

Har ni inte fasta tider - börja med det.
½ timme/timme kan göra rätt stor skillnad.

Som andra skrivit, mutmetoden, lr har ni inte fasta tider, så prova att börja med det.
Hästarna i stallet, dom räcker det att man tar in tidigare i ngra dagar, som då vi går över till "vintertider" i stallet. Då står de o häckar vid grinden 5-10 min innan det är dax för insläpp. De vet exakt när det är dax.
Är det jätte fint väder, kan det hända att de blir ngra min sena med att gå till grinden, o man tycker då de kan få vara ute lite längre, men de talar tydligt om när de väl kommit till grinden o vill in, då är det en annan som är sen tycker de.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka