Hästar som är bra att köra fast dålig! =P

T

TaylorSwift

Jag blev rejält skärrad förra veckan när vi skulle lasta och köra hem från träning och hästen dummade sig (tror han tyckte det var läskigt med mörkret också) och slet av tyglarna och försvann i mörkret kl 9 på kvällen på okänd mark! :eek: Jag fick värsting paniken men hittade tillsist hästen i en hage och kunde fånga in. Fick med lite hjälp av en kille på hästen och körde hemmåt coh jag storböla varenda gånga hästen trampade omkring lite efter all spänning.

Nu vill jag att någon säger till mig på skarpen att det är ingen fara om transporten rör lite på sig ibland! Jag har stora nojjor för att åka iväg med hästen igen! :cry:
Snälla alla ni som har hästar som lever lite rövare i transporten, säg till mig att det inte kan hända så mycket och att jag ska lugna mig! :o

Åå jag vet konstig tråd men jag har mått SÅ dåligt av dethär! :crazy:

Sv: Hästar som är bra att köra fast dålig! =P

Det var väl vid själva lastningen som du hade problem. Körningen hem verkade gått bra eller?

Man får ha lite is i magen när man kör häst i kärran. En del trampar runt rejält och andra märks inte att de står där. Visst kan saker hända när man kör men om man tänker så skulle man inte våga sätta sig i bilen och köra i väg utan kärra heller.
Tar man det lugnt och planerar körningen så blir det bekvämare för hästen att åka = mindre problem.

Känner du dig osäker så ta med dig ett lugnande sällskap (till dig alltså) nästa gång du ska köra.

Jag har kamera i min transport, jätte bra att se vad hästen gör under resan!:bow:

Egentligen är det inga problem alls, att han bråkar lite vid lastningen gör inte jätte mycket men det jag känner är att jag är så nervös att jag stressar något otroligt! :crazy: Bara hästen trampar lite tror jag att han ska bralla tills vagnen välter fast det är en boogie :angel: Jag är så grymt nojjig nu efter i söndags även fast det inte egentligen hände något men behöver bli övertalad att det inte var nån fara :cool::p

Hmmm...
Om ngn av min trampar till- beror det på att jag har kört för fort i en kurva. Jag vet på ett ungefär vad de klarar av.

sätt på tändningen i bilen o skaffa en rejäl pannlampa.
Ha reflexer på hästens täcke- så att du kanske slipper vara mindre nervös.
En batteridriven garderobslampa kan vara bra att ha i trailern.

På igen bara:bow:

Det är ingen fara om transporten rör sig lite!! I en enkelaxlad känns det lite mer, men i en boggie händer det inte så mycket, och jag lovar, OM det skulle hända nåt på riktigt i transporten, då märker du det!!! Lite tramp hit o dit är inget att bry sig om, det är stora djur vi håller på med, klart att det märks litegranna om så många kilon flyttar på sig! =)

Jag hade en häst som la sig mot ytterväggen i kurvorna.. hela väggen bågnade ut! Då blev jag lite rädd... men det hände inget ;)

Jag brukar köra tre olika hästar (INte samtidigt, utan kör en och en). Två av dem trampar ganska rejält, speciellt i kurvor varav den ena är min egna häst. Det har aldrig hänt nåt och det är klart att de måste trampa lite för att hitta rätta balansen i kurvorna. Så ta det bara lugnt, :D

Åå tack! välbehövda svar! :bow:
Börjar slappna av lite :p Se om vi kanske kan testa köra det 5min vi har till ridhuset nästa helg och om det går bra så kan jag börja boka in massa tävlingar igen :D (typ 1:angel:)

Jag brukar köra tre olika hästar (INte samtidigt, utan kör en och en). Två av dem trampar ganska rejält, speciellt i kurvor varav den ena är min egna häst. Det har aldrig hänt nåt och det är klart att de måste trampa lite för att hitta rätta balansen i kurvorna. Så ta det bara lugnt, :D
Det är inte normalt att de ska behöva trampa om i kurvor:mad:
Om man kör försiktigt- i synnerhet i kurvor när de är ovana, så lär de sig att ställa sig brett o på så sätt parera.
Tappar de ändå balansen- har man kört för fort.

Provåk gärna o se hur mkt man måste hålla i sig i kurvor o än värre S-kurvor. Hästen vet som bekant inte om vägen kommer att svänga iom att den inte ser eller vet var den ska.
Om man då påbörjar kurvtagningen mjukt- har sänkt hastigheten innan, så hinner de balansera upp sig.

Sen finns det de som sitter o smårattar hela tiden- hästen känner av varenda liten rörelse.

Det kan räcka med detta för att hästarna ska tycka illa om att åka o kan bli svårlastade.

Senast ändrad:

Lugn lugn...att hästen trampar om gör väl inte så mkt, det känns värre när dom börjar gunga framochtillbaka i finkan...det är inte trevligt.

Min förra häst levde verkligen rövare i transporten... Efter ett antal besök på djursjukhuset hatade han transportåkandet. Han lät sig alltid snällt lastas på men när man väl körde så var det full fart där inne, sparkade och höll på. Hästen jag har nu är lite svårlastad ibland, vill inte riktigt först. Men väl inne är hon lugn och står still.

Vi har kört min första häst måånga gånger och det har alltid gått bra. Man får köra lite lugnt helt enkelt (som man alltid ska göra).

Det är inte normalt att de ska behöva trampa om i kurvor:mad:
Om man kör försiktigt- i synnerhet i kurvor när de är ovana, så lär de sig att ställa sig brett o på så sätt parera.
Tappar de ändå balansen- har man kört för fort.

Provåk gärna o se hur mkt man måste hålla i sig i kurvor o än värre S-kurvor. Hästen vet som bekant inte om vägen kommer att svänga iom att den inte ser eller vet var den ska.
Om man då påbörjar kurvtagningen mjukt- har sänkt hastigheten innan, så hinner de balansera upp sig.

Sen finns det de som sitter o smårattar hela tiden- hästen känner av varenda liten rörelse.

Det kan räcka med detta för att hästarna ska tycka illa om att åka o kan bli svårlastade.

Att balansera upp sig, är inte det att ställa sig brett med benen då? då måste de ju trampa?

Nja. en transportvan häst ställer sig brett o står så- hela tiden.

min val står dessutom med v b mot luckan- fast släpet är långt i spiltan.
Det är hans sätt att färdas säkert.
Jag märker inte av mina hästar- bara stoet- när hon ska bajsa.

OM de trampar till annars- beror det på mitt körsätt.

Aha, det förklarar vf vi inte kände hästen röra på sig alls första gången vi hämtade honom, men då stod han ganska länge i transporten innan vi åkte, tror ni det kan ha gjort att han tog tid på sig och komihåg att ställa sig rätt? de senaste gångerna har han trampat runt rätt ordentligt första svängen (kör så långsamt det går innan bilen stannar) och sedan stått ganska still men när vi körde hem efter förra träningen trampade han länge i varje sväng och lite under bilturen på raksträckorna också, tror att han var otålig och tyckte det var läskigt ed mörkret. Han var inte alls stressad när vi kom fram utan gick ut lungt och fint som vanligt.

Står han med mellanvägg?

Tycker att betéendet inte direkt är ett symptom på normal "orolighet", utan att han spänner sig- varje gång när ni svänger. Dålig erfarenhet alt. för smalt för att bredda sig.

Han står med mellanvägg, kanske ska prova med en kort och en lång bom så att han kan sära mer på bakbenen?

Min pålle börjar trampa enbart i vänster kurvor....speciellt i rondeller fasst ja kör i lägsta hastighet som går. Vad beror det på?? Ngn som har nån aning? Han åker inte transport ofta men de gåger han åkt har ja lagt märke till det.

Som sagt- provåk o sväng hårt. jäklar i min låda vad man får hålla i sig:eek:

I rondeller är det krypkörning som gäller även för mig.
Tänk oxå på hur ni planera utgången från den- stor sväng åt motsatt håll.

Det är ju inget som man tränar så ofta på, så man får vara varsam. Tror inte att de tar så illa upp- av att behöva TRAMPA OM EN GÅNG.

Min pålle börjar trampa enbart i vänster kurvor....speciellt i rondeller fasst ja kör i lägsta hastighet som går. Vad beror det på?? Ngn som har nån aning? Han åker inte transport ofta men de gåger han åkt har ja lagt märke till det.

Antar att du har honom på vänster sida i kärran?
Kan antingen vara att han får lite smått "panik" när han ska ta stöd mot mellanväggen, som inte ger samma stabilitet som ytterväggen.
Eller så är det raka motsatsen, att han behöver mer utrymme.

En kompis häst gjorde precis samma sak, det var nästan galopp i vänstersvängen i rondellen.
I det fallet tog vi bort mellanväggen helt, eftersom hon vill stå väldigt brett.
Nu är hon blickstilla hela vägen.
:)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hoppning Hej, var somsagt på min första tävling idag och jag såg någonting som jag faktiskt inte trodde jag skulle se! Jag blev faktiskt chockad...
Svar
17
· Visningar
2 832
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar