Hästar - ömtåliga varelser.

R

rosita

I ett vanligt stall så brukar det ju va så att det alltid är någon häst som är sjuk eller halt, tappat en sko eller har en fis på tvären.

Det är sällan som alla hästarna är friska samtidigt.

Undrar hur det är i tävlingsstallarna egentligen?

Eller på tävlingarna - alla de duktiga ekipagen är ju alltid med på tävlingarna, är deras hästar alllltid friska eller?
:crazy:

Sv: Hästar - ömtåliga varelser.

Mina hästar är nästan alltid friska... Och om de tappar en sko räknar jag det inte som en sjukdom, då slår vi på en ny.
Klart att någon häst ibland behöver paus, eller är i en växtperiod, eller blir lite sliten, men ser man efter hästarna med jämna mellanrum (antingen det behövs eller inte) så brukar man kunna hålla hästarna ok under en längre tid.

Tävlande på hög nivå har ofta flera tävlingshästar igång samtidigt. Så man har någon i reserv i bästa fall.

Mina hästar brukar hålla sig friska. Har inte haft några större problem med dom.
Ena hästen var halt i våras pga en sträckning, så han fick stå i tre veckor. Och en annan gick omkull för ca 1 månad sedan och skrapade upp knäna lite, var ganska svullen men inte halt, så han fick hagvila i 4 dagar. Han hade även en hovböld för 3 år sedan, då han fick stå en vecka.Annars har jag inte haft några andra skador på hästarna de senaste 10 åren.

I mitt stall står i medeltal 15 hästar och om man ser till de gånger som veterinär är ute för sjukdom eller skada så blir det i snitt en gång vart annat år ungefär. Sist vi hade boxvila på en häst var fem år sedan. Så jag vet inte vad för stall du jämför med om det alltid finns en dålig häst.

Jag har hästen i ett stall med totalt 16 hästar och jag känner igen mig i vad TS säger, att det nästan alltid är en elr flera hästar som står pga något (tappsko, sjukdom osv..) Men jag tror att vi är lite otursförföljda i mitt stall. Bla så har vi två hästar som precis har återhämtat sig från LÅNGA vilor av olika orsaker. Även jag har precis börjat sätta igån min Namsing efter två veckors vila pga hälta.

Jag känner absolut igen det. Hästar är extremt ömtåliga tycker jag.
Jag brukar säga att tävlingshästar har samma skaderisk som höjdhoppare och det vet man ju hur ofta de är skadade. Men det är ju ännu värre med hästar, för de kan ju inte säga till när det börjar göra ont någonstans, så risken att man tränar när man inte borde är större.
Dessutom tycker jag att de har samma skaderisk som dagisbarn, men också ännu värre eftersom att de är stora och starka, utsläppta i hage och busar med sina polare.
Så ja - hästar är extremt ömtåliga, sen beror det förstås på hur man håller sina hästar, vad de används till, ras etc, samt självklart om man har tur eller otur.
Det är väl bara att titta på hästvårdsforumet så ser man. Vore hästar ovanligt friska/icke-olycksdrabbade skulle det nog inte heller vara ovanligt att folk valde att inte försäkra sin häst. Men de flesta har ju sin häst försäkrad.

En bekant till mig har sina hästar mycket föredömligt, bra stall med stora boxar, enormt stora platta hagar 2-3 hästar/hage, ändå har hennes hästar drabbats av de mest varierande olyckor/åkommor. Det knäppaste var nog när en häst fick en pinne rakt genom en led när den var i hagen. Det var tyvärr inget att göra för den hästen.

Att hästar blir skadade/sjuka kan ju också bero på okunskap hos den som har hand om hästen. Felriden, inte genomtänkt foderstat, hästen står 4-5 dagar och är sedan ute och blågalopperas. Hästen går i hage hela dygnet/dagen som är full med lera då finns det risk för senskador, hästen släpps ut utan brodd i ishage, fläkskador. Tävlingsryttare på hög nivå tar otroligt väl hand om sina hästar och kollar även igenom dem med jämna mellanrum för att stoppa förslitningar/skador i tid. Jag kan faktiskt själv bli mörkrädd när jag ser hur vissa behandlar sina hästar och är då inte ett dugg förvånad att deras hästar alltid är skadade, har kolik, korsförlamning etc. Sedan kan man inte alltid skydda sig mot olycker men jag tror att många kan förebyggas med sund förnuft och mer kunskap. Ta t ex det här med att hästarna skall gå i hage, det är klart att jag tycker att hästar skall ha ett bra liv och gå i stora hagar så mycket som det går men ibland så får inte mina göra det, de får gå i en mindre grusad hage en och en eller så får de ta en vända i ridhuset. Jag tycker inte att det är värt skaderiskerna att släppa ut hästarna no matter what bara för att de skall gå ute. Jag begränsar hellre utevistelsen de få dagar om året som det helt enkelt inte är lämpligt och har på det viset nog unvikit många skador.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar