Hästar och "sjätte sinne?

diabla

Trådstartare
Det var så här: för några år sedan, hade min häst hade brytit benet och skulle avlivas. Han kunde inte ta sig ut ur boxen, så dom var tvungna att göra det där inne i stallet i hans box. Hans hagkompisar gick i en stor stor hage utanför stallet, Sen när jag åkte, när dom hade avlivat min häst, så sprang hästarna omkring som galna, gnäggade och sprang fram och tillbaka framför grinden och var helt galna! dom höll på så hela dagen. Det finns ingen chans att dom skulle kunna ha sett att min häst blev avlivad, inte hört det och inte heller kännt lukten av det, om det ens luktar något?

Och visst dom kan ju känna lukten av veterinär, men dom reagerade inte på samma sätt när en veterinär kommer och ger hästarna en influensa spruta eller liknande.

Och själva sprutan som dom avlivar hästen med luktar ju inte på något speciellt sätt. Och en död häst börjar ju inte lukta förrens den börjar ruttna och det gör den ju inte på några minuter, det var så fort som hästarna började.

Så jag tror att hästarna har något slags sjätte sinne som gör att dom känner så här.. Vad tror ni?

Har ni varit med om något liknande?
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

hundar verkar känna på sig när matte är påväg hem. jag var hundvakt åt en som var i spanien i en vecka. ägaren skulle komma hem vid 21.00 och fem i ställde sig hunden vid dörren, jag trodde den ville kissa så jag gick ut med den men så fort vi kom ut utanför trädgården satte den sig ner och gick inte att rubba. den satt och kollade mot kröken och då kom en taxi och ägaren klev ur, jag släppte hunden så den fick springa till sin matte. jag berättade för ägaren och han bara svarade: "Den gör alltid så, han har ett skätte sinne!" :D så jag tror de kan känna på sig saker.

När vi hade handikappsridning på ridskolan var det brist på hästar i lagom höjd så vi var tvungna att ta en riktigt dum sak: SNövit hette hon. Men hur som helst skulle ryttarna göra iordning själva så jag ställde mig vid hästens huvud så hon inte kunde bita. Ryttaren började ryckte och snövit rörde inte en fena. Hon brukar också vara dum att lyfta hoven på men nu lyfte hon innan ryttaren ens han ta i benet :eek: Snövit var också gudasnäll när det var ridning...
underliga djur det där. (Snövit såldes sen till den här ryttaren)
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Jag tror att alla djur och människor har ett sjätte sinne. Det är bara vi som "glömmer bort" det. Flera gånger har det hänt att hästen har stuckit hem om jag ramlat av, men bara om jag inte skadat mig. När jag väl skadat mig så har hästen stannat en bit längre bort och väntat på att jag ska komma. Och detta händer även om jag legat kvar på marken en stund både de gånger jag skadat mig och de gånger jag inte gjort det. Så visst har hästar ett sjätte sinne.
En annan sak är ju att barn fungerar så bra med djur. Detta tror jag beror på att de fortfarande har kvar sitt sjätte sinne, de tänker precis som hästarna; i bilder. Så jag tror stenhårt på det!
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Självklart visste dom att deras kompis hade dött... :cry: :)
Det är ju ett väldigt "enkelt" fall av telepati. Mer intressant är det ju att en häst kan plötsligt bli helt skärrad och börja skaka utan att något händt. Så får man reda på efteråt att just då så hände det något riktigt hemskt med hästens tidigare kompis eller föl.

Det finns några böcker av en man som forskat på hästar och telepati, jag tror det var Henry Blake han het. Intressant läsning!

Själv tror jag att alla djur har förmågan att kommunicera telepatisk med varann, och även med dom få människor som fortfarande har förmågan. Har fått det bevisat otaliga ggr.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Jag tror också att både djur och människor har ett sjätte sinne, men det har försvunnit mer hos oss människor.

Märker det mest på min hund men det är väl för att jag umgås med honom hela dagarna. Vi kommunicerar mycket telepatiskt och alltid när jag är på väg hem går hunden och lägger sej vid dörren.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Ibland undrar jag inte om de fattar vad man säger , tex: "ja min häst är ju rätt så fet" så säger man ju inte definitivt till en annan människa , de var precis efter betet hon strykte öronen bakåt å kolla sås urt på mej ?
sjätte sinne jaovisst :)
samma sak om man tänker när man rider "idag sköter hon sig ju" så kastar sig häst skrället åt sidan mm :P
haha jo ja tror också djur är synska , kan se själar å sånt ! min kompis hund brukar ställa sig å morra mot oliak "tomma" platser , as läskigt !
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Jag är nästan helst säker på att hästar kan känna lukten av död. :/
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

det tror jag oxå, sen är dom ju duktiga på att känna av sinnesstämningen hos oss människor..
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

hästsko skrev:
Ibland undrar jag inte om de fattar vad man säger , tex: "ja min häst är ju rätt så fet" så säger man ju inte definitivt till en annan människa , de var precis efter betet hon strykte öronen bakåt å kolla sås urt på mej ?
sjätte sinne jaovisst :)
samma sak om man tänker när man rider "idag sköter hon sig ju" så kastar sig häst skrället åt sidan mm :P
haha jo ja tror också djur är synska , kan se själar å sånt ! min kompis hund brukar ställa sig å morra mot oliak "tomma" platser , as läskigt !

Läskigt!!! om jag var ensam i ett rum med en hund och den bara börjar skälla mot nått som "inte" är där skulle jag nog pissat på mig! :eek:
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Min hund är sån. Jag har aldrig varit helt trygg i min lägenhet, och speciellt i hallen finns det "något" som lurar. En kväll skulle jag gå och lägga mig, men kom på att jag nog måste gå på toaletten först. Men så kom känslan av att "något" stod i hallen och bevakade mig (som så många gånger förr) och eftersom jag måste gå igenom hallen till toaletten så vågade jag inte gå dit just då. Men så tänkte jag "vad dum jag är, som är rädd för ingenting!" så jag var på väg mot hallen i alla fall - varpå hunden rusar upp från sin liggplats och morrar hysteriskt åt någonting i hallen! :eek:

Nej, jag gick INTE på toaletten den kvällen!!!
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

PÅ något sett tror jag dom har ett sjätte sinne för när min häst i vintras skulle avlivas så hade vi åkt fram och tillbaka från klinik i nästan 1 ½år så vid varge resa till kliniken så var hästen jätte jobbig och stog inte stil samt tog lång tid att lasta men sista dagen stog hon helt lungt när jag satte på henne transportskydden och täcket. Vid lastningen gick hon rätt in och när vi väl var på djursjukhuset så var hon lugnare än vanligt.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Precis så gjorde mitt sto också ....

Hon behövde alltid lite "betänketid" när hon skulle lastas. Jag brukade alltid få stå och vänta ut henne ca 10 minuter innan hon bestämde sig för att gå in i släpet.

Men den sista resan gick hon direkt in ....
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Djurjouren skrev:
Blodlukt lukar MYCKET. Och hästar kan känna rädsla på väldigt långa avstånd.

Blod luktar men hästar reagerar ju inte på hästblod.
Däremot blod från andra djur är en helt annan sak.

AM
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Centaur skrev:
Självklart visste dom att deras kompis hade dött... :cry: :)
Det är ju ett väldigt "enkelt" fall av telepati. Mer intressant är det ju att en häst kan plötsligt bli helt skärrad och börja skaka utan att något händt. Så får man reda på efteråt att just då så hände det något riktigt hemskt med hästens tidigare kompis eller föl.

Själv tror jag att alla djur har förmågan att kommunicera telepatisk med varann, och även med dom få människor som fortfarande har förmågan. Har fått det bevisat otaliga ggr.
Varför använder de inte enbart telepati då om de nu kan använda det? Det borde väl vara ypperligt med tanke på att inga rovdjur då skulle kunna se vad de tänker göra.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

AssoSarastro skrev:
Varför använder de inte enbart telepati då om de nu kan använda det? Det borde väl vara ypperligt med tanke på att inga rovdjur då skulle kunna se vad de tänker göra.

Jag har några förslag (och lägg märke till att jag kallar det förslag, inte att jag tror att det är så här till 100%):

- rovdjuren använder också telepati, så de kan avläsa hästarnas telepatiska kommunikation. Däremot använder de inte hästarnas kroppspråk och övriga specifika kommunikation. De kan dock avläsa det också, i förhållandet rovdjur/bytesdjur tror jag inte att det handlar så mycket om hemligheter som att vara snabb och stark och ha ett skydd i sin flock. Rovdjuret vill smyga sig på bytesdjuret, då gäller det för dem att vara hemliga.

- telepati är ganska känsligt för andra omständigheter och funkar inte alltid lika snabbt och tydligt som kroppspråk, ljud, lukter osv.

- individer har olika telepatisk förmåga, vissa riktigt bra, vissa riktigt dåligt.

- om en flockmedlem inte lyder ledaren räcker inte telepati.

- den mesta telepatin silas genom våra egna kunskaper, erfarenheter och attityder - unika även för hästar - så risken för missförstånd och otydlighet är stor.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

jag ä helt säker på att hästar (och andra djur btw) har det. kan ge några "skumma" ex:
Flera ggr så har detta hänt: Jag står och borstar och pysslar lite allmänt med hästen i gången. Helt plötsligt så har hon blivit helt o hållet galen!! stog och frustade och slängde med huvudet, gick omkring osv. Och fick flera ggr typ värsta "ångestattackerna" (Ungefär som hästar med spänningar och nerver i kläm under magen, som typ lägger sig ner halvt osv när man spänner sadelgjorden..) Och höll på så i kanske 10-15 min. jag kollade runt omkring och utanför om jag såg/hörde något, men ingenting!

Tillslut så hördes iafll ett skott från skogen en rätt bra bit ifrån (flera km) Och då slutade hon sen.
Visst, allt "konstrande" kan ju ha varit tillfälligheter, men det har alltid kommit skott efterår..DET är bra läskigt tycker jag!

En anann grej som mycket väl kan ha varit tillfällighet det med, men som jag undrar lite över eftersom hon brukar göra sånna konstiga saker, är en grej som hände i vintras. Jag skulle ut och rida tror det var 9:e dec och klockan var runt 4. Hade prec tagit in hästen, och hon stod lös med lite hö då. Står alltid lös. helt plötsligt kollar hon upp och ser lite"uppspelt" ut, drar gärnet ut till transporten och springer runt den och gnäggar och hålelr på. Jag fattar ingenting, men ränner ju efter hästen.

Tillslut lugnar hon ner sig lite och sliter sig sedan därifrån och blir lugn igen i stallet. Konstigt, tänkte jag!
Det jag kom på sen var ännu mer konstigt!! Den 9:e dec året innan så hade vi kämpat bra länge med att få in henne och dåvarande föl i transporten från gammla stallet då hon skulle flytta till det hon står i nu, samt att ägarna skulle ta hem fölet. Sen så var det lite kalabalik att hålla kvar fölet i transporten samt att hon skule stanna. Och gissa vilket klockslag detta hände runt..? 4! creepy...:crazy:
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Stolermeyer skrev:
Jag har några förslag (och lägg märke till att jag kallar det förslag, inte att jag tror att det är så här till 100%):

- rovdjuren använder också telepati, så de kan avläsa hästarnas telepatiska kommunikation. Däremot använder de inte hästarnas kroppspråk och övriga specifika kommunikation. De kan dock avläsa det också, i förhållandet rovdjur/bytesdjur tror jag inte att det handlar så mycket om hemligheter som att vara snabb och stark och ha ett skydd i sin flock. Rovdjuret vill smyga sig på bytesdjuret, då gäller det för dem att vara hemliga.

- telepati är ganska känsligt för andra omständigheter och funkar inte alltid lika snabbt och tydligt som kroppspråk, ljud, lukter osv.

- individer har olika telepatisk förmåga, vissa riktigt bra, vissa riktigt dåligt.

- om en flockmedlem inte lyder ledaren räcker inte telepati.

- den mesta telepatin silas genom våra egna kunskaper, erfarenheter och attityder - unika även för hästar - så risken för missförstånd och otydlighet är stor.
Om nu individer inom samma art har svårt att läsa av varandras telepatiska förmågor, vore det då itne mystiskt om rovdjuren kunde läsa av dem?

För vad skulle telepati kunna förmedla som de inte kan förmedla på annat vis tex?

Och med tanke på att djur inte kan tänka i fler steg än två (för de allra flesta arter) så kan de inte heller leva sig in i hur andra djur tänker.

Däremot är djur väldigt känsliga för att läsa av sinnesintryck och kan läsa av väldigt mkt från vårt kroppsspråk tex.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Om nu individer inom samma art har svårt att läsa av varandras telepatiska förmågor, vore det då itne mystiskt om rovdjuren kunde läsa av dem?

Som jag ser det just nu, så funkar telepati olika bra vid olika tillfällen, olika bra mellan olika individer. Så kanske rovdjur ibland kan känna in sitt byte och ibland inte. Jag tror ju inte att bytesdjur måste försöka hålla sina planer hemliga på något vis, tvärtom att det är i rovdjurets intresse att vara "hemligt". För mig är det inte mystiskt på något vis att vissa individer läser av andra bättre eller sämre.

För vad skulle telepati kunna förmedla som de inte kan förmedla på annat vis tex?

Det tycker jag är en intressant fråga. Flera saker dyker upp här i tråden som skulle kunna handla om vad hästar förmedlar via telepati. Något som tycks gå fram väldigt lätt är starka känslor, som att någon är i fara, men även sjukdom, behov av hjälp osv. Och sen har vi allt som inte kan kommuniceras inom syn- hör- och lukthåll.

Och med tanke på att djur inte kan tänka i fler steg än två (för de allra flesta arter) så kan de inte heller leva sig in i hur andra djur tänker.

Hur vet du att det är så, att de inte kan tänka i mer än två steg? Jag frågar av nyfikenhet, inte av lust att krångla eller "sätta dit" dig eller nåt sånt. Min uppfattning är att via telepati behöver man inte leva sig in i hur andra djur tänker, man får en bild eller en känsla inom sig och antingen förstår man den eller inte.

Däremot är djur väldigt känsliga för att läsa av sinnesintryck och kan läsa av väldigt mkt från vårt kroppsspråk tex.

Ja, det är de verkligen. Mycket känsligare än vad vi är för det mesta, tycker jag. Antagligen för att de behöver ta sina sinnesintryck på allvar för att det gäller liv och död för dem, vilket det inte gör för oss nu längre (oftast).

Eller menar du sinnesstämningar? I såna fall är jag nyfiken på hur du tänker runt det att djur är känsligare för sinnesstämningar.
 
Sv: Hästar och "sjätte sinne?

Stolermeyer skrev:
Som jag ser det just nu, så funkar telepati olika bra vid olika tillfällen, olika bra mellan olika individer. Så kanske rovdjur ibland kan känna in sitt byte och ibland inte. Jag tror ju inte att bytesdjur måste försöka hålla sina planer hemliga på något vis, tvärtom att det är i rovdjurets intresse att vara "hemligt". För mig är det inte mystiskt på något vis att vissa individer läser av andra bättre eller sämre.

Det tycker jag är en intressant fråga. Flera saker dyker upp här i tråden som skulle kunna handla om vad hästar förmedlar via telepati. Något som tycks gå fram väldigt lätt är starka känslor, som att någon är i fara, men även sjukdom, behov av hjälp osv. Och sen har vi allt som inte kan kommuniceras inom syn- hör- och lukthåll.
Men då skulel ju rovdjuren inte behöva spåra och ligga på lur om de på distans kan känna av var bytesdjuren är

Hur vet du att det är så, att de inte kan tänka i mer än två steg? Jag frågar av nyfikenhet, inte av lust att krångla eller "sätta dit" dig eller nåt sånt. Min uppfattning är att via telepati behöver man inte leva sig in i hur andra djur tänker, man får en bild eller en känsla inom sig och antingen förstår man den eller inte.
Vedertagen forskning visar det.


Ja, det är de verkligen. Mycket känsligare än vad vi är för det mesta, tycker jag. Antagligen för att de behöver ta sina sinnesintryck på allvar för att det gäller liv och död för dem, vilket det inte gör för oss nu längre (oftast).

Eller menar du sinnesstämningar? I såna fall är jag nyfiken på hur du tänker runt det att djur är känsligare för sinnesstämningar.
Jag menar både intryck och stämningar. Hur menar du hur jag tänker? De kan ju uppenbarligen se nyanser mycket tydligt och då är det väl inte så svårt att tro att de märker lätt om man tex är arg även om man inte vill visa det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 215
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp