Hästar och nyårsafton

Sv: Hästar och nyårsafton

Eftersom vi alltid tar in och nattar våra hästar vid 10 på kvällen så hinner dom in innan det börjar smälla. Dom har aldrig brytt sig men vi stänger halvdörren till stallet också. När vi har varit iväg och tittat på fyrverkerierna öppnar vi alltid halvdörren när vi kommit hem och säger gott nytt år till hästarna. Och där står dom och mumsar i sig sitt hö och ser så nöjda ut :D

Jag brukar alltid vara i stallet från ca 23.30 till 00.30.

Min ena är väldigt rädd, den andra blir mest orolig för att kompisen är rädd.

Har ljuset på hela kvällen så de inte ser blixtrandet.

Ha inte hästarna ute, har varit flera fall där hästar och andra djur blivit rädda och sprungit iväg och skadat sig eller tom dött. En häst i Norge hittades död efter att den blivit skrämd av raketer och flyktat ut i skogen...

Fast det där måste man oxå se från individ till individ. Min häst klättrar över boxväggen om hon blir riktigt skrämd. Hellre att hon får springa ute..
I dagens läge har jag inte ens boxar. Inte ens häst då jag lånat ut henne. Men mina rekomendationer är runt henne är att låta henne stå ute.

Gör som jag gör varje dag. Plockar in hästarna vid 8-9 tiden på kvällen. Grannen brukar skjuta förfullt redan på eftermiddagen. Hästarna brukar kolla på första raketen sen är de nöjda de är inte så imponerade av raketer tydligen sen fortsätter med nyårsbuffén :D
Inga konstigheter alls

Mitt stall ligger i ett ändå ganska tätbebyggt område precis ovanför en skidbacke däär det är populärt att skjuta raketer ifrån då man även ser alla raketer ifrån stans alla håll.
Men vi har tillbringat alla tolvslag i stallet, och ju tidigare smällarna börjar desto bättre, då hinner hästarna vänja sig.
Vi brukar ge de större givan av kvällshöet vid tolvslaget för att de ska ha något annat att fokusera på

Mina hästar går i lösdrift o har alltid varit ute på nyårsnatten. De får extra hö o är nöjda o glada.

Förra året var det dock kalabalik. Hade kusinens hästar hemma. Flockledaren började vara idiot redan vid 17tiden. Han stängde vi in ihop med en trygg farbror. Han höll på att riva lösdriften, bet min sambo o var allmänt skitzo. Vid 1 när det lagt sig så blev han utsläppt. På morgonen när jag kom hem från jobbet hade hästarna sprängt en mellantråd mellan två hagar. Garanterat flockledarens fel. För resten av flocken hade stått o ätit i godan ro under tolvslaget så dom var inte rädda.

Skönt att bli av med den hästen. Det är lite idioti när man har en helt cool flock och så är flockledaren rädd för allt, nervös och hoppig. Då blir flocken som omvänd.

Iår tror jag vi tar in dom nu när vi byggt stall med boxar så alla får plats. Enklare för sambon att hålla koll då, jag jobbar ju givetvis iår igen :(

Förra nyårsafton hade jag 3 av mina hästar på lösdrift hemma (bor utanför samhället).
Morgonen nyårsdag kom jag ut till en tom hage. Kl 13 hitta vi hästarna 3.5 mil hemifrån.
"Vittne" hade sett hästarna sprungit på vägen vid 1-tiden.
Men ingen jävel hade ringt polisen :mad:
Vi fick följa spåren i snön och pulsa i en halvmeters snö under vår jakt på djuren och engagera alla i familjen som körde och leta.

De hade sprungit genom taketet och vi såg att folk hade smällt raketer precis utanför hagen (trots att våra grannar skulle på annat håll) så vet inte vem det kan ha varit och om de märkt att de satt hästarna på flykt.

I år ska de låsas in.

Förra nyårsafton hade jag 3 av mina hästar på lösdrift hemma (bor utanför samhället).
Morgonen nyårsdag kom jag ut till en tom hage. Kl 13 hitta vi hästarna 3.5 mil hemifrån.
"Vittne" hade sett hästarna sprungit på vägen vid 1-tiden.
Men ingen jävel hade ringt polisen :mad:
Vi fick följa spåren i snön och pulsa i en halvmeters snö under vår jakt på djuren och engagera alla i familjen som körde och leta.

De hade sprungit genom taketet och vi såg att folk hade smällt raketer precis utanför hagen (trots att våra grannar skulle på annat håll) så vet inte vem det kan ha varit och om de märkt att de satt hästarna på flykt.

I år ska de låsas in.

Varför tittar man inte till sina hästar förrän på morgonen när det inte är en nyhet att hästar blir skrämda av raketer speciellt om man har dem ute så måste man väl ändå tänka på att se till att man själv eller någon annan tittar till hästarna antingen i samband med tolvslaget eller strax därefter. Skulle faktiskt säga att det är höjden av slarv att inte ha någon kontroll på sina djur en sådan natt.

Våra går på utedrift 24/365 och vi har valt att vänja dom vid både fyrverkeri och en massa annat, så det spelar ingen roll vad folk hittar på. Dom är mest nyfikna på allt som smäller och blixtrar.
F ö har vi samma policy när det gäller hundarna.

LIA

För vi kom inte hem förän på morgonen, de som skulle se till hästarna hade inte varit där (skyllde på att de inte kunde köra dit i ovädret)

Brukar försöka rida och titta på nåt fyrverkeri. Förra årets tur med unghästen blev det inte av för husse hade inte värkat fötterna så att botsen med broddarna gick på, var lagom klar med det när det slutade att panga och lysa nere på Udda. Kanske lyckas i år om det inte blir en mera organiserad nyårstur.

Ptr

*KL

Har min häst på en lösdrift som ligger rätt nära en militäranläggning. Där skjuts det titt som tätt så det har blivit en del av hästarnas vardag. Finns inte heller speciellt mycket hus där utan är bara en liten by så jag tror nog inte att det kommer vara några problem på nyårsafton. otroligt skönt tycker jag! :bow:

På anläggningen jag står finns det både stall och lösdrift.
I stallet är det tänt och lampor tända och stallägaren kollar till dem ett par gånger på natten. Några hästar stressar medans andra är lugna och fina-

Min kille står på en av lösdrifterna och är flockledare i sin del och han är coollugn inför raketer och åska och lugnar ner sina fyra tjejer. Känns skönt att veta att han inte är stressad under tiden det smäller. I fjor smällde de en hel vecka efter nyårsafton och det enda han gkorde var att ställa sig och titta på :love:

Tyvärr är vissa djur stressade med generna och då är det jobbigare att lära dem att det inte är farligt hur man än jobbar med dem. Det är synd om såna djur.:cry:

Börja träna redan nu, det är mitt råd! Mina hästar bryr sig inte ett dugg, förmodligen för att jag utsatte min gamla för det mesta som unghäst redan och bryr sig nu inte om något och dom yngre följer ju henne...

För att träna ljuseffekter tex räcker det med ficklampa eller pannlampa och gå ut i hagen när det är mörkt. Provocera lite, vifta och lys rakt på hästarna om vartannat. Ljud går också att träna på, smäll ihop händerna med en ljudlig smäll när dom inte är förberedda t ex eller slå med sked på grytlock eller dyl. Gör detta nu och då så vänjer sig hästarna vi att det händer konstiga saker ibland, men det är inte farligt. Ni kan också själva skjuta rakter någon dag före nyår, PÅ dagen för att vänja hästarna vid swischljudet. Dagtid har dom inte så ont av ljuseffekterna eftersom dom inte ser dom så bra.

Nu är du väldans naiv.

Träna med en ficklampa och grytlock.

Jag har numer 2 grannar som skjuter och det är inte några småraketer som säger svisch, eller lite smatter. Det är bomber som smäller över stallet och rutorna skallrar, hur tränar man på sådant????. Skulle jag själv köpa dessa dunder så kostar det en förmögenhet!!!!

Att ha dem ute är inget alternativ då en av dem skenade till skogs efter att ha fått en bomb över huvudet för kanske 4 år sedan.

I år funderar jag på att flytta dem till en annan hage från hemmet så de får raketerna som de flesta andra hästar får, iallafall en liten bit ifrån och inte precis rakt över.

*KL

Har min häst på en lösdrift som ligger rätt nära en militäranläggning. Där skjuts det titt som tätt så det har blivit en del av hästarnas vardag. Finns inte heller speciellt mycket hus där utan är bara en liten by så jag tror nog inte att det kommer vara några problem på nyårsafton. otroligt skönt tycker jag! :bow:

Mina hästar har en skjutbana invid sig på betet , det är inga problem- men när det kommer över stallet så blir det en helt annan situation.

Om dina grannar skjuter bomber och raketer över ditt stall, varför säger du inte till?
Och om du gjort det utan att dom tar rättelse, ring polisen! Det är förenat med enorm brandfara att skicka pyroteknik över ett stall, varför dom minst borde bli åtalade för allmänfarlig vårdslöshet eller liknande.
Att dom kan skrämma hästarna plussar på.

Men när det gäller skrämda hästar, så har jag samma inställning som många andra. Man kan "träna" ner rädslan och det behöver inte göras via likadana fyrverkerier som senare används.

LIA

Men när det gäller skrämda hästar, så har jag samma inställning som många andra. Man kan "träna" ner rädslan och det behöver inte göras via likadana fyrverkerier som senare används.

LIA

Då har du inte träffat en häst som verkligen är rädd för fyrverkerier om du tror det, man kan träna och lära "oskadade" alltså orutinerade som aldrig blivit riktigt skrämda, men de värsta fallen lyckas du aldrig med de är så totalt blockerade att du inte når fram till dem ens om du så skulle gett dem en rak höger (bildligt talat alltså). De flesta tror man skojar tills de verkligen får se en sådan med egna ögon.

Småraketer brukar vara billiga efter nyår när de blivit över för ungjävlarna (även de vuxna) vill ha häftigare grejer. Köp på er och smäll av en nu och då under hela året. Det är så dax att böka med det nu. En välskrämd häst går också att vänja, men det tar mycket längre tid. Och helt bra blir det kanske aldrig, men betydligt bättre.

Ptr

Om dina grannar skjuter bomber och raketer över ditt stall, varför säger du inte till?
Och om du gjort det utan att dom tar rättelse, ring polisen! Det är förenat med enorm brandfara att skicka pyroteknik över ett stall, varför dom minst borde bli åtalade för allmänfarlig vårdslöshet eller liknande.
Att dom kan skrämma hästarna plussar på.

Har ringt men det finns inget att göra, de står ju på sin tomt och skjuter.
Men jag kan ju alltid försöka igen så ska jag skriva här ordagrant vad jag får mig tillsagt.

Har nu ringt och frågat ordagrant:- Är det verkligen tillåtet att skjuta nyårsraketer så de kommer över våra byggnader, med vad det innebär skrämda djur och risk för brand?

Svar:- Jo, egentligen är det det, kan du inte be att de riktar sina raketer åt ett annat håll?:grin:

Men lokala föreskrifter skulle kollas, kommer inte ge något, jag har själv gjort det.

Återkommer.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18