Hästar och nyårsafton

Sv: Hästar och nyårsafton

Håller igång tråden .....

Har pratat igen, och det får inte skjutas någonstans så djur blir skrämda- det räknas som skada av egendom ...problemet är isf att man inte kan komma innan och göra en polisanmälan för att djur blir skrämda utan det får göras efteråt, när de har blivit skrämda. Sedan är det ju såklart ett stort problem med en polisanmälan, inte säkert alls attt någon går vidare med det.

Men hur som helst, det finns en plan som den synnerligen trevlige polismannen och jag snickrat ihop.

Planen påbörjas idag och jag återkommer efter nyår om jag hittar tråden och minns.:laugh:

Har nu ringt och frågat ordagrant:- Är det verkligen tillåtet att skjuta nyårsraketer så de kommer över våra byggnader, med vad det innebär skrämda djur och risk för brand?

Svar:- Jo, egentligen är det det, kan du inte be att de riktar sina raketer åt ett annat håll?
Är det även tillåtet om raketerna träffar dina hus? Vilket är mycket troligt kommer att hända förr eller senare. Med åtföljande brandfara.

Varför inte körkort för innehav och användande av fyrverkerier? Inkluderande test av intelligens och omdöme. :angel:

LIA

Varför inte körkort för innehav och användande av fyrverkerier? Inkluderande test av intelligens och omdöme. :angel:

LIA

För att det som vanligt kommer att vara de som har kontakter, pengar eller en bra svada som får sina tillstånd, så inget kommer att ändras för det!

Dessutom är man väl rädd att hemmabyggandet återigen kommer att öka.

Ptr

Jo jo

Men där är två problem som båda behöver lösa:

Den en är hur folk beter sig, går knappt att påverka.

Den andra hur hästägare uppfostrar sina hästar.

Där finns en tredje också, men då blir det väsen:

Hur val av hästar och avel prioriteras. Hästar som skiter knäck för att nån smäller med en påse eller liknande kan inte vara bra och stabila på banan heller. Och så mycket mindre glädje de måste ge till sina ryttare. Kanske skulle ett redigt fyrverkeribatteri vara standard på alla premieringar som grund för stambokföring! Och så ett trafiktest.

Ptr

Helt rätt, plus ett fjärde, som anknyter till ditt första.
Obligatorisk skolning av, plus körkortstvång för, hästägare/hanterare.
Ännu mera väsen! :laugh:

LIA

Jo jo

Hur val av hästar och avel prioriteras. Hästar som skiter knäck för att nån smäller med en påse eller liknande kan inte vara bra och stabila på banan heller. Och så mycket mindre glädje de måste ge till sina ryttare. Kanske skulle ett redigt fyrverkeribatteri vara standard på alla premieringar som grund för stambokföring! Och så ett trafiktest.

Ptr

Tja om du provar att läsa inläggen i tråden så framkommer det i mer än ett att av någon anledning så är det ofta hästar som inte bryr sig ett spår om andra saker som reagerar på raketer, alltså hästar som definitivt inte skiter knäck för att någon smäller en påse eller dylikt.
Det är det som är så intressant när folk som själv inte upplevt det skall tala om för dem som står med problemet och inte blir det lättare av att den som kommer med kloka råd inte ens har läst och förstått ens de mest basic fakta som presenteras ang förhållandena.

Och vad gäller träning tror du på fullaste allvar att det skulle hjälpa att smälla lite smällare någon gång när inget har förbättrats av ca 100 "tränings"tillfällen, det blir många träningstillfällen per år när hästen är lika maniskt rädd för åska om du bor i skåne. 10 åskväder per år räcker inte långt och det spelar ingen som helst roll för denna häst om det åskar på dagen eller på natten.
Samma häst blinkar inte ens om jägarna så får fnatt precis utanför hagarna för att de fått upp en hel flock hjort och det smäller satan ta mig när skotten brinner oavbrutet.
För övrigt handlar det om en tävlingshäst som inte bryr sig ett spår om publiken gör hela havet stormar, tjoar, visslar, stampar fötterna och skriker eller om det smäller igen dörrar odyl.
Det handlar om helt skilda saker när det kommer till dessa rädslor.

För övrigt har jag en sådan skvättig sak här hemma som iofs kanske inte skiter knäck men den skulle defintivt dratt av en rodeoserie om någon smällde en påse överraskande, vad gör den på tolvslaget jo står och mumsar hö i lugn och ro.......

Träning i så att säga skarpa lägen tror inte jag gör nån nytta. Utan det är att som husse eller matte visa att jag är inte rädd. Sen är det väl alltid så att hela vägen kommer man inte alltid, men en bit på vägen gör mycket det också. Har hanterat häst där tricket var att jaga matte av gårdsplan, då lugnade det ner sig. Så en del i det hela kan vara att på en tävling så litar hästen på att det inte är farligt så länge ryttaren inte tycker det, klok häst, var stolt över den!

Ptr

Jag är inte rädd för åska och jag är inte rädd för raketer, inte heller någon av hennes 8 andra kompisar hon bor med, vi har alla visat henne varenda gång det åskar eller smäller raketer att ingen av oss andra blir rädda men det förändrar ingenting för henne hon blir inte mindre panikslagen för det har tillbringat i stort sett varenda åskväder och alla fyrverkerier vid hennes sida och vist det hade säkert varit ännu värre om hon inte hade haft den tryggheten för är jag inte där när det startar så kallar hon tills jag kommer men någon påtaglig förbättring på dessa 9 år jag haft henne kan jag inte säga att det blivit.

kl

Alla ni som säger att man ska träna genom att köpa på sig lite raketer och annat smatter- NÄR ska man själv stå och fyra av dem så hästarna vänjer sig menar ni?

Om mina skulle vänjas och bli helt stadiga och tåla bomber över stallet, har någon tips på träning? Ficklampa och grytlocksförslag undanbedes, det reagerar de inte på .

Bjud in närmsta jägare för övningsskytte på lämpligt ställe i närheten av hagen?

Jag svarade på Ginnies inlägg som jag uppfattade innehöll en fråga om vad man kan göra för att vänja dem. Grytlock tolkade jag som att hennes hästar var rädda för höga ljud.

Jag svarade på Ginnies inlägg som jag uppfattade innehöll en fråga om vad man kan göra för att vänja dem. Grytlock tolkade jag som att hennes hästar var rädda för höga ljud.

Hon avböjde förstås råd som tex grytlock odyl för det brydde sig inte hennes hästar ett spår om.

Bjud in närmsta jägare för övningsskytte på lämpligt ställe i närheten av hagen?

Mina bryr sig inte om skott. Dom är uppväxta i Småland med mycket jägare omkring sig. Andjakten intill stora hagen brakade loss rejält varje år och det kunde skjutas dygnet runt (vildsvinsjakt i månsken etc.). Fortfarande är inte paintkorsningen rädd för fyrverkerier men welsh coben är och hon drar igång paintkorsningen så det hänger inte ihop när det gäller mina hästar.

Idag bor vi nära en skjutbana och ingen av hästarna bryr sig om det...

Ja och därför föreslog jag något annat.

Piraja, det fungerar inte med en skytt som dyker upp helt plötsligt då? Jag tänker mig att skjutbaneljud etc. är relativt lätta för hästarna att förutsäga.

Nej...dom är vana att det dyker upp skyttar oavsett tid på dygnet och det är dom alltså inte det minsta brydda över. Men spraket, ljuset och tjutandet får min Welsh Cob att tappa modet och far omkring som ett jehu...och drar painten med sig då.

Är lite samma fenomen som med min gamla hund. Fyrverkerier klarar han inte alls, har aldrig gjort det. Men att vara ute i skogen med gevärsskott vinande omkring sig har han inget emot alls. Nu är han dock så pass gammal att hans hörsel givit med sig så nu hör han ingenting...han är 16 år ;)

Nu och då eller rent av dagligen under hela året. En liten fjutt före maten eller så. Börja dagtid så blänker det inte så i ögonen på dem.

Ptr

Gylle har redan svarat dig, de är inte rädda för skott och jag har en övningsbana intill en av hagarna som står i tråden precis som Gylle skriver så hade du sett det om du läst.

Nu och då eller rent av dagligen under hela året. En liten fjutt före maten eller så. Börja dagtid så blänker det inte så i ögonen på dem.

Ptr

Och du och ni andra som menar det ska tränas- har ni ingen tanke på att man inte får smälla av raketer och smällare "rent av dagligen under hela året"?

Du och ni andra som menar det ska tränas, har ni ingen förståelse för att man faktiskt då skulle kunna störa/skrämma andra som är rädda eller vars djur som är rädda?

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18