Hästar och nyårsafton

Kaba

Trådstartare
Sitter och gruvar mig för dagen D - Nyårsafton.
Har ett stall med 9 hästar, 7 av dem inackorderade. Av dessa 9 går 7 på lösdrift, många unghästar.

Hur gör ni som bor i en by eller liknande där folk förväntas smälla smällare, raketer och andra pyrotekniska sattyg?

Jag vet att smällare är ju förbjudna och det är väl bra, men alla andra ljus- och ljudfenomen då? Är era hästar lugna och coola med det eller blir det - som hos oss - fullt sken från ena sidan hagen till den andra?

Är bara nyfiken på att höra hur det fungerar för er andra. Är dock förberedd på att sitta och vaka hela nyårsafton :crazy:

Sv: Hästar och nyårsafton

Jag brukar gå ned och vara i stallet ngn timme då det smäller som värst. Täcker för fönstren och har radion på samtidigt som jag grejar lite, det vanliga är att jag passar på att städa sadelkammaren. Hästarna får kvällsmat och jag låtsas som om allt är helt normalt. De brukar stelna till första minuterna, men sedan när de konstaterat att jag inte bryr mig så lugnar de ned sig rätt snabbt :)

Vi har hästar både på box och lösdrift och har aldrig varit med om någon incident på nyår.
Det enda jag gjort är att ha tänt i lösdriften så att ljuseffekterna dämpas. Vi bor i änden av en liten by så det pangar ju inte vansinnigt mycket. Men mina hästar är också vana vid oljud av traktorer och andra maskiner så det kanske hjälpt dem att inte påverkas så mkt av ljudet.

Vi har alltid tagit in hästarna som vanligt. Har aldrig haft problem med hästar som fått panik eller liknande, dem har varit lite oroliga och vandrat runt i boxarna de första minutrarna men sen har dem lugnat sig.

Jag som har mina hästar i en väldigt liten by frågade grannarna om de skulle skjuta några smällare.
Nej, fick jag till svar och lämnar då mina ute på lösdriften. Smällarna som är några kilometer bort verkar inte vara några bekymmer.

När jag hade min ponny centralt brukade vi bara ta in dem, sätta skynken för fönstrena och ha radion på samt att någon var i stallet. Och så lite extra hö! Det var aldrig någon fara. Nu bor han lite längre ut på landet och han bryr sig inte nämnvärt.

De flesta hästar jag har mött bryr sig inte så mycket. Vi hade ett 5e November-firande precis bredvid min ridskola i år och hästarna blev väl lite nervösa till att börja med, men sedan återgick de till sitt hö. Det var så nära att man knappt kunde se till andra sidan stallplanen för all rök! :eek: Vissa människor tänker då inte...

Det brukar bli storpanik i hagen. Jag har enbart lösdrift och djuren skenar vilt åt alla håll. Men det brukar inte bli mer än just så. Dom har aldrig hoppat eller sprängt en tråd. Vet inte vad man ska göra riktigt heller för att ändra saken. Att stänga in dem har inte varit ett allternativ för mej.. I fjol var jag ute i hagen med dem och min lugnde sej när jag kom men inte den andra.
Men det sköna med just hästar (iaf dom jag haft) är att dom lugnar sej direkt när det är över. Händelsen hänger inte kvar och oroar dem resten av natten.
Så fort det slutar låta har dom gått för att käka och vara som vanligt:laugh:

Våra hästar, kor och får bryr sig om det. Inte mer än att vissa kan stå och titta på och det ser nästan ut som om dom tycker om det. De flesta är helt oberörda av det. De ha de varit även de få gånger vi själv haft fyrverkeri här hemma. De ser som sagt mest nyfikna ut de som reagerar.

De flesta hästar bryr sig inte så mkt om de är inne med lite musik som dämpar ljudet och tänt i stallet men jag har en som blir ett nervvrak varje nyår (även vid åska tyvärr) så det finns numera bara ett ställe att fira nyår och det är i hennes box, ingenting hjälper har genom åren både provat att hon får se och att täcka för helt, lite lugnare vid täckta fönster och väl hög volym på musik, till saken hör att vi bor ute på landet och det är inte mkt smällande nära men det räcker tyvärr, vid klart väder blir det värre för då kommer både ljus och ljud hit från orten som ligger ca 1 mil bort. Inte heller är hon så tyvärr att hon släpper det så fort det blir tyst utan hon är på helspänn säkert ett dygn efter innan hon är tillbaka i sitt normala jag. Troligtvis har hon väl någon händelse i bagaget har inte koll på vad hon varit med om innan vi köpte henne som 5 åring men hon är som sagt maniskt rädd både för åska och smällare och dessutom helt paralyserad av eld. Hennes reaktioner får mig nästan att tro att hon varit med om brand efter åsknedslag eller liknande. Riktigt jobbigt är det för henne i alla fall.
Vad gäller unghästarna på lösdriften så stängs de allltid in i lösdriften nyårsnatten, vet allt för många som blivit rädda och sprängt staketen och man läser dessutom om några varje nyår så att ha hästar ute är inget jag ens skulle fundera på om man inte bor väldigt avsides.

Förut när det inte fanns några begränsningar i att smälla smällare och raketer så vet jag flera hästägare som började träna sina hästar redan under hösten för att förbereda dem för nyårspangandet. De började med småsmällare och ökade successivt tills hästarna vande sig.

Skulle aldrig ha mina hästar ute på nyårsnatten.
Dom kommer in, innan raketerna sätter igång, och så får dom extra hö giva vid 12 slaget.
Många 12 slag har vi skålat i bubbel i stallet, min allergiska man är med då:) Även gäster har fått vara med i stallet!
Min värsta mardröm är att hästarna spränger tråden och springer i panik, de vill jag inte ens riskera.
Men... mina hästar ÄR INTE RÄDD, en av dom står gärna och tittar på raketer, och grannen skjuter räv stup i kvarten, så dom skulle nog inte ens reagera... men jag vill inte prova!

* Jenny *

Vi har alla hästar inne på nyårsafton, även de som normalt går på lösdrift. De lär sig av varandra så våra hästar är hyfsat lugna även när det smäller. Vi brukar själva skjuta lite raketer och det har aldrig varit några problem. Men som sagt, inga hästar går ute på nyårsafton, då skulle de vara livrädda.

Mvh JV

Börja träna redan nu, det är mitt råd! Mina hästar bryr sig inte ett dugg, förmodligen för att jag utsatte min gamla för det mesta som unghäst redan och bryr sig nu inte om något och dom yngre följer ju henne...

För att träna ljuseffekter tex räcker det med ficklampa eller pannlampa och gå ut i hagen när det är mörkt. Provocera lite, vifta och lys rakt på hästarna om vartannat. Ljud går också att träna på, smäll ihop händerna med en ljudlig smäll när dom inte är förberedda t ex eller slå med sked på grytlock eller dyl. Gör detta nu och då så vänjer sig hästarna vi att det händer konstiga saker ibland, men det är inte farligt. Ni kan också själva skjuta rakter någon dag före nyår, PÅ dagen för att vänja hästarna vid swischljudet. Dagtid har dom inte så ont av ljuseffekterna eftersom dom inte ser dom så bra.

Våra står inne med radio på, syrrans sto är grymt skotträdd så hon har fått lugnande utskrivet som fungerar bra. De andra blir spända men inget extremt, bomull i öronen är inte heller fel när det smäller som värst.

Börja träna redan nu, det är mitt råd! Mina hästar bryr sig inte ett dugg, förmodligen för att jag utsatte min gamla för det mesta som unghäst redan och bryr sig nu inte om något och dom yngre följer ju henne...

För att träna ljuseffekter tex räcker det med ficklampa eller pannlampa och gå ut i hagen när det är mörkt. Provocera lite, vifta och lys rakt på hästarna om vartannat. Ljud går också att träna på, smäll ihop händerna med en ljudlig smäll när dom inte är förberedda t ex eller slå med sked på grytlock eller dyl. Gör detta nu och då så vänjer sig hästarna vi att det händer konstiga saker ibland, men det är inte farligt. Ni kan också själva skjuta rakter någon dag före nyår, PÅ dagen för att vänja hästarna vid swischljudet. Dagtid har dom inte så ont av ljuseffekterna eftersom dom inte ser dom så bra.

Är väl ingen häst som bryr sig ett spår om man går omkring med ficklampor har aldrig någonsin haft en häst som var rädd för det så det lär inte ha någon effekt. Det handlar ju inte om hästar som är ljudskygga normalt min tex som jag skriver om ovan är en rutinerad tävlingshäst som inte skulle bry sig ett spår av något av det du beskriver som träning utom då att skjuta raketer vilket numera tack o lov är förbjudet därav är det inte ett särskilt bra tips du kommer med.
Majoriteten av hästar är som sagt inte rädda för raketer så inget konstigt att dina inte reagerar de hade nog inte gjort det utan den träning du skriver heller, har aldrig haft någon unghäst som har brytt sig nämnvärt förutom detta stos dotter som blev lite orolig första nyår men det var ju klart mamma som smittade av sig efter att hon istället placerades utan kontakt med mamman så blev hon som de andra de reagerar lite precis när det börjar för att sen återgå till höet vilket är den vanliga reaktionen. De som varit rädda är lätträknade dock är det inte så lätt att i förväg ana vilka det är för faktum är att ingen av de som reagerat starkt på raketer genom åren är hästar som reagerar på annat tex plötsliga ljud eller dylikt.
För övrigt jagas det även friskt runt om våra marker och den som reagerar på raketer bryr sig inte ett spår hur mkt de än skjuter så det är inte heller skotträdsla.

Stallar in över nyårsnatten med lampa tänd och tittar till dem runt 12-slaget, resten av året går de ute.

Våra hästar har inte brytt sig ett dugg om att vi skjuter nyårsraketer så vi har inte något problem där. Grannen däremot hade en islänning som var det lugnaste man kan tänka sig i vanliga fall och som inte brukar bry sig om något alls i omgivningen. Han blev nästan panikslagen på nyår, så man vet ju aldrig. viktigt att kolla om man har en ny häst. Hos oss är flockledaren oberörd av smällarna och det lugnar nog en ovan. Bomull i öronen, musik på radion, ordentligt med hö och att någon är ute hos hästarna vid tolvslaget är väl knep man kan ta till.

Jag står i ett lite stall med fyra hästar och jag är den ända inhyrda. Men min häst brukar inte bry sig men hans hagkompis kan flippa ur totalt :grin: Så jag brukar ta in min häst när dem förta raketerna kommer vilket är vid typ 20.00 för annars finns risken att dem rejsar runt i hagen och skadar sig då det är en väldigt kuperad hage med massa branta backar, träd och berg. Men i stallet får dem ha det som vanligt för då är dem så inne i maten :rofl:

Har tidigare alltid haft stall att ställa hästarna i men förra året hade jag bara ligghallen. Ena hästen, stoet, gillar inte raketer och den andra tycker det är spännande och tittar gärna på skådespelet. Dock blir han orolig när donnan far omkring. Just förra nyåret stod jag ute hela tiden. Hade lagt ut extra hö och höll dom i grimskaft och då var dom hur lugna och fina som helst. Det verkade vara överspelat vid 01-tiden och då gick jag in. Döm om min förvåning när det vid 02 brakade loss i byn igen...svidade på mig kläderna igen och gick ut för att kolla hästarna. Jodå, dom for som tokiga längst bort i hagen...men dom gick inte genom tråden. Där bestämde jag mig att lösdrift i all ära, jag ska ha stall! Så vi har under sommaren rustat den gamla lagårn och gjort boxar där. Så denna nyårsafton kommer dom att stå inne.

Nu är det väl inte bara för nyåret som jag vill ha hästarna inne på natten utan vi har också en Nalledam som vandrar i området och det känns lite bättre att då ha hästarna inomhus när hon är i faggorna. Hästarna har fortfarande ett vindskydd som dom kan gå in i dagtid men på natten står dom inne...känns lugnast så;)

De flesta hästar bryr sig inte så mkt om de är inne med lite musik som dämpar ljudet och tänt i stallet men jag har en som blir ett nervvrak varje nyår (även vid åska tyvärr) så det finns numera bara ett ställe att fira nyår och det är i hennes box, ingenting hjälper har genom åren både provat att hon får se och att täcka för helt, lite lugnare vid täckta fönster och väl hög volym på musik, till saken hör att vi bor ute på landet och det är inte mkt smällande nära men det räcker tyvärr, vid klart väder blir det värre för då kommer både ljus och ljud hit från orten som ligger ca 1 mil bort. Inte heller är hon så tyvärr att hon släpper det så fort det blir tyst utan hon är på helspänn säkert ett dygn efter innan hon är tillbaka i sitt normala jag. Troligtvis har hon väl någon händelse i bagaget har inte koll på vad hon varit med om innan vi köpte henne som 5 åring men hon är som sagt maniskt rädd både för åska och smällare och dessutom helt paralyserad av eld. Hennes reaktioner får mig nästan att tro att hon varit med om brand efter åsknedslag eller liknande. Riktigt jobbigt är det för henne i alla fall.
Vad gäller unghästarna på lösdriften så stängs de allltid in i lösdriften nyårsnatten, vet allt för många som blivit rädda och sprängt staketen och man läser dessutom om några varje nyår så att ha hästar ute är inget jag ens skulle fundera på om man inte bor väldigt avsides.

Jag har också en sån där jätterädd sak, och det verkar inte som det går att få bort det med träning. Allt som smäller och låter och lyser typ svets:devil:.
Så rida runt nyår går inte, inte före heller för smällarna ska ju testas:crazy:
Inne i stallet hjälper inte heller, ute är bäst.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 060
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII