Hästar och beröm?

S

Smajlet

Har tänkt på den kombinationen sen jag diskuterade detta för flera år sen med en hästmänniska som var av den åsikten att hästar inte förstår beröm, utan de förstår eftergift. Enligt den här personen så finns inte beröm för hästar.

Jag blir så himla fundersam över detta när jag överallt ser och hör folk som berömmer sina hästar, klappar dom och säger bra till dom. Är det någon som har nån uppfattning om det här?

Förstår hästar beröm?

Sv: Hästar och beröm?

Klart att dom förstår beröm som vilket annat levande djur här på jorden.Jag kan tex sitta bakom hästen i vagnen och säga att han var duktig och då brukar han ibland prata tillbax.
Så ja jag tror helt klart på beröm.Finns det inte en bok om det tom?

Om man ger hästen en klapp på halsen under ett träningspass innebär det väl också oftast att man ger eftergift eftersom man sträcker fram handen för att nå halsen eller tänker jag fel nu?

Om man ger till exempel ett äpple i samband med ordet bra tillräckligt många gånger tror jag hästen till slut kopplar samman ordet med belöning

En annan tanke som slog mig nu är att om man säger Braaaaaaaaaaaaa alltså med väldigt långt a så andas man ju ut djupt och rejält vilket i alla fall gör att jag slappnar av lite i kroppen och det kan väl också kanske bli en belöning/eftergift för hästen att ryttaren slappnar av?

Hmmm... kanske har ni båda rätt! :)
En eftergift är självklart beröm, man slutar att skänkla när hästen går fram, mjuknar i handen när hästen söker stöd o.s.v.
Men en klapp på halsen eller uppmuntrande ord är också beröm! Men med den typen av beröm krävs ändå en relation mellan hästen och ryttare/kusk, för om hästen inte vet att bra betyder bra så är ordet i sig betydelselöst för hästen.
Jag vet inte hur hästen lär sig att bra betyder bra, eller att en klapp på halsen är beröm, men det går tydligt att se att de hästarna som får beröm blir glada och "växer" av att deras människa berömmer dom!

Tror också att hästar förstår beröm,min ser supernöjd ut när man klappar han på halsen och säger duktig, då kämpar han lite extra.

Har tänkt på den kombinationen sen jag diskuterade detta för flera år sen med en hästmänniska som var av den åsikten att hästar inte förstår beröm, utan de förstår eftergift. Enligt den här personen så finns inte beröm för hästar.

Jag blir så himla fundersam över detta när jag överallt ser och hör folk som berömmer sina hästar, klappar dom och säger bra till dom. Är det någon som har nån uppfattning om det här?

Förstår hästar beröm?

Jag brukar säga braa till min häst med ett speciellt tonfall. Jag är ganska säker på att hon förstår vad det betyder. Jag har märkt att det blir ett sätt att lugna henne. om det texkommer en skum dvs stor, bullrig eller annat bil emot oss i full fart och jag säger detta innan hon reagerar med rädsla så blir det på något sätt en signal till henne att hon ska fortsätta som vanligt.

Tror också hästen förstår ett bra - borde ju vara det samma som att den fårstår ett nej. Även om den inte förstår själv orden utan lyssnar på tonfallet och kroppsspråket mm

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter