Hästar med feber

J

jordgubba

Någon som varit med om följande eller har något förslag på vad det kan vara?

Det började med att en häst i stallet fick feber och inte åt. Febern höll i sig i 5 dagar, dock pendlade den upp och ner. Hästen kunde vara feberfri vid en tempning och ha feber vid nästa. (Tempades 2-3ggr/dag). Hästen blev frisk, men då blev nästa häst i stallet sjuk i feber och dålig matlust. Febern höll i sig i 2 dagar. En tredje häst blev sjuk, med feber och dålig matlust. I förrgår blev en fjärde häst sjuk i feber, det höll dock bara i sig i ett dygn. Ingen av hästarna har haft några andra symtom. Det är testat för A2, med negativt resultat.

Hästarna står under full bevakning med tempning varje dag, både sjuka och friska. Veterinär är involverad. Jag är mest bara nyfiken på om någon har varit med om något liknande och vad det varit då?

Någon som har några förslag?

Mvh Jordgubba :)

Sv: Hästar med feber

Min häst tappade matlusten totalt och blev hängig och håglös (dock ingen feber) för typ 2 månader sen.
Det gick över efter typ 3-4 dagar sen var hon pigg och kry som vanligt. Vetrinären kunde inte göra något eftersom hon inte var "så" sjuk och inte hade feber. Dock kunde "normaltemperaturen" pendla lite. Men det är inte så konstigt.

Men hörde om flera liknande fall på ridskolan på gården samt i ett annat stall lite längre bort. Ingen annan häst i mitt stall blev iofs drabbad och jag vet inte hur min häst fick det om hon inte fått det på något av sina klinik besök eftersom hon inte har varit i kontakt med någon annan häst än dom i stallet.

Så vad jag tror så är det något virus eller nåt som går, verkar rätt ofarligt men det vore kul att veta vad det var för något.

Sv: Hästar med feber

Jag har fått veta att ett annat stall har samma mystiska symtom och det är väl ca 1,5 mil mellan stallen och de har ingen gemensam nämnare alls. Så någonting är det som går :confused:

Jag har två hästar och de står i olika stall. Det stall där jag har min unghäst är stallet med feber, men där damen står går det ingen feber alls. Jag har samma kläder i båda stallen, så det verkar ju inte smitta genom kläder ialla fall. Å tur är väl det! :idea:

Unghästen går på lösdrift med en av de drabbade hästarna och vi tar bara in våra hästar i stallet för att göra iordning dem och ge dem kraftfoder. De har en egen box där de äter och ingen annan häst har stått i den boxen. Men ändå har en av hästarna på lösdriften drabbats.

Än så länge verkar det ju vara relativt ofarligt, jag hoppas att det håller sig så! Du har rätt i att det verkar vara något slags virus.

Mvh Jordgubba :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 357
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX