Sv: Hästar i flock
Ang Monty så är ju det min åsikt. Jag anser att hans metoder bygger på att få hästen att ge upp, att bli mentalt avtrubbade och lämna sig åt fienden. Så fungerar inte hästar mot varandra. Min filosofi bygger på raka motsatsen. Att bygga upp hästen mentalt. Skapa självkänsla och förtroende både för mig och sig själv. Att framhäva dess möjligheter och styrka. Att göra hästen stark helt enkelt. Det är mitt syfte.
Monty pressar djur, jag låter dem vilja ta steget.
Det är min syn på det hela. Men jag har inte studerat Monty jättemycke närmre heller. Jag har sett honom i en dokumentär, jag har läst och jag har träffat och hört hans följeslagare. Och min uppfattning har i alla dessa fall varit densamma. Och jag garanterar att jag gick in med en pos syn på honom och hans arbete för det var fler i min omgivning då som talade gott om honom. Jag tror jag kom knappt en minut in i första programmet jag såg innan jag kände obehag inför hans beteende.
Jag har jättesvårt för den mannens metoder och jag anser att det han säger om "naturliga beteenden" är en fasad. Han verkar ha missförstått sina studier av hästars beteende för han använder dem på helt fek sätt, vid helt fel tillfällen varpå det inte längre är en naturligt hästbeteende längre. Han beter sig som ett rovdjur mot hästar.