Hästar i allmänhet.

attempt

Trådstartare
"Glöm inte att människor är människor och hästar är hästar.
Hästar har inte samma behov och önskemål som människor.
Hästarna har levt vilda i 10-miljontals år och klarat sig alldeles utmärkt utan människan.


Hästar i det fria:
Står aldrig stilla mer än ca 20 minuter åt gången.
Står aldrig inne på nätterna.
Har aldrig ryttare på ryggen.
Har aldrig en styv sadel fastspänd på ryggen.
Har aldrig skor på fötterna.
Har aldrig bett i munnen.
Har aldrig täcke på sig.
Förflyttar sig minst 2 mil/dygn.
Sover sammanlagt ca 4 timmar / dygn.
Äter i stort sett hela tiden de är vakna.

Tro nu inte att jag tycker att man skall släppa alla hästar fria.
Inte alls!
Däremot tycker jag att vi skall göra deras situation så dräglig det någonsin går och deras uppoffringar så små som möjligt.

Om hästen måste stå inne på nätterna - låt det då bli så kort tid som möjligt.
Om hästen skall ha ryttare på ryggen - sitt inte och skumpa.
Om hästen skall ha sadel på ryggen - se till att den passar.
Om hästen inte kan gå barfota - använd boots istället för fastspikade skor.
Om hästen måste ha bett i munnen - var lätt på handen och ryck aldrig i tyglarna.
Om hästen måste ha täcke på sig - ta av det så fort det inte är absolut nödvändigt.
Om du tycker om din häst - visa det!!!!

Visst fungerar det.
Våra hästar (Arabiska fullblod), som rids i princip dagligen, går i lösdrift med möjlighet att själva gå in om de så skulle vilja. På vintern har de fri tillgång på ängshö. Om någon av dem vid något tillfälle skulle behöva täcke så får den naturligtvis det men det händer endast vid extraordinära tillfällen. Naturligtvis går alla våra hästar barfota och de har ungefär 2Ha hage/häst för att de skall kunna röra på sig ordentligt.
Vi är jätte nöjda och vill absolut inte ha det på något annat sätt.

(Du som tror att hästarna vill stå i boxen hela natten kan ju lämna box och stalldörrar öppna när du går och lägger dig på kvällen. Om hästarna vill stå i boxen så kommer de ju fortfarande att göra det på morgonen när du kommmer för att fodra.)"

Denna texten är tagen från en hemsida

Nu vill jag veta vad ni tycker om den?
 
Sv: Hästar i allmänhet.

Varför i all världen har människan hästarna i hage?

Tror h*n att hästarna vill vara i hagen hela natten kan h*n ju lämna hagen öppen när h*n går och lägger sig på kvällen. Om hästarna vill vara i hagen så kommer de ju fortfarande att vara det på morgonen när h*n kommmer för att fodra...
Kanske vill de hellre gå iväg längre. :eek:
 
Sv: Hästar i allmänhet.

Jag tänker lote såhär när jag läser detta. Det är en jättebra text, verkligen. MEN, hästen i nuläget är väl anpassad till ridning och allt annat man vill göra med den, och inte för att vara vildhäst?..
 
Sv: Hästar i allmänhet.

Viss texten e ju sann, men min häst skulle definitivt inte kunna ha de sådär.. De är ju människan som har skapat hästen som tamdjur och de har blivit som de har..
 
Sv: Hästar i allmänhet.

Jag tycker texten är skapligt ointetsägande.
Vad jag vill veta om ngns hästhållning, det är tex hur det egentligen ser ut när hästarna rids? Får de en avpassad foderstat? Sparas det pengar ngnstans som hästen i slutänden drabbas negativt av? Tävlas hästarna eller tränas mer än promenadridning? Osv, osv.

Och vad menas med "sitt inte och skumpa". Finns det ngn ryttare som frivilligt gör det? Är inte "skumpa" ngt ovana ryttare gör innan de lärt sig? Ska nybörjare förbjudas att rida för att nå det målet?

Och detta att "hästar klarat sig miljontals år utan...", det håller inte tycker jag. För som jag sagt miljoner ggr (känns det som...), så är dagens moderna sporthäst mkt långt ifrån de hästar som levde vilda en gång i tiden! För vår avel har inte så hårt selekterat ut som naturen gjort med vildhästarna! Det fanns ingen veterinärvård eller hovslagare att ta hand om de vilda hästar som behövde veterinärvård eller hade askassa hovar. De fick helt enkelt dö bestämde naturen.
Och de avelsmål vi haft med sporthästar, det är INTE hur väl de skulle överleva i vilt tillstånd! Vi avlar ju på bla ett temperament som ska passa oss människor, inte som ska passa i att överleva vilda, vi avlar på ridbarhet mm mm.

Så för f-n, släng ut varenda kuse i skogen och låt dem bli vilda, men räkna då med att största delen av hästbeståndet kommer gå en kvalfull död till mötes! Då de skulle överleva lika bra som vi själva skulle göra om vi blev satta mitt i en skog. Trots att våra förfäder ju överlevde så...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp