Hästar fuckar ur för ingenting

Så bryts idyllen av att hysteriska och mordiska bestar dundrar fram!
Människor trampas ner och fågelsång och barnskratt förbyts mot skrik och ljudet av blod som skvätter!
Orsaken till det fasansfulla var bland det värsta som finns i vårt samhälle:
Häst!

Jag som vet vem han är läste krönikan med hans skånska röst och skratta högt vid ett par tillfällen, jag vet precis hur han skulle betona för att poängen ska gå hem, bl.a.;

Även detta;

😁😳🙈🙈🙈

Man får ta det han skriver med en skopa salt och se det som ett lättsam läsning.
Eller ta det med en skopa salt, gäspa och tycka att det är osmaklig. Jag ser det som tråkig läsning, utom möjligen första halva meningen.

Vi ser på det mycket olika.

Tack för att du tycker att min humor är tråkig och osmaklig. Det känns fint att veta.

Du har verkligen vaknat på rätt sida idag. 🙃
Det finns å andra sidan väldigt mycket humor som många tycker är osmaklig. Komiker har ju en tendens att gå till ytterligheter, det betyder inte nödvändigtvis att en tycker att den som skrattar är osmaklig för det. :)

Det finns å andra sidan väldigt mycket humor som många tycker är osmaklig. Komiker har ju en tendens att gå till ytterligheter, det betyder inte nödvändigtvis att en tycker att den som skrattar är osmaklig för det. :)
Jag förstår verkligen inte varför hen var tvungen att kommentera mitt inlägg. Det framgår redan på första sidan att det inte är hens humor så jag ser det bara som ett försök att trycka till någon/mih.

(Men tack ändå :) )

Jag förstår verkligen inte varför hen var tvungen att kommentera mitt inlägg. Det framgår redan på första sidan att det inte är hens humor så jag ser det bara som ett försök att trycka till någon/mih.

(Men tack ändå :) )
Fair enough, jag har inte hängt med så noga!

Tack för att du tycker att min humor är tråkig och osmaklig. Det känns fint att veta.

Du har verkligen vaknat på rätt sida idag. 🙃
Eh, tja om du verkligen vill tolka det så så kan jag inte hindra dig. Tänk vad många som du tror fördömer din humor bara för att de talar om att de inte håller med, och ve dem som ogillar de du gillar. Jag tror du har problem här.

Det här är uppenbar satir/humor på samma nivå som den mest korkade kollega jag någonsin haft, han som minsann inte skulle betala en krona till sonens hästintresse men det gick bra om grabben ville ägna sig åt något manligt. Det är en exakt kopia av de "roliga" kommentarer om hästar som hörs i massor av fikarum runt om att Sverige varje dag. Om man ska ägna sig åt satir och bli förstådd får man nog lägga ribban för vad man skriver en bra bit över lågvattenmärket.
Och dom "roliga" kommentarer i fikarum är det ju någon som tycker är humor och roligt.
Tröttsamt och trist för vissa, skitkul för andra.
Fortfarande inte direkt något som får mig att annat än himla lite med ögonen och gå vidare.
Sen tycker jag personligen att Jonathan är både smartare och roligare än de flesta samt långt över lågvattenmärket och definitivt inte en exakt kopia av tidigare nämnda fikarumskomiker.

Jag är inte upprörd och har en hög tolerans för att det mesta går att skämta om. Men det här var verkligen inte kul eller speciellt uppenbart, jag förväntar mig ett vassare språk av någon som jobbar på en av våra större tidningar.
Om det är kul eller ej är en åsikt, inte fakta.
Jag skrattade inte direkt när jag läste det men förvånas verkligen över att så många blev så otroligt engagerade, inte bara på Buke utan överallt i hästvärlden.

Om det är kul eller ej är en åsikt, inte fakta.
Jag skrattade inte direkt när jag läste det men förvånas verkligen över att så många blev så otroligt engagerade, inte bara på Buke utan överallt i hästvärlden.
Jag tror att många blir engagerade och rent av upprörda just när det gäller hästar och "hästskämt" därför att vi är många som delar ungefär samma erfarenhet. Och den erfarenheten är, i alla fall för mig, att under hela uppväxten fått sitt hästintresse ifrågasatt - klasskamrater (fotbollskillarna) som ALLTID var tvungna att påpeka hur bra hästar gör sig på en macka, idrottsundervisning i skolan som inte såg ridning som en sport, diverse sportkrönikörer som ondgjort sig över hur en ryttare kan få Jerringpriset (hästen gör ju hela jobbet - höhö) och så vidare. En känsla av att alltid behöva försvara sig själv och sin sport. Och då går man liksom lätt i försvar igen, även om kanske just Unges krönika inte "kräver" att vi försvarar oss.

Jag tror att många blir engagerade och rent av upprörda just när det gäller hästar och "hästskämt" därför att vi är många som delar ungefär samma erfarenhet. Och den erfarenheten är, i alla fall för mig, att under hela uppväxten fått sitt hästintresse ifrågasatt - klasskamrater (fotbollskillarna) som ALLTID var tvungna att påpeka hur bra hästar gör sig på en macka, idrottsundervisning i skolan som inte såg ridning som en sport, diverse sportkrönikörer som ondgjort sig över hur en ryttare kan få Jerringpriset (hästen gör ju hela jobbet - höhö) och så vidare. En känsla av att alltid behöva försvara sig själv och sin sport. Och då går man liksom lätt i försvar igen, även om kanske just Unges krönika inte "kräver" att vi försvarar oss.

Ja, samt att det skulle vara en sport och ett intresse för de som är "klena" och "fjolliga"... de idioterna har aldrig haft en broddad hov på foten tillhörande en häst på 500+ kg eller lastat in x antal ton höbalar för hand.

Jag säger det igen, det finns inget som är så tufft som en liten ponnytjej :D

Ja, samt att det skulle vara en sport och ett intresse för de som är "klena" och "fjolliga"... de idioterna har aldrig haft en broddad hov på foten tillhörande en häst på 500+ kg eller lastat in x antal ton höbalar för hand.

Kommer aldrig att glömma när ett par karlar skulle hjälpa till med att lossa x ton hö som kom med långtradare till stallet jag var inhyrd i. De erbjöd sig aldrig mer, jag och två andra tjejer knäckte dem totalt då de inte orkade hänga med i vårt tempo när vi langade höbalarna. 😄

Den biten förstår jag, det är tröttsamt och väldigt okunnigt, men jag ser inte vart man hittar dessa åsikter i Unges krönika.
Jag tycker att man snarare skulle kunna läsa in att hästmänniskor är tuffa varelser i hans tankar än tvärtom.

Den biten förstår jag, det är tröttsamt och väldigt okunnigt, men jag ser inte vart man hittar dessa åsikter i Unges krönika.
Jag tycker att man snarare skulle kunna läsa in att hästmänniskor är tuffa varelser i hans tankar än tvärtom.

Nu var ju inte mitt inlägg en direkt kommentar till hans krönika utan spann vidare på @Roheryns inlägg.

Dock vidhåller jag att hans krönika inte var speciellt välskriven och missade sitt mål. Kanske att de som brukar läsa honom fattar, vad vet jag, men det i sig är i så fall en faktor som gör att den inte var välskriven.

Jag läste mer in att stadsmäniskor är så långt ifrån djur så hur ett flyktdjur reagerar är något konstigt och livsfarligt.

Jag tyckte krönikan var bra. Hästar är speciella djur, som blir rädda för minsta lilla. Och jag förstår att icke-hästmänniskor kan se på hästar med sådana ögon som Jonathan beskriver.

Jag kan själv bli chockad över vad lättskrämda hästar är. Och hur hästmänniskor ibland antar att alla ska anpassa sig efter deras lättskrämda djur. Jag lyckades själv med konststycket att skrämma en körhäst spänd framför en vagn halvt från vettet igår. Vad jag och min dotter gjorde som var så livsfarligt? Vi gick lugnt och stilla längs en grusväg med varsitt (diskret färgat) paraply. Hästen fick panik 10-15 meter bakom oss (den kom på fältet bredvid oss så vi varken hörde eller såg den) och sprang upp på en stenig kulle och var på väg vidare ut i spenaten.

Jag har full förståelse för att kusken i panik skrek åt oss att fälla ned paraplyerna. Och när vi gjort det skrek att vi skulle stå stilla (vi tänkte försöka försvinna från ängen tyst och försiktigt för att inte förorsaka hästen mer panik). Men att kusken sedan, när hen kör förbi oss, skriker åt oss att man inte ska ha paraplyer uppfällda kring hästar, då brister det lite inuti mig. Personligen skulle jag aldrig våga spänna för en häst och ge mig ut och köra, om denna är så lättskrämd att den kutar ut i spenaten när den ser två människor med paraplyer uppfällda. Det är ju inte någon jätteovanlig syn utomhus i vårt land. Men tydligen är hästar så lättskrämda att man måste vidta extrema försiktighetsåtgärder omkring dem.

Så som sagt, om vi fortsätter ha denna syn på hästeriet och hur människor omkring oss ska anpassa sig, så tror jag fler och fler får samma bild som Jonatan Unge. När jag promenerade vidare hemåt var denna krönika, och diskussionen här omkring den, det första jag kom att tänka på. Därför lägger jag ett litet tillägg till debatten :-)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka