Hästar fuckar ur för ingenting

Så bryts idyllen av att hysteriska och mordiska bestar dundrar fram!
Människor trampas ner och fågelsång och barnskratt förbyts mot skrik och ljudet av blod som skvätter!
Orsaken till det fasansfulla var bland det värsta som finns i vårt samhälle:
Häst!

Texten i inledningen säger ju en del om baktanken, tänker jag…
”Alla är glad och alla äter glass.
Förutom världsläget och ekonomin samt gängskjutningarna så är allt helt perfekt samt frid och fröjd!

MEN!
Så bryts idyllen av att hysteriska och mordiska bestar dundrar fram!”

Jag tror inte texten handlar om hästar alls egentligen. ;)

Tycker det är på typ nivå lågstadie och hästmacka. Ska man inte vara bättre på sitt jobb än så :rofl:

Om man redan innan måste veta att han är komiker för att fatta att det är helt skämtsamt så är det ju total fail. Jaja. Men gonna men. Vem ger dom ens jobb undrar jag.
Jag visste inte att han komiker, har nog inte läst mycket av honom och inte lagt hans namn på minnet, men tycker det räcker att läsa texten för att förstå att det inte är allvarligt.

Jag visste inte att han komiker, har nog inte läst mycket av honom och inte lagt hans namn på minnet, men tycker det räcker att läsa texten för att förstå att det inte är allvarligt.
Tyckte inte jag. Alltså jag begrep väl att han försöker göra sig rolig men det gör ju alltid gubbarna när dom försöker göra narr av hästsport och kvinnosaker dom inte gillar. Men det är ändå allvar under.
Att det skulle vara ren skär komedi? Pfff 👎

Tyckte inte jag. Alltså jag begrep väl att han försöker göra sig rolig men det gör ju alltid gubbarna när dom försöker göra narr av hästsport och kvinnosaker dom inte gillar. Men det är ändå allvar under.
Att det skulle vara ren skär komedi? Pfff 👎
Ja man väljer ju själv vad man vill läsa in i en text.
Och alla kan inte förstå en sådan text, eller roas av den.

Jag blir alltid lite förvånad över folk som blir upprörda över uppenbar satir,.humor och komiker.
Får man skämta om allt. Absolut.
Behöver jag tycka att det är roligt. Nej. Gå vidare.
Det här är uppenbar satir/humor på samma nivå som den mest korkade kollega jag någonsin haft, han som minsann inte skulle betala en krona till sonens hästintresse men det gick bra om grabben ville ägna sig åt något manligt. Det är en exakt kopia av de "roliga" kommentarer om hästar som hörs i massor av fikarum runt om att Sverige varje dag. Om man ska ägna sig åt satir och bli förstådd får man nog lägga ribban för vad man skriver en bra bit över lågvattenmärket.

Vad ansåg du var roligt här?
Jag tycker hysterin och proportionaliteten jämte fridfulla sommardagar och gängskjutningar är kul, som en annan användare nämnde också. Jag tycker också att hästvärlden är ganska absurd, liksom varför håller vi ens på med detta? Ibland känns det ju som att hästen sattes på jorden för att försöka hitta på nya sätt att skada sig själv och andra. Det visar ju ändå på vilket fantastiskt djur det är, att vi trots detta håller på med dem.

Jag blir alltid lite förvånad över folk som blir upprörda över uppenbar satir,.humor och komiker.

Jag är inte upprörd och har en hög tolerans för att det mesta går att skämta om. Men det här var verkligen inte kul eller speciellt uppenbart, jag förväntar mig ett vassare språk av någon som jobbar på en av våra större tidningar.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker hysterin och proportionaliteten jämte fridfulla sommardagar och gängskjutningar är kul, som en annan användare nämnde också. Jag tycker också att hästvärlden är ganska absurd, liksom varför håller vi ens på med detta? Ibland känns det ju som att hästen sattes på jorden för att försöka hitta på nya sätt att skada sig själv och andra. Det visar ju ändå på vilket fantastiskt djur det är, att vi trots detta håller på med dem.
Inte bara gängskjutningar, utan även ”världsläget” vilket jag tror syftas på bl.a Rysslands invasion av Ukraina (och säkert diverse andra krig). Men det är hästarna som är mordiska bestar pga alla de dödar av ”ingen anledning alls”. 🙃

Kunde varit fyndigt och roligt, men en text som bara återberättar statistik och händelser utan "glimten i ögat" lämnar inget större intryck direkt. Inledningen var lovande men sen. Var mer..., ja det där hände och ja det där har också hänt, nä det var ju inte så kul direkt nä, ska jag skratta åt det? 🤷

Tror att flera här skulle behöva lyssna på Jonathans sommarprat. Om förvåningen att andra barn inte växer upp med ett borstrum. Jonathans humor är satir. Han driver friskt med sig själv, sin omgivning, samhället osv. Men han är inte putslustig och en del av humorn ligger i att en egentligen inte vet om han menar allvar eller inte. Det får folk att haja till och tänka efter. Jag tycker väldigt mycket om honom även om jag nödvändigtvis inte håller med om allt han säger.

Däremot tyckte jag inte alls om "hästar är en frukt". Det var extremt förminskande. Jonathan lyfter snarare oss som vågar/kan/jobbar med hästar som är så känsliga som de är.

Ja man väljer ju själv vad man vill läsa in i en text.
Och alla kan inte förstå en sådan text, eller roas av den.
Läsa in och läsa in, det handlar om folk med livshotande skador och vettskrämda hästar, det hade varit en annan sak om hästarna kommit lös och skenat omkring och det rört sig om en bucklig skärm och ett och annat skrubbsår. Men ja vi är alla olika.

Jo den biten kan jag hålla med om, tills jag förstod att han syftade på en specifik händelse med folk som kanske fortfarande kämpar för sitt liv. Det var i samma mening tror jag.

Tror att flera här skulle behöva lyssna på Jonathans sommarprat. Om förvåningen att andra barn inte växer upp med ett borstrum. Jonathans humor är satir. Han driver friskt med sig själv, sin omgivning, samhället osv. Men han är inte putslustig och en del av humorn ligger i att en egentligen inte vet om han menar allvar eller inte. Det får folk att haja till och tänka efter. Jag tycker väldigt mycket om honom även om jag nödvändigtvis inte håller med om allt han säger.

Däremot tyckte jag inte alls om "hästar är en frukt". Det var extremt förminskande. Jonathan lyfter snarare oss som vågar/kan/jobbar med hästar som är så känsliga som de är.
För att inte tala om att lyssna på Jonathans och Bianca Meyers podd där dom ger (i bland helt vansinniga) relationsråd 😅

Och jag tror inte alls att någon "behöver" lyssna på hans sommarprat, jag tror bara att folk tycker olika. Jag (och många med mig, utgår jag ifrån) förstår mycket väl att han inte menar allvar och att det är humor/satir. Det är bara det att det inte är särskilt roligt (i mitt tycke då, självklart)... Jag har generellt lite svårt för Jonathan Unge och hans typ av humor och den här texten förändrar inte det på något sätt - varken positivt eller negativt. Den är bara ointressant, liksom, lyfter aldrig.

Jag som vet vem han är läste krönikan med hans skånska röst och skratta högt vid ett par tillfällen, jag vet precis hur han skulle betona för att poängen ska gå hem, bl.a.;
Att behöva ta sitt barn och kasta sig i en buske är inget jag önskar min värsta fiende.

Även detta;
Fråga bara kusken Torbjörn Janssons som under ett lopp på Solvalla var tvungen att skalla en häst så det skulle lugna ner sig.

Men vem utom Torbjörn har det i sig att dela ut danska skallar till random hysterisk häst?
😁😳🙈🙈🙈

Man får ta det han skriver med en skopa salt och se det som ett lättsam läsning.

Tycker Aftonbladet gör det tydligt nog när det är en krönika vs artikel eller reportage.

47ABD83F-5035-4CD2-BC9F-1BCDBA3B41F9.webp

Ang. det specifika caset så är det väl inte det vassaste jag läst av Unge, men jag tolkade det som lite slö satir över hur media rapporterar om hästar i största allmänhet. Ska man bara gå på populärmediernas bild så är de ju dödsmaskiner. 🤷🏻‍♀️

Fast varken humorn eller satiren är ju uppenbar, det är väl en del av problemet? Har man ingen aning om att det är en komiker som skrivit den låter det precis som en krönika skriven av vilken raljerande vit karl som helst i princip. Vilket kanske är humorn?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka