Hästar fuckar ur för ingenting

Så bryts idyllen av att hysteriska och mordiska bestar dundrar fram!
Människor trampas ner och fågelsång och barnskratt förbyts mot skrik och ljudet av blod som skvätter!
Orsaken till det fasansfulla var bland det värsta som finns i vårt samhälle:
Häst!

Känns inte seriöst och jag tror inte det är menat att vara det heller.

Han är tydligen komiker. Har noll koll på namnet, men nu har jag ju hört det.
Jag tänker att han vill väcka lite debatt och att folk ska få upp ögonen för honom, samtidigt som han driver med fenomenet hästar.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/har-jonatan-unge-ratt-ar-hastar.htm
Japp han är komiker och jag tyckte krönikan var lite rolig faktiskt.
Typ alla hans krönikor är lite likadana och han driver hejdlöst med allt (inklusive sig själv).

Det är menat att krönikan ska vara rolig, även om jag inte alls ser det roliga i den. Men humor är ju väldigt individuell... :)

Jag kan ändå förstå den. Om man inte är van vid hästar och förstår varför de gör som de gör så är det ju så här de framstår ibland. Det är svårt för folk att förstå hur de kan vara så lättskrämda. Och vi som håller på med hästar har ett enormt ansvar att se till att våra hästar är väl tränade för att vara i det samhälle de bor och rör sig i samt att de inte hamnar i situationer de inte kan hantera. Vi kan inte förvänta oss att icke-hästmänniskor förstår våra hästar och varför de reagerar som de gör.

Varje gång vi ger oss ut med våra hästar är vi ambassadörer för hela HästSverige och hur våra hästar och vi beter oss betyder nåt och ger de icke-hästmänniskor vi möter en bild av hur hästar och ryttare är. Och den personen som ansvarade för hästarna som skenade på Djurgården gjorde oss alla en stor otjänst när han band upp hästarna på ett som det verkar bristfälligt och osäkert sätt.

Jag kan ändå förstå den. Om man inte är van vid hästar och förstår varför de gör som de gör så är det ju så här de framstår ibland. Det är svårt för folk att förstå hur de kan vara så lättskrämda. Och vi som håller på med hästar har ett enormt ansvar att se till att våra hästar är väl tränade för att vara i det samhälle de bor och rör sig i samt att de inte hamnar i situationer de inte kan hantera. Vi kan inte förvänta oss att icke-hästmänniskor förstår våra hästar och varför de reagerar som de gör.

Varje gång vi ger oss ut med våra hästar är vi ambassadörer för hela HästSverige och hur våra hästar och vi beter oss betyder nåt och ger de icke-hästmänniskor vi möter en bild av hur hästar och ryttare är. Och den personen som ansvarade för hästarna som skenade på Djurgården gjorde oss alla en stor otjänst när han band upp hästarna på ett som det verkar bristfälligt och osäkert sätt.
Fast då läser du ju den som en allvarligt skriven krönika, och inte som humor?

Det är menat att krönikan ska vara rolig, även om jag inte alls ser det roliga i den. Men humor är ju väldigt individuell... :)
Jag har svårt att se något roligt alls i krönikan. Ofta kan man åtminstone gissa vad som ska vara roligt även om det inte roar en själv.

Vad är roande i att folk skadas?

Möjligen kan jag le åt killens okunskap, men det är en allvarlig olycka han raljerar över, eller försöker raljera över. Och vist har han rätt i att hästar är farliga. Det är de i vissa situationer, men ja där räcker inte hans kunskaper ända fram.

Men var är humorn? Att flera skadades allvarligt under olyckan eller kanske att ridsporten skickar många unga till sjukhuset?
Om man, som skribenten verkar göra riktar sig till "höhöhö hästar passar bäst på mackan" klientelet så är det nog rätt svårt för en normalt funtad människa att se det roliga. Nej jag kan inte heller hitta ett uns humor i det hela utan bara helt vanligt stereotypt mans beteende med helt normalt har mot hästar och helt normalt hat mot allt kvinnor kan tänkas vara intresserade av.

Jag tror inte den är seriöst menad... men skribenten missar att ta fram satiren i texten, nu blir det mest vit medelålders man som spyr galla (om något han framstår ha noll koll på).

Dvs den kunde ha varit rolig men utförandet är inte tillräckligt skickligt.

Ungefär så, men samtidigt finns det en grund av allvar i den tycker jag.

Jag tror inte den är seriöst menad... men skribenten missar att ta fram satiren i texten, nu blir det mest vit medelålders man som spyr galla (om något han framstår ha noll koll på).

Dvs den kunde ha varit rolig men utförandet är inte tillräckligt skickligt.
Hade han haft mer kunskap hade han nog inte skrivit artikeln. Det slår fel att ironisera om att hästar är lättskrämda när de faktiskt är tämligen lättskrämda av naturen eller ironisera över att folk hamnar på sjukhus när de faktiskt gör det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka