Hästar drabbade av okänt virus: Vi har aldrig sett något liknande

Sv: Hästar drabbade av okänt virus: Vi har aldrig sett något liknande

Vad hemskt! Hoppas det inte sprider sig :eek:

Men vad hemskt! :eek: Hoppas det inte sprider sig till resten av Sverige!

Vad obehagligt! Det är alltid skrämmande då man ej vet vad som faktiskt händer med hästarna... :confused:

vad hemskt! På min syrras ridskola är hästarna också utsatta för något virus, halta och dåliga!

Känns jättehemskt!!!
Har hästen några km därifrån, är himla glad att jag inte är där något!!!

Får hoppas dom hittar vad det är snart, och att det inte är något virus som smittar utan något som kanske varit i fodret eller så.

Mycket egendomligt...det är bara att hoppas att det inte är något nytt som ska spridas genom landet. Håller tummarna för att alla hästarna tillfrisknar utan kvarliggande problem sen.
:cool:

Det är säkert nått som satt sej på balansnerven i örat, min farfar är likadan :crazy:

Min första tanke är nån form av fästingburen sjukdom, dom kan ju resultera i såna störningar.

Usch!!!!!

Vad hemskt det är när det kommer nya sjukdomar.

Det jag tänkte på är det som katter kan få, vingelsjuka.
Det heter väl egentligen något annat, är det kattpest som orsakar vingelsjuka?

Ja, hemskt är det och vi hoppas att det inte sprider sig.

Fast vi har inte direkt så många fästingar här uppe.
Har aldrig fått någon och har aldrig sett något på något djur heller. Fast dom säger att det kommer längre och längre norrut.

Tänker direkt på abortvirus, eller visusabort. Min valack fick det och han vinglade och ramlade.

Min första tanke är att det kanske kan vara någon sort förgiftning som "satt sig" på nerverna. Otäckt är det iallafall. :crazy:
Hoppas det reder ut sig snart!!

veterinären som undersökt hästarna säger att det liknar ett virus, en luftvägsinfektion med neurologiska biverkningar. jag antar att han menar virusabort. han säger också att det inte bör vara det eftersom hästarna får feber då vilket dom tydligen inte har.
det kanske inte är virusabort han syftar på, men om det är det kan jag säga att mitt sto drabbades av detta för 1 1/2 år sedan. tappade främst frambenen, vek kotan framåt. och hon hade ingen feber utan var hur pigg och som helst. däremot går hon inte att rida längre pga att vingligheten inte försvinner helt, så det får vi inte hoppas att det är det hästarna på ridskolan har, det är ju förödande.

Liknande fall fanns utanför helsingborg under juni/juli månad kolla med Helsingborgs djursjukhus. :) :)

Vad skönt ändå om det kommer ifrån fodret, så det ej är någon smitta som sprider sig.

Boutulism?
Äter hästarna ensilage/hösilage eller hö?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (LTZ) Förra året spelades den första helsvenska matchen någonsin på Tanne ridskola. Lördag förmiddag var det dags igen för ytterligare...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (LT) Sveriges första ridterapeuter har utexaminerats vid Mittuniversitetet i Östersund. Intresset för ridterapi växer och det är ett...
Svar
0
· Visningar
799
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen) Vid midsommar pensionerar sig den populäre ridskolechefen och ridläraren Kjell Svensson efter 40 år på Östersund-Frösö...
Svar
0
· Visningar
983
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen) Undernärda hästar med kraftigt förväxta hovar och får med tjock och smutsig päls. Den synen mötte kommunens...
Svar
0
· Visningar
779
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden