Hästar är klipskare än man har antagit

Jag tänker snarare inte " samma plats varje gång" utan hästar som förekommer ryttaren redan tredje gången man ska göra en rörelse. Är det verkligen betingat efter så få repetitioner? Jag skulle lätt säga nej, det är en i högsta grad medveten handling.
Eller hästen som ber om att bli kliad och pekar på var. Inte nog att den kan kommunicera detta, den vet också vilken person som förstår och det finns vits att visa, och vilka som inte förstår, dessutom. Visst kan man göra ett försök kring någonting liknande, ex. vis target knytet till person istället för lampa.

Jag menar snarare att det är inget nytt som framkommer. Hade hellre velat att man satte ribban lite högre, och prövade saker vi inte vet om hästar har förmåga att greppa eller inte. Känns att det kommer ta en bra stund innan man kommer dit, om man ska börja så enkelt.
Eller forskningen där de försöker få människor att ge dem en morot under en hink.

Men de måste ju sätta ribban precis där det är och sedan långsamt sätta den högre. Annars bygger man ju en konstruktion på svaga ben istället för på stadig grund.

Ja det kan kanske verka som att det är "gammal kunskap" för vissa men jag tycker också att man hör ofta i hästkretsar folk som säger att "hästar lever bara i nuet" eller "hästar vet inte skillnad på träning och tävling, om hästen beter sig annorlunda är det för att ryttaren skickar andra signaler".
Ändå bra att få förtydligat via forskning mer specifikt hur deras intelligens fungerar!
Håller med, tycker det händer ofta att folk säger så. Eller att hästar är stenkorkade, även hästintresserade. Ger ju också väldigt intressant underlag till personer som pratar transportproblem och om det gör skillnad om man alltid lastar ur till någonting trevligt eller någonting hemskt som veterinären eller en ny plats man aldrig kommer tillbaka från. Eller om färden när man kör är nice eller horribel o skumpig. Dvs stor skillnad om man tror att hästen kopplar så långt, i metod.

Ja, det låter familjärt. Jag har läst en del liknande beteendestudier. Säkert en bra studie i sig, men jag skulle nog inte likställa de två metoderna. Att hästar kan lära sig beteende för att få en belöning är så sätt inget nytt, men att visa på just planeringsförmåga, ett tecken på högre grad av intelligens än vad vi antagit är möjligt med mindre prefrontalkortex, och att isolera resultaten så att de inte kan bero på utomstående faktorer, är svårt. Sen så kan man ju tycka att det inte är så överraskande för att man alltid antagit att hästar är smartare än vad folk tror, men det är ju ändå nice att ha det på papper så att säga. 🙂 Inte minst i diskussioner om hästvälfärd.
Det var att man studerade om hästar skulle be passerande främlingar om hjälp för att ta fram en morot de visste låg under en hink och som de inte kom åt. Vilket de tydligen gjorde, men forskarna funderade om de kanske inte gjorde det om det vanligen inte fungerade att människor i allmänhet noterade deras signaler.

En annan liknande var om de visade ett foto på en främmande arg eller en glad människa och om hjärtfrekvensen gick upp eller ej om den människan sedan gick in i stallet. Vilket den gjorde, om det var den arga människan.

Ja det kan kanske verka som att det är "gammal kunskap" för vissa men jag tycker också att man hör ofta i hästkretsar folk som säger att "hästar lever bara i nuet" eller "hästar vet inte skillnad på träning och tävling, om hästen beter sig annorlunda är det för att ryttaren skickar andra signaler".
Ändå bra att få förtydligat via forskning mer specifikt hur deras intelligens fungerar!
Eller omöjligt kan förstå om de vunnit, dvs fått nosen först, i en galopptävling var väl den senaste diskussionen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Brittiska forskare har tagit sig an den svåra – och väldigt aktuella – frågan om hästen som en del i partnerskapet med människan. Det är...
Svar
0
· Visningar
489
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att de bara är tonåringar har han och storebrorsan Lowe satsat stort och startat sin egen tränarverksamhet: Formel Häst.
Svar
0
· Visningar
99
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama