Hästar är för ljuvliga! ALLTID friska och underbara!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 943
L

Lord Owen

Nu var jag lite cynisk :p . Tänk vad mkt pengar och tid vi lägger ut på våra hästar egentligen, och vad lätt de skadar sig även om de får bästa tänkbara vård.

Mn häst har varit konvalescent i 3 månader nu, han hade tre kotledsinflammationer och en hasledsinflammation. Koleds.ifl. var pga hasleden. Först trodde de att det var spatt :( . Men nu är han på bättringsvägen! Efter 2 rundor (ska tredje gången den 28:e) till täby atg och lika många sprutor i de tre sjuka benen så ska han antagligen vara frisk! Så om jag har tur får jag börja sätta igång honom pytteliiiiite i januari! :love: :bump: :banana: :banana:

Har era hästar råkat ut ut fört något liknande eller andra saker som tagit lång tid att läka?

Fast jag vet i alla fall att det inte skulle spela någon roll om han var konvalescent i 3000 år, jag skulle sköta om honom som en pedant i alla fall och aboslut inte sälja honom. Han tar och kommer nog alltid ta det mesta av min tid, men det är han värd :bump: .

Sv: Hästar är för ljuvliga! ALLTID friska och underbara!

Ja tyvärr är vi väl såna´....vem har sagt att hästmänniskor är kloka egentligen??? :cool:
Min sambo brukar säga åt mig, att på min tycka- om- lista kommer hästen först, sen barnen, hemmet, sen kommer några vakanta rader och därefter han..... :smirk:

haha :) ja då kanske han är klok i alla fall, din sambo :p
exempel på hur "klok" jag varit idag: gått i ösregn med min häst i en halvtimme på vetrinärens order för att min häst ska må bra :angel:

Här har vi en till som lägger all sin kraft och hamnar emellanåt i ekonomiska kriser pga HÄSTEN... :angel:

Och som INTE heller har en glad sambo... Men ändå SÅ förstående (tack gode gud).

Har just lagt tre-fyra hela dagar på att ta hand om min KOLIK-häst. Veterinärerna har varit där tre dagar i rad, första gången i söndagskväll (jourtillägg :eek: ).
jag har vaktat henne, gått promenader med henne, försökt att få henne att dricka, bytt dropp-påsar, hjälpt veterinärerna med sondningen tre dagar i rad... blött upp små hö-tussar till henne, köpt protexin, farit runt, knappt ätit , knappt sovit... frysit och kämpat som en idiot! Bott i stallet...

och belöningen kom idag!! Hästen är BRA!! :)

Men det ekonomiska... :crazy: Jag är student... :angel: minst halva studiemedlet går till detta... Själv får jag passa på att BANTA när inte pengarna räcker till mat för mig själv. MEn huvudsaken är ju att HÄSTEN får allt den behöver! ;)

Jag får låna och sen betala tillbaka så småningom :angel: :crazy:

Ändå känns det VÄRT allt detta!! :D
ALLT för min underbara häst... hon är så go`. Inget känns bättre än när hon blivit sig själv igen och lever och busar igen som vanligt! sånna saker som man vanligtvis skäller på henne för... :angel:

Visst är vi underbara.
Egentligen borde man starta nån sorts förening för övergivna hästsambor. Så att dom kan sitta där och prata av sig, om oss. Så är dom glada, när vi nångång kommer hem från detta stall.....

haha jag har faktiskt gått ner 5 kg på de här tre månaderna jag praktiskt taget bott i stallet för att passa upp på min häst (inte för att min pojkvän gillade/gillar det men.... :angel: ) . men det känns ändå alltid värt det! fast jag mår illa som jag vet inte vad när jag gått upp kl. 7 och tagit ut sju hästar och mockat åt hälften etc. utan att ha ätit frukost så skulle det aldrig bli så att jag åt före, skulle bara sitta och irritera mig på mig själv för att jag unnade mig den lyxen när jag kunde släppa ut hästar :smirk: :p . hästmänniskor ÄR osjälviska! eller kanske hästiska ;) .

Ja, vi är iaf INTE själviska! :p

Min sambo vill ha barn så småningom... Men JAG?! Nä, inte det minsta sugen. Har ju ett redan! :angel: Hur ska man orka med en till? :o

Hästen, hästen, hästen...

Min sambo har dock vart ovanligt förstående på sista tiden. Har nog äntligen accepterat mig för en den hästjej jag är! Går ej att ändra på har han upptäckt efter mycket om och men i fyra år... :p

Han var så snäll i söndags då hästen blev dålig att han följde med mig till stallet! Som mentalt stöd, var meningen. Istället fick han hjälpa mig och veterinären med SONDNING av hästen mm... :angel:
Veterinären tyckte att han var "husse", :rofl:
Han blev iaf en upplevelse rikare! :D

själv har jag en hästrädd pojkvän men han har ingått ett "förbund" med min häst, lite för hennes skull. så min häst kan han faktiskt leda ibland :eek: :p . sedan hjälper han mig att mocka ibland (då han har bråttom :smirk: .

men det är ju så! hästen är som ett barn, skulle tro nästa ännu mer pyssel med hästen :smirk:

Lord Owen skrev:
själv har jag en hästrädd pojkvän men han har ingått ett "förbund" med min häst, lite för hennes skull. så min häst kan han faktiskt leda ibland :eek: :p . sedan hjälper han mig att mocka ibland (då han har bråttom :smirk: .

men det är ju så! hästen är som ett barn, skulle tro nästa ännu mer pyssel med hästen :smirk:

Ja, du, min är OCKSÅ hästrädd! Vågar knappt ta i hästen... har aldrig vågat prova att rida eller nåt.
Dessutom är han lite allergisk men inte så farligt. Han tycker att det luktar väldigt illa iaf och klagar på att jag stinker jämt :angel:
När han var med mig i stallet i söndags höll han GOD AVSTÅND medans veterinären tömde REKTUM! jag själv kände INGET... :rofl:

Ja min nya blev halt när vi haft den 3 veckor sen blev det till att besöka Djursjukhuset Dignos blev efeter 3 besök Rygskott och Akuta inflamatiotilstånd i knäled:(

Men bättre nu och ska sättas igång(Bästa julklappen):)
Ska på återbesök i Mars ¨så vi ser så bennen håller gör dom inte det så håller honn bara för promenadrifning och det klarar inte denna häst tyvärr :cry:

Enda gångerna (peppar, peppar) mina hästar blivit drabbade av ngn sjukdom är när de varit utlånade på foder.
Naturligtvis är det ganska kinnkigt att betala räkningar på en häst man inte ens har pga fodervärdens slarv så jag har bestämt att inte låna ut ngn häst mer, har min shettis utlånad på foder men skrivit i kontraktet att fodervärden får stå för skador som uppkommit pga bristande omdöme + att fodervärden får betala skador som kan uppkomma om hästen blir släppt i hage med aggressiv häst mm.Bäst att vara på säkra sidan alltså. :crazy:

Minnya häst blev halt när jag bytte stall efter att ha haft honom i fyra månader :mad: . Tror han blev sparkad i hasen vilket ledde till alla de där inflammationerna, så nu får han bara gå med sin bästa kompis i hagen :p . Om jag har tur nu den 28:e så får jag sätta igång honom annars får han en spruta till och så får jag fara till kliniken igen i januari. Är han inte bra då duger han bara till promenad men det klarar han inte, tror han skulle gå i bitar då :cry: . Men han har hittils svarat jättebra på behandligen så det vore underbart och världens bärsta julklapp om han var frisk nu när vi ska fara på tisdag :) :banana: :bump: :bump: .

Jag har en kompis som lånade ut sin shettis på foder när hon vuxit ur honom och inte hittade någon som kunde rida honom. En vecka efter att han farit till fodervärden ringde de och sa att han blivit sprakad i tinningen och dött på en gång :( . Gissa om hon blev ledsen när hon haft honom sedan hon började rida (alltså i ca 10 år). Ursch, det får mig att aldrig vilja låna ut någon av mina hästar på foder :mad: .

Liknande trådar

L
Hästvård Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som...
Svar
14
· Visningar
1 064
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka