L
Lord Owen
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som helst, red honom hela sommaren men sedan bytte han stall och då hände något (antagligen i hagen vid mötet med nya kompisar). Han kändes inte alls fräsch längre, ryckte med VB i traven. man kände det vid rindning som en stark ovilja att gå på böjt spår. Tog ut vet. som sa att han bara sträckt sig, han fick vila en månad med lugna promenader. Sypmtomen fortfarande kvar. Till slut tog jag ut vet. igen och sa VAD ÄR DET FÖR FEL? Då sa han bara, ta honom till Täby och gav mig en remiss dit. Så i slutet av november for vi alltså till Täby ATG klinik med honom där de konstaterade att han hade kotledsiflammationer på båda fram och kotledsiflammation + hasledsinflammation på VB. Hade dessutom lindriga pålagringar på båda kotorna fram och lite sudd på bilderna på hasen på mellersta glidlederna (de misstänkte spatt). Så han behandlades och fick komma hem och stå i sjukhage och gå korta promenader. Efter en månad for vi tillbaka och då var kotorna bra men hasen reagerade fortfarande. Så hasen sprutades igen, sedan väntade vi en månad till och under den månaden reds han i skritt en av de tidigare 2 promenaderna jag gick med honom innan och 28 december åkte vi för tredje gången till Täby ATG med honom. Då var hasen helt frisk, så även bakkotan, däremot hade han en liiiiten reaktion på kotorna fram igen.
Förmodligen pga att han lätt överbelastar sin framdel vid ridning (=långa bakben, lite framtung). Det var inte mer än att han nickade i traven men ändå. Vet. sa i alla fall att det inte var något, antagligen bara en tillfällig stelhet eller liknande eftersom han börjat ridas igen. Han tyckte att det var så lite att man inte skulle behöva behandla. Så den 28 december 04 friskförklarades han, när jag kom i oktober lät det på dem som om T-märkning skulle vara aktuellt (de trodde som sagt det var spatt) men nu tyckte det att han skulle hålla för vanlig ridning, men att hoppning inte direkt var att rekommendera.
Hela januari skrittades han alltså successivt och sattes igång i skritten, i början/mitten av feb. introdcerade jag traven men bara smått. I mars började vi med galoppen som jag gjorde med traven. Allt utomhus på skogsvägar. I början av april kom böjt spår så smått in i bilden genom tömkörning. Han verkade klara av igångsättningen bra, kändes fräsch och otroligt positiv till motion, mkt mer än han var innan skadan. I och för sig vet jag inte hur länge han gått och haft ont i kotorna,
han var jakthäst på Irland tills han var 6 och kunde inget inom dressyr så...
Just nu rider jag sedan 1 vecka tillbaka bara långa (1-2 h) skritturer barbacka och tömkör då jag inte har någon sadel och inget träns/bett att rida med.
Han känns fortfarande helt pigg och frisk, har försökt provocera fram hälta genom trav för hand på asfalt men nada.
Förutom att han fått gallor i sina vanligen kruttorra ben nu i helgen förmodligen för att han åt för mkt vårgräs (första gången på hela året) har han varit kärnfrisk. Gallorna har gått ner med hjälp av liniment och de sitter på alla fyra kotor så tror inte att de har med inflammationer att göra.
Men i alla fall, till den huvudsakliga frågan efter den här "korta" resumén.
Jag frågade vid friskförklaringen om de tyckte att jag skulle komma på återbesök i maj/juni med honom och då sa de att om allt känns ok, så behövs det inte. Ringde dem i mars och frågade igen, berättade hur allt gick och de sa samma sak. Men nojig som jag är så känns det inte helt bra ändå, jag vet ju att han förmodligen har 14000 dolda fel efter vad han varit med om tidigare. Efter tandläkarebesöket i veckan förväntar jag mig vad som helst.
Hur som helst, just nu velar jag mellan att ta ut en duktig ET åt honom, då jag vet att Owe förmodligen har problem med både snett kors, olikmusklad i bak och kanske något mer. En ET som heter Håkan Lundell brukar komma ut till Åland och det är då han som ska få kolla igenom honom. Problemet är att jag bara har råd med antingen ett ATG återbesök till Täby ELLER Equiterapeuten, inte båda (inte just nu i alla fall).
Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag köra honom till Täby igen där de förmodligen kommer säga samma sak som i december utan att närmare ta reda på vad ORSAKEN till inflammationerna är och andra problem eller ska jag ta ut ET och kolla igenom honom ordentligt och kanske få reda på orsaken till inflammationerna från början?
Hur skulle ni ha gjort? Vilket skulle ni ha prioriterat, ET eller klinikåterbesök?
Borde inte ha köpt en häst som varit halt så nära köpet, jag vet. Speciellt inte med tanke på hur nojig jag är.
Men det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Hjälp!
Hela januari skrittades han alltså successivt och sattes igång i skritten, i början/mitten av feb. introdcerade jag traven men bara smått. I mars började vi med galoppen som jag gjorde med traven. Allt utomhus på skogsvägar. I början av april kom böjt spår så smått in i bilden genom tömkörning. Han verkade klara av igångsättningen bra, kändes fräsch och otroligt positiv till motion, mkt mer än han var innan skadan. I och för sig vet jag inte hur länge han gått och haft ont i kotorna,
Just nu rider jag sedan 1 vecka tillbaka bara långa (1-2 h) skritturer barbacka och tömkör då jag inte har någon sadel och inget träns/bett att rida med.
Men i alla fall, till den huvudsakliga frågan efter den här "korta" resumén.
Borde inte ha köpt en häst som varit halt så nära köpet, jag vet. Speciellt inte med tanke på hur nojig jag är.
Hjälp!

Senast ändrad av en moderator: