hästan har slutat dricka

F

flummtokan

vet inte om det blev rätt tråd..men aja, annars får gärna någon snäll moderator flytta den!:)

Okej buke, nu behöver jag hjälp! Det är nämligen på detta viset: Har haft denna häst, en femårig dponny i ca två månader, han har slickat väldigt mycket saltsten så han har druckit mer än en stor hink vatten om natten. Tills för en knapp vecka sedan, då hade han druckit ytterst lite vatten fastän saltstenen går åt..och nu saknas det knappt vatten i hinken. Så vad kan det vara och har ni några tips på vad jag kan göra åt det?
Tacksam för svar!!:crazy::confused:

Sv: hästan har slutat dricka

prova med att ta bort saltstenen ett tag och se om han börjar dricka.

okej tack ska prova bara jag får bort den, sitter jäklig hårt fast ;)

var min tanke med, fast snön har smält bort och just nu har vi inget(!!!) vatten i hagen då stallägaren tagit bort baljan men jag stäldde ut en hink men den var orörd..

utan att skrämmas så skulle jag ta kontakt med en veterinär- Min gamla häst tuggade i sig saltsten och drack dåligt, hon hade problem med njurarna!

Oj! Ja ska väll försöka få tag i någon vetrinär imorgon då, lät inte bra, usch nu blev jag orolig :(

Vad har du för grovfoder åt hästen? Hö? Hösilage?

Våra hästar dricker väldigt lite just nu när de började få ett hösilage som var mer blötare än det normala.

Nä har ni inget vatten i hagen så är det ju inte det som det beror på i alla fall;)... Som Zuzzi säger så dricker de betydligt mindre om de får blött hösilage men det kan ju lika gärna vara njurarna... Jag skulle nog också ta kontakt med veterinär. Du kan ju ge hästen lite mer genomblött betfor i maten också så han får lite vätska i alla fall.

Sedan har jag märkt på våra hästar att de dricker mycket mindre om det är fuktig luft ute. Åtminstone där vi bor är det fuktigt den här tiden på året.

svarar alla:
Vi ska försöka(eller SKA) få tag på vet idag. Tycker inte heller det känns bra.
Han äter hö, krafft grund och havre.
Fuktigt är det verkligen ute, dimma hela tiden! Nu är det ju snö igen här, så jag hoppas han får i sig vatten genom snön nu.. men som sagt vi ska ta kontakt med vet, tack allihopa!

Snö är inget alternativ till vatten! Se till att skaffa en Thermobar eller liknande! Går även bra med en stor vattentunna som man lägger tex tennisbollar i. Bollarna lägger man i för att det inte ska frysa lika lätt.

Det går nämligen åt en hel del energi för en häst, att omvandla snön till vätska. Det i sin tur kräver mer foder och mer foder kräver MER vatten. Alltså en omöjlig ekvation att tro att snön kan täcka vätskebehovet...

Kan svara alla: hästen dricker igen nu ;)

snö blir ju vätska direkt i munnen.... den behöver däremot äta rätt mkt snö för att komma upp i 20 liter vatten...

Tur att hästen börjat dricka igen :)

Kan svara alla: hästen dricker igen nu ;)

Det tokiga med hästar är ju att när de får brist så dricker de ännu mindre vilket blir en ond cirkel. Om vattnet i hagen har försvunnit så har den antagligen fått dricka för lite och kommer då "av sig" så att den heller inte dricker ordentligt under natten. Mga hästar tycker även illa om kallt vatten vilket gör att de kan börja dricka dåligt vintertid.

Det viktigaste därför är då att locka igång drickandet igen. Ljummet vatten, stora baljor, och framförallt tillgång till vatten även i hagen. Man kan även tillsätta lite, lite äppeljuice i vattnet för att locka. Det är även bra att ha extra mkt vatten i kraftfodret (även om man ex fodrar med havre) under den svåra tiden för att locka i dem vatten så att drickandet kommer igång igen. Så titta över vattensituationen så att det inte upprepar sig igen. Men skönt iaf att han är igång och dricker nu. :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte vad som tagit åt hästarna, men nu när det varit kallt så de dricker knappt. De har inte fritt vatten hela dygnet iom kylan...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 153
Hästvård Har 2 hästar varav båda dricker väldigt dåligt nu. Vi flyttade hem dem i lördags de går ute från ca 07:30 till ca 21:00 beroende på hur...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka