Hästallergi?

millan10

Trådstartare
Jo, jag undrar vad symptomen för hästallergi är. Är det t.ex kliande ögon, näsa eller är det utslag? Vore tacksam för svar! Tror själv att jag kanske kan vara lite allergisk mot hästar eller om det är något annat i stallet.

/millan10

Sv: Hästallergi?

Köp allergimedel på apoteket och ta några dar, blir du bättre av dom så är det förmodligen allergi du har.

Symtomen är ju in induviduella. Störst sannolikhet är att det är häst, men det kan ju också vara hö osv.

Får man lite diffusa symptom som kan förväxlas med lätt förkylning kan man köpa receptfria tabletter och ta, går det över då så är det allergi.
Man kan ju även försöka att verkliegn tänka på om symptomen uppstår när man kliver innan för stalldörren/tar på sig stallkläderna, och inte fanns där innan.

Min allergi är dock ganska rejält påtaglig, jag svullnar upp i ögon och näsa, de båda rinner hejdlöst och jag nyser brutalt och mycket. Är det rikigt illa -speciellt vintertid- så slår astman till också.

Det jag reagerar mest och snabbast på är dammet från hö och strö, men även själva hästen ger symptom.

Jag får följande sympton:

Kliande ögon
Nyser (ibland som en dåre)
Nästan rinner
Kliar på huden om jag får det på huden
Kan även klia når vansinnigt i gommen och halsen

Jag är inte hästallergiker, utan höallergiker. Och det är skitjobbigt. Har inga symptom allt när det inte fodras med hö eller om de går ute dygnet runt.
Är det väldigt dammigt i stallet (nån ströar med spån t ex) kan jag reagera på det också med att nysa och få kliande ögon.

Just höallergi har jag hört kan förväxlas väldigt lätt med hästallergi. Det är många som är mer eller mindre allergiska mot hö på nåt sätt.

Jag tar en allergitablett (aerius el. clarityn) innan jag åker till stallet då klarar jag mej utan problem...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 205
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp