Hästägaren ansvarig

I

Iccic

Är det så att hästägaren är ansvarig för i princip allt som har med hästen att göra? Om den är uppstallad nånstans, får dåligt foder och blir sjuk? Står i för liten box? osv. Och hur är det med fodervärdar? Tar de över ansvaret för hästen, eller är det hästägarens ansvar att se till så att fodervärden sköter hästen rätt? Behandlingar av (auktoriserade) hovslagare och veterinärer- är det också på hästägarens ansvar?

Sv: Hästägaren ansvarig

Som hästägare anser jag att jag har det övergripande ansvaret för min häst oavsett var den står uppstallad. Är den inhyst i ett stall där det är dåligt foder, dålig luft, dåliga rutiner eller det brister på andra områden så min häst riskerar att skadas eller bli sjuk, så är det mitt ansvar att byta stall.

Likaså om jag lämnar bort min häst till en fodervärd, så anser jag att det yttersta ansvaret fortfarande ligger hos hästägaren. Om fodervärden själv inte förstår att hästen vistas i olämplig miljö eller sköts felaktigt så den riskerar att skadas eller insjukna, måste ju hästägaren agera. I värsta fall om det visar sig att fodervärden är direkt olämplig så får man se till att hästen kommer därifrån!

Man kan ju inte bara släppa det totala ansvaret och välja att blunda om något är helt vansinnigt, men för den skull ska man ju inte vara och peta i minsta detalj baserat enbart på det personliga tyckandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar