Hästägare uppfyller inte aktsamhetskrav

Jag tror att det som i så många andra fall handlar om okunskap. Hur många gånger har någon här på buke frågat om hen är "redo för egen häst" och fått svaret att bara hen ställer hästen i ett stort stall så går det fint? Det är otaliga gånger och om dessa som inte har kunskap nog själva ändå köper häst, ställer den i ett stort stall med precis lika okunniga människor och förlitar sig på att andra kan så ja, då blir det såhär. Ofta är det ju tyvärr så att den som kan prata för sig och låter övertygande anses som kunnig av mindre kunniga och lyssnar man då på någon som inte kan heller så blir det inte bra och det är hästen som får betala.

Man måste ha kunskap nog att kunna avgöra om det någon säger är rimligt. Har man inte det så ska man heller inte ha ansvaret för en häst (eller något annat djur) förren man har skaffat sig den kunskapen. Ingen kan kunna allt men man måste kunna tillräckligt för att kunna avgöra om det någon säger är rimligt.

Alternativare kan vara ett komplement till veterinärvård men det får aldrig någonsin vara istället för veterinärvård eller anlitas före veterinär utan veterinär ska ha okejat behandlingen innan på en häst som inte känns 100. I vissa fall kan det också vara en feel good behandling men då på en frisk häst. Örter kan också vara ett bra komplement många gånger, munkpeppar är ett bra exempel som hjälper många ston med jobbiga brunster men innan dess ska ju hästen kollas av veterinär så att man har uteslutit andra problem.

Nu har jag personligen turen att i många år ha haft stallkompisar som är veterinär så visst har jag själv i många fall rådfrågat dom innan jag ringt ut någon annan eller åkt till klinik. Men de är mycket kompetenta och jag har även bokat planerade besök för diverse saker hos dem när de haft möjlighet. Hade så klart blivit dyrare för mig om jag behövt kolla upp diverse smågrejer på annat sätt tex lednära sår som jag varit tveksam på där de bedömt att det inte var den minsta fara med.

Men jag känner själv betydligt fler som är väl nojiga med sina hästar och istället upprepade gånger lägger hutlösa pengar på utredningar på fullt friska hästar bara för att den haft en dålig dag eller presterat dåligt på tävling istället för att inse att de själva har brister som ryttare.

Delvis tror jag de handlar om kostnader, okunskap osv. Men sen finns de alltid en grupp människor som förlitar sig blint på dessa naturläkemedel osv, finns flera stora grupper att läsa i för den som är nyfiken. De är allt från att hästen är förgiftad av vacciner till att den har mögel i kroppen och ja vet inte allt jag läst som förklaring på hälta och diverse.

Men jag anser att de mesta bygger på erfarenhet också och hur väl man känner sin häst. Ärligt talat så ringer jag inte veterinären om tex hästen får en mindre kolik känning, då börjar jag själv promenera hästen osv och skulle de inte släppa då ringer jag veterinären. Sen får mina hästar alternativa behandlingar som massage, laser osv men de är inte istället för veterinären utan de är mer för att få med helheten. Hårt tävlande och tränade hästar behöver ibland den där extra hjälpen att släppa på muskelspänningar tex efter ett hårt lopp eller som i vissa fall bara för att de ska få ha de mysigt en stund.
Senast för ca en månad sedan fick vi ringa ut veterinären på jourtid pga av lymfangit, kostade en saftig slant men hästen hade ont och kunde inte vänta till dagen efter.

Såg en artikel i Ridsport där Agria uppmärksammat att fler och fler inte söker vård i tid för sina hästar utan istället vänder sig till alternativare eller stallkompisar. Så tragiskt för hästarna och oroväckande!

https://www.tidningenridsport.se/okat-antal-hastagare-slarvar-med-hastens-halsa/

Är det ngt ni märker av bland hästfolk i er närhet? Man ser det ju ibland här.
Vet nån som tar ut alternativbehandlare först ist för vet, men annars tror jag det handlar om okunskap och det ser/hör vi om en hel del- Dvs man förstår inte att hästen behöver ses över av veterinär. Frågan är om det kan ses som oaktsamhet?

Vet nån som tar ut alternativbehandlare först ist för vet, men annars tror jag det handlar om okunskap och det ser/hör vi om en hel del- Dvs man förstår inte att hästen behöver ses över av veterinär. Frågan är om det kan ses som oaktsamhet?
Jag gissar att det ska vara ganska rejält för att försäkringsbolaget ska minska ens ersättning.

Såg en artikel i Ridsport där Agria uppmärksammat att fler och fler inte söker vård i tid för sina hästar utan istället vänder sig till alternativare eller stallkompisar. Så tragiskt för hästarna och oroväckande!

https://www.tidningenridsport.se/okat-antal-hastagare-slarvar-med-hastens-halsa/

Det beror på stall... Ju mindre samlad hästerfarenhet desto fler alternativare och behandlingar för ditten eller datten istället för utredning-rehab-och vettig ridning. Det är min upplevelse.

I de större stallen med utbildade stallchefer var det inte så mycket sådant. Men i småstall kunde det vara en hel del. Massage höjer jag inte ögonbrynen åt, däremot ex hästpratare, en healare med metallpinne som kom flera gånger, en barfotaverkare som gjorde två ponnyer halta, och en behandlare som gjorde kraniosakral terapi på häst som också kom flera gånger.

Jag lägger mig inte i om djurägare vill betala på healing av sina djur, tänker att det gör ju ingen skada i alla fall. Men det blev tröttsamt efter ett tag, särskilt när det gällde äldre lite knackiga hästar där ägaren nog säkert ville väl i grunden men det blev så himla snett. Istället för att lägga på gamlingvallacken ett täcke när det regnade så skulle det bokas healing och öronmassage.

Jag har några i min närhet som använt alternativare flera gånger istället för att söka veterinär när hästen känns ”konstig”, ”seg” eller ”knackig”. När mitt sto åkte till sin första hältutredning någonsin (snart haft henne i 13 år) kröp det så sakteliga fram att alla dessa personer ser det som skamligt att åka till veterinären. Det är ett ”bevis” för att man misslyckats eller gjort fel. Vilket det såklart kan vara, men det blir ju inte bättre av att hästen får massage i ett halvår innan hältan behandlas. Rätt ofta är det ju också saker hästarna gjort i hagen, inte pga ridning.

Så jag misstänker att många väntar med veterinär för att de inte vill erkänna (ens för sig själv?) att nåt är fel.

Jag upplever det också lite så. Man är rädd för att veterinären ska hitta något fel så man provar hellre med en alternativbehandlare först när det egentligen borde vara tvärtom. Först ska man utreda att hästen inte har veterinära skäl till att kännas knackig och sedan kan man försöka med massage/kiropraktik mm. Är man väldigt erfaren så kan man såklart göra annorlunda för då har man bättre känsla för vad som är felet själv.

Jag tror det finns flera orsaker till att många drar sig för veterinären, man tror det är dyrt (vilket det är OM man hittar fel, men en vanlig vetcheck kostar motsvarande 2 alternativbehandlingar), man är rädd för att hitta fel för det är skamligt att ha "ridit sönder" sin häst, och man är rädd för att hästen ska bli svårsåld i framtiden om den har en skada i journalen.

Ja, jag tycker det är vanligt; det känns som att många betraktar sig som "extra omhändertagande hästägare" när de tar ut massörer, equiterapeuter, akupunktörer mm med jämna mellanrum för att behandla symtom, som i grunden har en orsak som skulle behöva bedömas och behandlas av veterinär expertis. Det blir så väldigt bakvänt.

Jag upplever det också lite så. Man är rädd för att veterinären ska hitta något fel så man provar hellre med en alternativbehandlare först när det egentligen borde vara tvärtom. Först ska man utreda att hästen inte har veterinära skäl till att kännas knackig och sedan kan man försöka med massage/kiropraktik mm. Är man väldigt erfaren så kan man såklart göra annorlunda för då har man bättre känsla för vad som är felet själv.

Jag tror det finns flera orsaker till att många drar sig för veterinären, man tror det är dyrt (vilket det är OM man hittar fel, men en vanlig vetcheck kostar motsvarande 2 alternativbehandlingar), man är rädd för att hitta fel för det är skamligt att ha "ridit sönder" sin häst, och man är rädd för att hästen ska bli svårsåld i framtiden om den har en skada i journalen.

Jag gillade veterinären som jag hältutredde hos. Hon konstaterade att hästen verkade stel, men inte halt. Förmodligen för att hästen vilat i hage så länge. Så jag fick order om en ganska tuff igångsättning och sen efter några veckor skulle massör ut för att verkligen ”knåda loss” allt som kunde finnas kvar. När hästen väl var helt igång och alla spänningar var borta skulle den antingen vara såpass halt att det gick att bedöva eller fräsch så det bara var att rida på. Så skönt med en sån veterinär!

Hästen var tack och lov fräsch också. ;)

Ja precis. Förr när det antingen var klinik eller en gårdsveterinär som inte kunde göra ngt kan man ju förstå motståndet mer. Nu kan ju veterinärerna i fält faktiskt göra lite meningsfulla undersökningar, så även om man har svårt att få iväg hästen till klinik kan man ju enkelt få den kollad.

Veterinärräkningar är ju inte roligt, men what to do. Har själv varit på klinik 3 ggr sedan början av oktober plus haft veterinär ute hemma 3 ggr. Vill helst inte räkna efter🙈
Här uppe i norr är det fortfarande så. Klinik långt bort eller ta ut distriktarna som inte kan göra så mycket mer än böjprov för att se om och ev vart hästen är halt.
Vid en rörelsekontroll av en unghäst jag hade så missade DV hälta och skrev ua i protokollet, men när jag skickade film till min ET så såg hon en rörelsestörning och när denna rörelsestörning senare kollades upp på klinik så visade det sig att det var skador som inte gick att behandla och hästen togs bort.
Så när det gäller rörelsestörningar så litar jag mer på min ET och kliniken långt borta än på DV. Men det innebär inte att jag inte åker till klinik om det finns misstanke om hälta. Åkte till kliniken i somras med vår ponny då jag fick en känsla av att något var fel eftersom att hon var lite ovillig i höger varv. När vi kom till kliniken så krävdes det en hel del av veterinären för att tillslut kunna se en liten liten rörelsestörning på höger bak. Och vid UL sedan så kunde hon se tecken på en liten vrickning.
Många hade nog bara tagit ponnyn för att vara tjurig, bekväm eller outbildad (4-åring som inte gjort så mycket) och jobbat på till en större hälta hade framkommit. Så jag tänker att det handlar en hel del om erfarenhet också. Jag har haft hästar i över 20 år och har lärt mig att tolka små små tecken på ändrat beteende. En med mindre erfarenhet är antagligen inte lika medveten om sådana saker. Det blir mer och mer vanligt med häst och tex många barn och ungdomar som har häst har föräldrar som inte är hästkunniga. Då är det inte förrän hästen uppvisar väldigt tydliga symptom som de åker till veterinär och då kan skadan ha funnits där väldigt länge. Även om det finns erfarna tränare med i bilden så ser inte tränarna de små små förändringarna i vardagen utan ser att det är problem först när hästen blir totalt ovillig på träning, tex stannar på hinder.
Jag tror tex inte att en erfaren tränare hade tänkt tanken att det var något fel på vår ponny om den sett den vid ett par tillfällen i somras innan vi åkte till klinik. Men jag som sett och hanterat ponnyn varje dag i flera månader märkte en liten skillnad när jag jobbade den i höger varv.
Så jag tror att det är många faktorer som styr, förutom att det krävs erfarenhet för att se avvikelser i god tid så tror jag även att ekonomi och tillgänglighet styr varför man hellre tar ut tex ET än veterinär. Här kostar ET 1500kr men vårt veterinärbesök på klinik kostade ca 5500kr plus ca 1000kr i bränslekostnad för att köra fram och tillbaka till kliniken. Och alla fall här uppe är det enklare att ta ut ET än att åka till veterinär efterom att det är långt till klinikerna. Ofta är det alltid någon allternativare som kommer till stallet och då ”passar man på” att testa det först och hoppas att det hjälper.
Men jag tycker det är bra att Agria uppmärksammar detta så att hästägare blir mer medvetna om det och förhoppningsvis mer benägna att söka veterinärhjälp tidigare.

Här uppe i norr är det fortfarande så. Klinik långt bort eller ta ut distriktarna som inte kan göra så mycket mer än böjprov för att se om och ev vart hästen är halt.
Vid en rörelsekontroll av en unghäst jag hade så missade DV hälta och skrev ua i protokollet, men när jag skickade film till min ET så såg hon en rörelsestörning och när denna rörelsestörning senare kollades upp på klinik så visade det sig att det var skador som inte gick att behandla och hästen togs bort.
Så när det gäller rörelsestörningar så litar jag mer på min ET och kliniken långt borta än på DV. Men det innebär inte att jag inte åker till klinik om det finns misstanke om hälta. Åkte till kliniken i somras med vår ponny då jag fick en känsla av att något var fel eftersom att hon var lite ovillig i höger varv. När vi kom till kliniken så krävdes det en hel del av veterinären för att tillslut kunna se en liten liten rörelsestörning på höger bak. Och vid UL sedan så kunde hon se tecken på en liten vrickning.
Många hade nog bara tagit ponnyn för att vara tjurig, bekväm eller outbildad (4-åring som inte gjort så mycket) och jobbat på till en större hälta hade framkommit. Så jag tänker att det handlar en hel del om erfarenhet också. Jag har haft hästar i över 20 år och har lärt mig att tolka små små tecken på ändrat beteende. En med mindre erfarenhet är antagligen inte lika medveten om sådana saker. Det blir mer och mer vanligt med häst och tex många barn och ungdomar som har häst har föräldrar som inte är hästkunniga. Då är det inte förrän hästen uppvisar väldigt tydliga symptom som de åker till veterinär och då kan skadan ha funnits där väldigt länge. Även om det finns erfarna tränare med i bilden så ser inte tränarna de små små förändringarna i vardagen utan ser att det är problem först när hästen blir totalt ovillig på träning, tex stannar på hinder.
Jag tror tex inte att en erfaren tränare hade tänkt tanken att det var något fel på vår ponny om den sett den vid ett par tillfällen i somras innan vi åkte till klinik. Men jag som sett och hanterat ponnyn varje dag i flera månader märkte en liten skillnad när jag jobbade den i höger varv.
Så jag tror att det är många faktorer som styr, förutom att det krävs erfarenhet för att se avvikelser i god tid så tror jag även att ekonomi och tillgänglighet styr varför man hellre tar ut tex ET än veterinär. Här kostar ET 1500kr men vårt veterinärbesök på klinik kostade ca 5500kr plus ca 1000kr i bränslekostnad för att köra fram och tillbaka till kliniken. Och alla fall här uppe är det enklare att ta ut ET än att åka till veterinär efterom att det är långt till klinikerna. Ofta är det alltid någon allternativare som kommer till stallet och då ”passar man på” att testa det först och hoppas att det hjälper.
Men jag tycker det är bra att Agria uppmärksammar detta så att hästägare blir mer medvetna om det och förhoppningsvis mer benägna att söka veterinärhjälp tidigare.
Du beskriver ju en del i problematiken i form av att en veterinärutbildning inte alltid garanterar att man har feeling nog att se mindre störningar. Och är man distriktare kan det ju vara så att man har mer erfarenhet och utbildning av annat veterinärt arbete(och djurslag i vissa fall) än just smärtproblematik i rörelseapparaten.
Till viss del handlar det ju om feeling när det är mindre saker. Och det gäller ju även tränare. Man kan ha utbildats en hel del men iaf inte ha feeling för det mer "luddiga". Jag har haft flera nya elever som ridit för A-tränare, tyskutbildade beridare etc som haft halta hästar. Där man sagt att "den är svagare i ena bak" etc och jag tycker det är solklart smärta och vill inte träna dem förrän vet kollat. Och japp, de har varit halta. Vissa med rätt allvarlig problematik och avlivning som följd.

För mig handlar mycket om grundproblematiken om att varken ägare, ryttare, tränare, behandlare etc ser att hästen har smärtproblematik. Inte alla givetvis! Men det är på tok för mycket knackiga hästar som rids och i vissa fall tävlas på. Vissa ser man ju är antingen dubbelsidigt eller runt om halta tex och det missas lättare.

Problemet med att låta alternativ-behandlare kolla och behandla först är ju att om man släpper loss låsningar kan man om man inte kan differentialdiagnosticera råka göra skadan värre. I många fall försöker hästen skydda det skadade/smärtande området genom att spänna sig och ändra belastning. Då får de låsningar som faktiskt kan skydda utsatta området ngt. Väldigt många fattar inte att man tex kanske inte ska släppa på vissa höga låsningar hur som helst och man missar tex en skada längre ner. Så får man en betydligt ökad påfrestning på skadan och en kraftigt höjd smärta gentemot om vet först behandlar och kiro/equiterapeut etc gör sitt sen.

Jag har noll problem i att fråga sambon/kiro kika på min eller kunders hästar innan vet. Men jag vet att han är VÄLDIGT snabb på att skicka till vet och kan lokalisera besväret och hjälpa till att välja vet som är bra på just den problematiken. Plus att han jobbat många år ihop med min vet och denne vet rekommenderar mig att göra just så.
Innan vi blev ett par testade faktiskt jag och vet honom med ett gäng rehabhästar som vet röntgat, UL:at etc och jag sett i arbete. Dvs vi hade facit och han fick bara se dem i lina, och känna igenom. Han hittade allt på röntgen och ul och beskrev hur de bör vara under ryttare. Stämde helt! Han har chockat en mängd veterinärer som inte förstår hur han kan lokalisera besvären som de måste ha maskiner till. Men man lär sig väl tyda mindre signaler och känna mindre saker om man inte har maskinerna och om man har feeling kan jag tänka mig.
Så man kan ju felsöka på fler sätt. Vet på sitt, kiro på sitt och jag som tränare kan sätta dem i olika rörelser som belastar vissa leder/muskler/balans etc för att kolla om tanken jag får då jag ser dem röra sig stämmer. Men då kräver ju det för att bli exakt att man har ett hjälpgivningssystem som gör att man kan placera kroppsdelar på hästen. Och det är ju mycket sällsynt!

Själv ser jag främst kloka människor i min närhet, har dock märkt att många vänder sig till hästmassör/equiterapeut istället då de tycker att många veterinärer är snabba med en diagnos och inte alltid löser problemen utan mer säger vad som är fel. Varit med om tex en häst som bedömts av veterinär som att den aldrig mer kommer kunna ridas, men efter ett års vila hoppar 120-banor och inte varit skadad sedan dess. Vad är era åsikter om detta? I de fallen jag vet om har equiterapeuten löst problemet. :)

Jag upplever lite både och.

Jag har haft stallkompisar vars hästar visat tecken på smärta (typ så ont i ryggen att de nästan lägger sig när man drar handen över ryggen) som behandlat "problemet" med nån typ av ET. Inställningen tycks vara att hästen var billig i inköp och då vill man inte lägga pengar på den för veterinärbehandlingar. Det är rätt många som tar ut ET före veterinär.

Sen har vi dom där andra (som jag), som hellre tar ut veterinär för minsta lilla. Men så har jag en häst med många tidigare skador. Jag har sällan fel, vilket såklart är trist, men hellre kolla en gång för mycket än att rida på och göra skadan värre.

Jag är kinkig med veterinär dessutom, skulle aldrig använda DV för hältutredning, då åker jag till klinik eller tar ut vår veterinär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka