Sv: Hästägare/övervikt
Ok...börjar bli lite OT men jag skall försöka. Det har ju redan konstaterats att träning inte gör att man går ner i vikt. Så alltså en 90 kg person som tränar sina muskler, styrka och balans borde ju rimligtvis vara mindre otränad (om nu ordet vältränad sticker i ögonen) än en 90 kgs person som på sin höjd går mellan soffan och kylskåpet. Andelen muskler på den förste personen borde vara högre på den andre. Person ett är fortfarande överviktig, absolut men en mer tränad överviktig än person två. Det finns ju faktiskt överviktiga som tränar mycket men inte går ner eftersom, som vi redan konstaterat, träning inte ger viktminskning. Det finns ju överviktiga som tränar styrka och kondition 4-5gånger i veckan och detta borde väl ändå göra skillnad? Eller hindrar övervikten personen från att ta till sig träningen?
Jag vet inte vad du menar med "bortförklaring"??
Jag vill uppriktigt veta, jag har liksom ingen egen erfarenhet av övervikt och ridning. Men jag trodde i min enfald att det gjorde skillnad i rörlighet, balans och styrka om man jobbade med sin kropp trots sin övervikt.
Jag kan bara tala för mig själv. 1992 vägde jag 70 kg och var rejält vältränad, var smalare då än när jag vägde närmare 60 pga att jag hade mer muskelmassa. Nu är jag rejält tjock och jag är inte i närheten av den rörlighet, balans och styrka som jag skulle ha om jag vägde 25 kg mindre. Och det trots att jag rider, promenerar och styrketränar i nuläget. Så jag vet hur det är att rida både som smalis och med fetma.
Det är helt enkelt för mycket fläsk som är i vägen när jag rider. Jag märker t ex en otrolig skillnad bara på att ha tappat 9 kg, att jag redan nu blivit smidigare på hästryggen, och ändå är jag smidig som ett kylskåp
Det jag fortfarande inte klarar av är att sitta ner i traven. Magen och brösten skumpar runt alldeles för mycket. Jag har även svårt att hålla händerna stilla pga att magen skumpar när jag rider och det gör att händerna rör sig i takt med magen.
Däremot så anpassar jag min ridning så det funkar för både mig och min häst - rider lätt i traven och står i lätt sits i galoppen.
Eftersom jag gått ner i vikt tidigare så vet jag att jag kommer få bättre kroppskontroll ju mer jag går ner i vikt. Ridningen hjälper också till att jag går ner i vikt eftersom det är den motionsform som passar mig allra bäst.
Man behöver inte vara trådsmal för att kunna rida en häst i balans, lite övervikt är inte heller någon fara. Men ligger man på ett BMI där man har fetma så är det faktiskt svårare att rida bra.
När det gäller kraftigt överviktiga som tränar och ändå inte går ner i vikt - så tror jag att man faktiskt måste se över vad det är man stoppar i munnen. Jag tyckte inte att jag stoppade i mig så mycket onyttigheter när jag stack iväg uppåt i vikt. Käkade fortfarande samma bra mat som jag gjorde när jag gick ner i vikt. Det jag däremot förträngde var vilka mängder med godis jag käkade. Självbedrägeri av stora mått...
Det som funkar för mig är att jag för en matdagbok och jag äter utifrån den veckomatsedel som jag får från min viktklubb. Det är den struktur jag behöver. I matdagboken får jag svart på vitt hur mycket kalorier varje måltid innehåller, vilket behov jag har för dagen, om det finns utrymme att stoppa i sig något extra osv. Veckomatsedeln är kanonbra för då vet jag vad jag ska laga för mat, handlar hem ingredienserna utifrån veckomatseln och behöver inte fundera på vad jag ska äta från dag till dag. Dessutom har det blivit billigare att handla mat eftersom vi inte köper hem något onödigt
Jag lever inte utifrån någon speciell diet, utan äter vanlig mat, men räknar kalorier. När jag är klar med min viktnedgång kommer jag kunna fortsätta äta samma mat, men öka på antalet kalorier per dag så jag står stilla i vikt.
För att gå ner i vikt så måste man förbruka mer energi än vad man stoppar i sig. Och när man har häst så är det svårt att få tiden att räcka till för att öka på motionen - gäller då att man har kolla på maten
/Lizzie