Hästägare måste ordna liggplats

Sv: Hästägare måste ordna liggplats

Istappar i pälsen, jisses så onaturligt, de kan ju bli sjuka och dö:cool: Undrar om hästar kan få förläggande om de inte går in i lästallet och lägger sig ;) Våra ligger gärna bara ett par meter från hösilagebalen eller på något öppet ställe i hagen.
Min erfarenhet är att utegångsdjur sällan eller aldrig går in i lästall om det inte presenteras mat m.m. där inne.
Nu menar jag inte att man inte ska ha lästall, behovet är stort även här...på sommaren då de vill komma undan insekterna. Men det är inte ofta man hör om förelägganden om skydd för djuren på sommaren då de ofta plågas.

Men det är klart, man vet ju inte vad som verkligen hänt, vi har ju bara tidningens återgivande av händelsen.;)

Rolle
IpL

Håller med Rolle. Hörde någon klok person som menade att när det ligger ett lager snö ovanpå på en vinterpäls som sitter på en häst med gott hull är det som när vi människor har snö på våra hustak. Inte särskilt synd om någon av oss, tyckte han :)

Nu menar jag inte att man inte ska ha lästall, behovet är stort även här...på sommaren då de vill komma undan insekterna. Men det är inte ofta man hör om förelägganden om skydd för djuren på sommaren då de ofta plågas.

Anledningen till avsaknaden av beslut om förelägganden gällande detta, är att det (än så länge?) inte finns något i lagstiftningen som säger att hästar måste ha skydd/skugga på sommaren.

Tröttsamt att myndigheterna envisas med att förmänskliga hästar, mina går aldrig in i stallet frivilligt på vintern, står ute med tjockt snötäcke på ryggen och verkar trivas med det. Däremot smälter snön inne i stallet och de blir blöta istället. På sommaren är det däremot tvärtom då springer de in i stallet när det är knott och skit i luften och när de tycker det är för varmt ute, kan stå i timmar i ligghallen mitt på dagen. Man ska naturligtvis ha någonstans man kan ta in dem om det behövs men att tvinga dem stå på stall bara för att myndigheterna har bestämt att det ska vara så, det är löjligt.

Är lite trött på folk som försvarar olagligheter o folk som lämnar sina hästar vind för våg.

Om ligghallen är rätt placerad o de serveras mat där åtminstone när det är dåligt väder så står de gärna där- även vintertid.

Om de känner sig otrygga i den går de självklart inte in.

Är lite trött på folk som försvarar olagligheter o folk som lämnar sina hästar vind för våg.

Vem försvarar olagligheter???? Om det är mig du menar hade jag synpunkter på att lagstiftningen är felaktig så till vida att behovet är ännu större på sommaren men lagstiftningen säger under icke betessäsong, vansinnigt enligt min mening ur djurskyddssynpunkt.

Om ligghallen är rätt placerad o de serveras mat där åtminstone när det är dåligt väder så står de gärna där- även vintertid.

Om du har mat samtidigt utomhus på lämpligt ställe så går de in i lästallet.... visst, då skulle jag vilja säga att du har otrygga hagar. Nu när det är många hästar i hagen, fler än 12 st så sätter jag ut 2 rundbalar. En lite skyddat vid insläppet och en öppet 100 meter därifrån. Den balen på den öppna platsen går först, sedan den på den mer skyddade platsen.
Likadan med halm, lägg halm i lästallet och även på den favoritplats de har ute, ofta en öppen plats med utsikt, så kan man se vad de väljer.

Vi diskuterar inte felplacerade eller felkonstruerade lästall här. För vår del är det samma lästall som de går in på sommaren som de inte använder vintertid.
Jag talar om utegångsdjur enligt jordbruksverkets definition här ovan.

Rolle, som får en "déjà vu" känsla varje gång detta kommer upp ;)
IpL

(Ridsport)
När djurskyddsinspektörerna gjorde ett oanmält besök på en gård i Karlstads kommun hittade man åtta hästar i en hage, som fått gå ute dygnet runt i flera dagar utan någon ligghall eller vindskydd.

Läs mer...

Inte fått komma in på natten? När är det värst för hästen? -10 med perfekt väder på natten eller 0 och blask i stark vind på dagen?
Helt befängt att kräva att hästar ska in efter solens höjd :)

Om ligghallen ligger på den punkten- rätt ställe så kommer de att välja den.
Det är därför som man har uttryckt just vikten av läget o ingången till den i lagen.

Så gör alla tamdjur om de ges möjlighet.

ang. insektstrycket som har ökat markant på de sista 10 åren är nog frågan om det inte kommer att bli en lagändring även där.

Om ligghallen ligger på den punkten- rätt ställe så kommer de att välja den.
Det är därför som man har uttryckt just vikten av läget o ingången till den i lagen.

Begriper inte varför du tjatar om det, vi utgår ifrån rätt placerade och utformade lästall. Som jag sa så är lästallen vi har väl frekventerade, upp till 15 st där samtidigt på sommaren men aldrig på vintern.

Nej det gör de inte, samma erfarenhet har många med mig, även kobönder med kor på lösdrift.

ang. insektstrycket som har ökat markant på de sista 10 åren är nog frågan om det inte kommer att bli en lagändring även där.

Har ingen uppfattning om det har, men en lagändring måste komma till stånd om man ser till verkligheten.

Rolle
IpL

Begriper inte varför du tjatar om det, vi utgår ifrån rätt placerade och utformade lästall.

Nej det gör de inte, samma erfarenhet har många med mig, även kobönder med kor på lösdrift.

Har ingen uppfattning om det har, men en lagändring måste komma till stånd om man ser till verkligheten.

Rolle
IpL

Håller med Rolle. Våra hästar står gärna inne i ligghallen- men nästan bara när solen gassar på. Trots att det finns gott om träd i hagen som man kan söka skugga under. Om det regnar och blåser står de oftast utanför ligghallen men så att själva ligghallen står i vindriktningen- eller så står de bland träden.

Sedan har det ju inte heller betydelse för hästarna vilken del av dygnet som hästarna är inomhus i stall. Det är ju bara praktiskt för oss människor att vi tar in och ut dom anpassade till vår egen dygnsrytm och arbetstider. Hästarnas viloperioder och djupsömn är spridda över dygnet.

Jag märker ganska tydligt på de hästar som står i box om det verkligen vill in på kvällen pga vädret eller inte. Vill de in är det när det blåser i kombination med underkylt regn. Då står de som klister vid grinden och väntar. Är det annan väderlek så står de snarare vid sin utfodringsplats. Tar man in dom så är de lugna i boxarna tills hö och kraftfoder är uppätet, sedan står de och slamrar i dörrarna när man är i stället- för egentligen vill de UT igen. Känner man sina hästar så är det stor skillnad på beteendet när de vill in pga MATEN och vädret- eller om de vill in mest pga vädret.

:bow:Lösdrift är "oftast" inte för hästens bästa utan för människans bästa.
Det är ju ett jäkla sjå med in och uttagning passa tider för fodring, mockning mm men mina hästarna vill in i stallet när det börjar bli mörkt och lägga sig och sova i sin goa bädd. Har man skaffat häst får man räkna med att det är mkt jobb. Jag har många bekanta som funderar på att bygga lösdrift och detta är endast pga att dom tycker att det är för mkt jobb. Däremot ska hästen vara ute i stora hagar så många timmar som går under dagen såklart.
Men detta är min åsikt så klart andra får ha sin egen!;)

*KL*

Förvisso har även jag erfarenheten att hästarna använder ligghallar och 'lästall'/skogsstall mest under sommarhetta och insekter. Mycket sällan vintertid. Och som flera sagt - det har inte att göra med att de känner sig otrygga eller liknande, utan de har inget behov tycker de vintertid.

MEN, jag begriper ändå inte vissa människors extrema motstånd mot att följa lagen. Står lösdriften där och är rätt utformad så kan hästarna fortsätta ligga i snön om de vill - och myndigheten är nöjd. Så det finns inte en enda HÄST som far illa av att lagen uppfylls. Så varför vägra liksom..

Även jag tycker dock det är tragiskt inte kravet gäller när det verkligen behövs - under sommarhetta och insekter.

/Alexandra - vars hästar går in i sina 'lösdrifter' under sommarhetta och insekter, samt någon enstaka gång när det är runt nollan och snöblandat regn. Nu går mina in på box på på nätterna, men jag är högst tveksam om de generellt skulle välja att sova i lösdrifterna vintertid, de skulle nog hellre lägga sig i snön i skogen.

?????Vad är lättare med lösdrift?????
Varje dag ska hästarna tas ut från hagen och gås igenom och få ev fodertillskott. Det ska mockas ut runt utodringsplatser. De ska ha tillgång på vatten. Hagarna ska kollas, det är några km att gå runt hela. Man måste se till att de platser som är hårt belastade har tåligt underlag för att undvika leran. Lästallen ska vara rätt utformade och skötas. Det ska ut grovfoder i hagen och det ska presenteras på sånt sätt att det är hygieniskt, ingen risk för skador och att alla får tillgång.
Man ska ha tillgång till en box per 10 st hästar med plats för hovslagare, vererinär m.m. Sadelkammare, förvaring av foder m.m.

Jag skulle vija hävda att allt man gör med installning görs även vid lösdrift, plus lite till ;) Stora skillnaden är att man gör mer utomhus med bättre luft både för folk och fä.
Jag tar här inte upp de positiva följderna för hästarna när de går ute med artfränder ;)

Att inhägna en hage, slänga ut lite hö och vatten är inte lösdrift, det är lika illa som dåligt skötta stallmiljöer.

Rolle
IpL

Begriper inte varför du tjatar om det, vi utgår ifrån rätt placerade och utformade lästall. Som jag sa så är lästallen vi har väl frekventerade, upp till 15 st där samtidigt på sommaren men aldrig på vintern.

Citat:

Citat:

Har exakt samma erfarenheter och åsikter som du m fl ger uttryck för.
Vad gäller insekter, så kanske vi kan hoppas på lagstiftning mot sådana? :laugh:
"Insektstrycket" har f ö inte ökat, däremot växlar det under den varma säsongen beroende på väder.

LIA

MEN, jag begriper ändå inte vissa människors extrema motstånd mot att följa lagen. Står lösdriften där och är rätt utformad så kan hästarna fortsätta ligga i snön om de vill - och myndigheten är nöjd. Så det finns inte en enda HÄST som far illa av att lagen uppfylls. Så varför vägra liksom..

Även jag tycker dock det är tragiskt inte kravet gäller när det verkligen behövs - under sommarhetta och insekter.
Vilka människor tänker du på? Vi har väl rätt att ha åsikter om lagar? Vilket inte innebär att man inte följer dom, om än under protest.

"Ligghallslagen" i sin nuvarande utformning är enligt min uppfattning en ren skrivbordsprodukt. Framtvingad av vämenande människor utan reell hästkunskap. Hur mycket bättre vore det inte om man istället ställt krav på att alla hästar ska ha tillgång till lä och lämplig liggplats, oavsett årstid? Och viktigast av allt, att dom ska vara ute i rejäla hagar och ges möjlighet till naturligt beteende osv?

När kommer kravet att hästar ska ha långkalsingar, både fram och bak? ;)

LIA

Hur mycket bättre vore det inte om man istället ställt krav på att alla hästar ska ha tillgång till lä och lämplig liggplats, oavsett årstid?

Hur ska detta bedömas av djurskyddshandläggarna? Är en grannes fem träd mer tillräckliga än den andra grannens? (de kanske ha fler/färre grenar, är lövträd/barrträd etc) Är liggplatsen lämplig även efter ihållande regn eller snösmältning? Varifrån blåser det mest? Etcetc.

Jag menar sådana som jag skrev? De som vägrar följa lagen, och inte har ligghall till sina utegångsdjur.

Jag syftade alltså inte på någon som skrivit i tråden eller så.

Synpunkter kan, får och bör man absolut ha. Det har ju jag med, jag tycker lagen är helskev (och en del andra lagar med). Men jag anser inte att sätta sig över den och vägra följa den är rätt sätt att få till en förändring.

Och i den här frågan så att ha en lösdriftshall försämrar ingenting för hästarna. Så se till att följa lagen, och jobba sen på att få en förändring. Hellre än att sitta hemma och tycka 'lagen är fel, jag tänker inte ha någon ligghall till mina hästar'. Och sen vara grinig när det blir trassel med myndigheterna.

Men varför blanda in dom? I TS fall var det tydligen tänkt att hästarna skulle komma in i stallet men att det inte blivit så av någon anledning. Det var inte fråga om ute/lösdrift eller avsaknad av ligghall. Som jag förstår artikeln. :)

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama