Hästägare måste ordna liggplats

Sv: Hästägare måste ordna liggplats

*kl*

Mina hästar har alltid gillat ligghallen, de använder den lika mkt på vintern som sommaren med skillnaden att på sommaren använder de den när det är som hetast, på vintern mest på kvällen/natten samt när de förmiddagssover. Huvudsaken måste ju vara att hästen faktiskt har ett val, att den kan gå in i ett skydd med lämpligt underlag.

Jag hade välkomnat ett lagförslag om solskydd även i sommarhagar men tycker det är fullständigt idiotiskt att låta hästen vara ute dygnet runt på vintern utan att bereda den möjlighetet till en vettig ligghall.

Jag hade välkomnat ett lagförslag om solskydd även i sommarhagar men tycker det är fullständigt idiotiskt att låta hästen vara ute dygnet runt på vintern utan att bereda den möjlighetet till en vettig ligghall.

Nu är det i första hand insekterna som driver in våra hästar.
Varför skulle det enda alternativet vara ligghall på vintern? När det bevisligen inte används av väldigt många vintertid trots tillgång till ett annars välanvänt lästall.

Rolle
IpL

Nu är det i första hand insekterna som driver in våra hästar.
Varför skulle det enda alternativet vara ligghall på vintern? När det bevisligen inte används av väldigt många vintertid trots tillgång till ett annars välanvänt lästall.

Rolle
IpL

Nu var frågan inte ställd till mig, men ger min åsikt ändå.

Som jag ser det så behövs lagen även vintertid för att slippa alltför vidlyftiga tolkningar. Många, många hästar går i hagar med utmärkta naturliga förutsättningar med naturliga, bra ställen att sova. Men det finns ju tyvärr en hel del hästägare som ja, vad ska man kalla det, är hemmablinda? Som inte har hagar som är lämpliga att ha hästar i dygnet om vintertid utan hall. Men som prompt anser det.

Dessutom är många hagar sådana att det när snön ligger erbjuder bra viloplatser i snö, men när det inte är snö så är det sämre. Samma skog etc, men helt annat - sämre - underlag.

Så jag tror det skulle bli ett evigt debatterande om vad som eg är ett fullgott alternativ. Måste det vara barrskog? Hur tät/hur många träd? Räcker det att man kan bevisa att hästen ligger där eller ska det vara ett ställe som enligt vissa normer (som blir svåra att gränsdra) är lämpligt? Osv osv.

Tyvärr.

Det generella kravet kan vara så men med möjlighet till dispens om förutsättningarna är gynnsamma.
Men som jag sa så anser jag att det skulle vara samma krav under betessäsong om inte hästarna går på ex Öland eller kustnära områden. Det finns inget som reglerar att inte utsätta djuren för plågsamma insekter och framför allt svårt att avgöra då det kan skilja sig från dag till dag.

Mvh
Rolle
IpL

Där är vi ense, som jag skrev tidigare är det idiotiskt att det inte är lag på någon form av skydd sommartid. Insekter finns ju iofs beroende på insektstryck andra sätt att hantera på bete (t ex ta in, insektstäcke, spray), men hästar som ska gå ute dygnet runt bör oavsett insektstryck ha tillgång till skugga. Men inte ens det finns det lag på.

Och så då möjlighet att komma undan insekter alt tas undan insekter om det behövs. Och där är ju tyvärr skog ofta inte tillräckligt, beroende på skog och var man bor. Men många av insekterna trivs ju allra bäst i skogen/skogskanten - alldeles särskilt om det är lövskog, så i de fallen hjälper ju inte.

Men 'bara' att det är okej ha dem på bete utan tillgång till skugga är för mig obegripligt.

Japp nyckeln är att känna sina hästar. Och försöka se till deras behov. Minns när jag och sambon skulle bygga utebox i hagen att vi läste i boken Att bygga häststall om hur hästar fungerar, och det stämmer väldigt bra med min stallägares lurviga halvblodsunghästar samt grannens islänningar - ju "sämre" väder det är, ju kallare det är desto bättre trivs dom. Min egen hade blivit jätteledsen om jag hade gått efter boken istället för att lyssna på hans behov. För han står limmad vid grinden och gnäggar och slår med huvud och framben (när nån är i närheten och ser honom) när det blir mörkt ute eller om det regnar. Han vill IN. (Han kommer från varmare breddgrader och sätter inte vinterpäls som halvbloden gör.) Och detta trots fri tillgång på hö ute, så vi kan utesluta att det handlar om mat.
Mörkret försöker jag att vänja honom vid lite i taget, alltså tar inte in honom direkt, men blir det för sent blir han som tokig. Han som annars är världens lugnaste blir spänd och hispig och "ser saker" och kommer inte ens till grinden då - vilket han ALLTID gör annars. Ligghallen är för mörk så där vill han inte heller gå in när det blivit för mörkt så där finns det bara en sak att göra och det är att vara i stallet till innan mörkret kommer och ta in honom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama