Hästägare måste ordna liggplats

Sv: Hästägare måste ordna liggplats

Jag utgår från att dom är utbildade och därmed har dom kunskaper som behövs. Plus lite av det omtalade sunda förnuftet.
I annat fall kanske yrkesbyte kan vara nåt?

LIA

Sedan har det ju inte heller betydelse för hästarna vilken del av dygnet som hästarna är inomhus i stall. Det är ju bara praktiskt för oss människor att vi tar in och ut dom anpassade till vår egen dygnsrytm och arbetstider. Hästarnas viloperioder och djupsömn är spridda över dygnet.
Hästar som är trygga behöver inte sprida sin djupsömn eller liggande för den delen.
Mina hästar följer ljuset- jo de har mkt tänt på vintern.

På betet lägger de sig vid skymningen- vilket bara mycket trygga hästar gör.

Jag förstår att det känns enkelt att svara så, men tyvärr är inte verkligheten riktigt så förenklad.

Alla bedömningar som myndigheten gör måste motiveras och dessutom HÅLLA om de överklagas (med det inte sagt att det är fel att överklaga om man anser det befogat). Annars blir det bara tandlöst. Att motivera att ett gäng träd är bättre än det andra, att platsen A inte är godtagbar om det börjar regna etc, är inte det enklaste.

Förvisso behövs det trygghet för att lägga sig (oavsett när/var). Men det är också hästens naturliga rytm som styr. Tamhästar som går ute dygnet om har ganska lika mönster som frilevande hästar har både ang vilken tid på dygnet de ligger och sover, och när/hur de vilar.

Mest sovs det i gryningen, vilket antaglgen (min gissning) har samband med att det är hyfsat lugnt rovdjursmässigt då.

*KL*

LIA - man kan väl diskutera hela frågan och inte bara artikeln? Diskussionen här handlar mer om hela frågan och lagen än om den enskilda situationen för hästägaren och hästen i artikeln?

För, faktum är att det finns mer än en djurägare som hårdnackat vägrar att bygga ligghall, för 'hästarna ligger lika bra i snön', 'använder den inte' osv. Vilket i de flesta fall är helt sant. Men just därför så varför är det så hemskt att bygga det - det påverkar inte HÄSTARNA på minsta vis. Så är det eg hästarna eller sin egen plånbok som är det stora argumentet att vägra följa en lag?

Den dagen en idiotlag kommer som säger att hästarna max får gå ute 8 h per dag kommer jag bryta mot den, med HÄSTARNAS väl och ve som motivering. Men ser ingen anledning att hamna i konflikt med myndigheter, riskera att betala vite etc för något som inte påverkar hästarna negativt alls (däremot min plånbok) - dvs att ha en ligghall/vindskydd i hagen. Sen kan jag och hästarna titta på den och skaka på huvudet åt skrivbordslagar och lobba för att lagen ändras om det känns viktigt.

Men det finns bara två anledningar som jag ser det att vägra följa lagen om ligghall/vindskydd - och det är ekonomi och lathet. Och då kan man åtminstone stå för att det är det.

I princip håller jag med dig, dvs att man ska följa lagen. Dock kändes det omotiverat, att i tråden blanda in den typen av lagbrytare, som du tog upp.

Den dagen en idiotlag kommer som säger att hästarna max får gå ute 8 h per dag kommer jag bryta mot den, med HÄSTARNAS väl och ve som motivering.
Hamnar du inte på djupt vatten här? Hur kan du plötsligt bestämma att just den lagen har du "rätt" att bryta mot? Sannolikt har ju en "skrivbordsexpert" kommit fram till att den är för hästarnas bäst. Om X anser att lagen om ligghall är idiotisk, har h*n inte lika mycket rätt att bryta mot den?
Har vi någonsin rätt att egenmäktigt bryta mot lagar, nödlägen undantagna?

Vi byggde "ligghallen" innan det fanns krav på sådan. Mycket beroende på att vi också trodde på behovet. Ända tills hästarna informerade oss om motsatsen. Idag skulle det ta emot ordentligt att bygga "ligghall" på ett nytt ställe, just av den anledningen. Så f*n vet... :o

LIA

Hamnar du inte på djupt vatten här? Hur kan du plötsligt bestämma att just den lagen har du "rätt" att bryta mot? Sannolikt har ju en "skrivbordsexpert" kommit fram till att den är för hästarnas bäst. Om X anser att lagen om ligghall är idiotisk, har h*n inte lika mycket rätt att bryta mot den?
Har vi någonsin rätt att egenmäktigt bryta mot lagar, nödlägen undantagna?

Du missade hela poängen med exemplet.

Att foga sig i en lag som säger att man ska ha ligghall, fastän man anser det inte behövs = noll negativ påverkan för hästarna.

Att foga sig i t ex en lag som säger max 8 h utevistelse, fast man anser det inte behövs = negativ påverkan på hästarna (enligt den som inte håller med om lagen då)

Det är därför jag har så svårt att förstå de som hårdnackat vägrar foga sig i ligghallsdelen, för det påverkar inte hästarna minsta negativt att ha en ligghall ÄVEN om man anser att det inte behövs, och lagen är fel och skräp osv.

Och nej, man får ju inte bryta mot en lag så oavsett. Men jag ville visa på att det är en stor skillnad för mig förståelsemässigt att vägra foga sig i ngt som inte påverkar hästarna minsta negativt, och något man upplever påverkar dem negativt. Så jag kan förstå att vägra ha ute max 8 h om en sådan lag kom. Men inte att väga t ex ligghall. Där finns bara ekonomiska och 'besvärlighetsskäl' - och det blir både dyrare och besvärligare att bryta mot lagen än följa den i ligghallsexemplet.

/Alexandra - som säker bara för den här tråden hittade båda ponnyerna i varsin lösdrift när jag var ute och fodrade i eftermiddags ;)

Skulle, som du, vägra följa en lag som nekar hästarna att vara ute mer än 8h/d.
Men det betyder samtidigt att jag självsvåldigt väljer att inte följa den lagen, bara för att jag tycker den är fel. Enligt min syn på det.

Nej, det påverkar inte hästarna i ditt exempel (jo, jag förstod poängen) men vad är det som säger att just det kriteriet gör det fel/rätt att bryta mot lagen? Varför är inte andra argument lika relevanta?

Ska vi avsluta detta stickspår innan vi hamnar ännu mer OT? ;)

LIA

Nej, det påverkar inte hästarna i ditt exempel (jo, jag förstod poängen) men vad är det som säger att just det kriteriet gör det fel/rätt att bryta mot lagen?

Ska vi avsluta detta stickspår innan vi hamnar ännu mer OT? ;)

LIA

Jag tror nog att alla kan enas om att folk hellre följer lagar som är väl motiverade och baserade på ett verklighetsunderlag än på sådana som är luddigt formulerade eller är mindre väl underbyggda vetenskapligt sett.

Dvs en djurskyddslag som stipulerar vad djur behöver för att må bra rent generellt & som är väl baserad på vad vetenskap och erfarenhet visar är nödvändligt kommer få fler djurägare som följer det än en lag som mest handlar om skrivbordskonstruktioner och centimetrar hit och dit.

Det finns ju faktiskt riktigt korkade lagar också. Inte ens lagstiftare är helt perfekta människor.

Nu menar jag inte att man ska bryta mot en lag bara för att man tycker den är korkad, men medborgaren ska kanske inte svälja allting som myndigheterna stipulerar med hull och hår utan minsta eftertanke.

Vilka människor tänker du på? Vi har väl rätt att ha åsikter om lagar? Vilket inte innebär att man inte följer dom, om än under protest.

"Ligghallslagen" i sin nuvarande utformning är enligt min uppfattning en ren skrivbordsprodukt. Framtvingad av vämenande människor utan reell hästkunskap. Hur mycket bättre vore det inte om man istället ställt krav på att alla hästar ska ha tillgång till lä och lämplig liggplats, oavsett årstid? Och viktigast av allt, att dom ska vara ute i rejäla hagar och ges möjlighet till naturligt beteende osv?

När kommer kravet att hästar ska ha långkalsingar, både fram och bak? ;)

LIA

:bow::bow::bow:

Det här med att hästar följer ljuset som du skriver tycker jag är hemskt intressant. Jag bor nämligen så långt norrut att vi har väldigt mörkt på vintern och väldigt ljust på sommaren. Jag tycker i allmänhet att hästarna ligger ner och "sover" på småtimmarna (när rovdjuren sover), oavsett hur mörkt eller ljust det är. De vill inte in på vintern för att det blir mörkt och det ville de inte på den tiden då de stod på stall heller. Antar att mina hästar är trygga eftersom de ligger ner samma tid på dygnet vintertid och då är det mörkt, väldigt mörkt.

Ljus-mörker tycker jag inte är ett argument vare sig för att ha hästar ute eller inne, de trivs lika bra när det är mörkt nästan hela dygnet som de gör när det är ljust hela dygnet.

Intressant med ljuset. Jag har inte klockat när pållarna sover men har uppfattningen att det kan vara nästan vilken tid som helst på dygnet, jag talar då om REM sömn.
Men en intressant följdfråga är om annat som bevisligen styrs till viss del av ljuset, också påverkas av breddgraderna. Jag tänker då på päls- fällning/sättning och brunst?
Jag bor ju nästan så långt ner man kan komma i Sverige, c:a 2 mil innan man hamnar i plurret ;) Så det är ju skillnad på ljuset, i dagsläget har vi c:a 3 timmar och 10 min längre ljus här nere än i norra Sverige :eek:

Rolle
IpL

Min erfarenhet är att utegångsdjur sällan eller aldrig går in i lästall om det inte presenteras mat m.m. där inne.

Jag har sett hästar göra detta nu i vinter !! :eek::eek: Borde jag ringa och anmäla ?? ;) :D

Istappar i pälsen, jisses så onaturligt, de kan ju bli sjuka och dö:cool: Undrar om hästar kan få förläggande om de inte går in i lästallet och lägger sig ;) Våra ligger gärna bara ett par meter från hösilagebalen eller på något öppet ställe i hagen.

Nja, nu tycker jag inte du ska underskatta byråkraternas kreativitet, och jag tycker absolut inte att du ska ge dem några befängda id... ähum, jag menar ... du ska väl inte ta nöjet ifrån dem att själva åstadkomma nya, oanade prestationer... :angel:

Nu menar jag inte att man inte ska ha lästall, behovet är stort även här...på sommaren då de vill komma undan insekterna. Men det är inte ofta man hör om förelägganden om skydd för djuren på sommaren då de ofta plågas.

Seriöst nu, DEN lagen kan jag välkomna. :cool:

Jag tror att de kan sova när som helst, det är inte helt ristat i sten. Däremot tycker jag att de oftare är spåniga på ryggen på morgonen när jag kommer än andra tider under dagen. Däremot kan de ju ha legat i snön under dagen utan att jag märker det.

Det kan inte bara vara ljuset som påverkar, som sagt var har du ju tre timmar mer dagsljus än jag :) Jag tror att även vädret påverkar, något år när det har varit milt väder i december har de börjat släppa vinterpäls fast det är mörkt största delen av dygnet.

?????Vad är lättare med lösdrift?????
Varje dag ska hästarna tas ut från hagen och gås igenom och få ev fodertillskott. Det ska mockas ut runt utodringsplatser. De ska ha tillgång på vatten. Hagarna ska kollas, det är några km att gå runt hela. Man måste se till att de platser som är hårt belastade har tåligt underlag för att undvika leran. Lästallen ska vara rätt utformade och skötas. Det ska ut grovfoder i hagen och det ska presenteras på sånt sätt att det är hygieniskt, ingen risk för skador och att alla får tillgång.
Man ska ha tillgång till en box per 10 st hästar med plats för hovslagare, vererinär m.m. Sadelkammare, förvaring av foder m.m.

Jag skulle vija hävda att allt man gör med installning görs även vid lösdrift, plus lite till ;) Stora skillnaden är att man gör mer utomhus med bättre luft både för folk och fä.
Jag tar här inte upp de positiva följderna för hästarna när de går ute med artfränder ;)

Att inhägna en hage, slänga ut lite hö och vatten är inte lösdrift, det är lika illa som dåligt skötta stallmiljöer.

Rolle
IpL
Allt som du skriver måste till i alla fall!
Varför får de inte mat inne?

jo för att då måste man mocka. De är då gärna inne o lär sig att de är trygga i hallen.
Hela anledningen till att vilja ha lösdrift o inte ha tider att passa- förutom då att hästar kan må bra av lösdrift.

Man har varit avundsjuk på utegångsfår där man mockar med traktor en gång per år.

Mockning- en tidskrävande kostsam( strö) uppgift som man kan slippa.

Senast ändrad:

Det kan inte bara vara ljuset som påverkar

Det tror inte jag heller, men som jag skrev, till viss del, men hur mycket ljus och hur mycket klimat styr?
För tre vintrar sedan hade vi inte vinter här nere rent meterologiskt. Det var mellan +5-+10 under dygnet. Tyckte inte de fällde tidigare den (icke) vintern än annars. Ska kolla i år om kylan håller i sig...

Rolle
IpL

Varför får de inte mat inne? jo för att då måste man mocka. De är då gärna inne o lär sig att de är trygga i hallen.

Varför skulle de få mat inne i lästallet? Givetvis mockar man runt utfodringsplatserna utomhus. På sommaren vid bete är de ofta i lästallet så någon otrygghet att stå (upp till 15 st) i lästallet finns inte.

Hela anledningen till att vilja ha lösdrift o inte ha tider att passa- förutom då att hästar kan må bra av lösdrift.

Ja förutom alla andra fördelar både för människa och häst så är man inte bunden av klockslag.

Rolle
IpL

*KL*
Jag ger min ena inne, men det är för den andra som ska komma åt den maten.

Det blir dock varken mer eller mindre mockning för det, mina har nämligen inte läst boken att man inte ska använda det som toalett..

Att fodra inne behöver inte påverka mockningen alls. Sett de som fodras ute använda lösdriften som toalett, och de som fodras inne gå ut och göra ifrån sig.

JAG ser ingen anledning om man slipper att fodra inomhus, bättre ute i friska luften om man kan välja.

Senast ändrad:

Kanske ljuset påverkar mer hos er och vädret mer här uppe där ljuset "gör som det vill"? Det är intressant i alla fall. Jag småskrattar alltid när jag läser i trådar som heter saker som "Hur länge är era hästar ute?" om folk som skriver att de tar in sina när det blir mörkt.

Min ligghall används rätt mycket, har tyvärr rätt öppet landskap i hagen så de går gärna in om det blåser mycket. Fodrar/strör med halm till viss del där inne. De har dock fritt hö så det är inte bara halmen som lockar.

Just det, under betesperiod så mockas det ur lästallet, c:a en rullebör (skottkärra) per 5 dagar på 12-15 hästar. Vintern följdaktligen tomt.

Men vid utfodringsplatserna så skiter de innanför en radie av 10 m.
När det snöar och är kallt så märks det knappt, men när det töar :eek: Aven de stigar de gör är "halkbeskämpade";) Töar det lite så ser man alla bruna stigar ännu tydligare. Men det mesta kommer vid utfodringsplatserna.

Rolle
IpL

Väldigt kloka ord från Alexandra. Reflektion är viktigt. Sedan finns det tyvärr ytterligare en anledning till att man inte följer lagen - förutom ekonomi och bekvämlighet - nämligen den att alla vi som inte har en egen anläggning utan av olika skäl tvingas vara inackorderade har svårt att påverka. Artikeln verkar beröra just en sådan situation, och det ÄR svårt att ha hela ansvaret som hästägare samtidigt som man sitter i knät på den som är stallansvarig. I teorin ska man naturligtvis ställa krav och bara välja de bästa anläggningarna för sin häst, men i praktiken (inte minst i storstadsregionerna) är det svårt. Tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama