Häst vs Ponny!?

M

Mimfie

Hej! Nu skulle jag vara tacksam om någon som verkligen har koll på detta svarar mig :)
I vilka klasser och åldrar får man tävla ponny? Hur är det med att tävla i storhästsklass? Jag fattar ingenting, kan någon förklara?
Samma sak med stora hästar, dom får man väl tävla trots att man är under 18år?
Jaa, ni förstår väl ungefär vad jag menar.. jag undrar om allt som rör detta ämne ungefär ^^
Så berätta allt du vet! Ålder på ryttaren, ålder på hästen, klasser... och justdet.. FEI kan man ju rida med ponny , eller hur? Vad motsvarar FEI-klasserna med storhäst?
hmm.. det var mkt frågor, hoppas du förstår^^
Tacksam för svar:bow::D:banana:

Sv: Häst vs Ponny!?

FEI heter väll samma sak för häst :crazy:

ponny får du tävla upp till 18 år fylda
Unghästar (ponnyer inräknat) får man tävla i speciella unghästklasser (dvs. mot andra unghästar) över 18 år fylda.

tror det stämmer (det om 18 + ponny stämemr iallfall.)

Du får tävla ponny under det året du fyller 18.Sen kan du antingen rida i avd. B på ponnytävlingar,eller ta upp den och tävla bland stora hästar.Ska du tävla högre än LB så måste du lösa en hästlicens(ponnylicensen gäller inte).

För att klassa upp ponny för att tävla bland stora hästar måste den ha presterat en viss procent i dressyr på en viss nivå (antar att det är likadant i hoppning) har den dock aldrig startat bland ponny behövs det inte.

Är du under 18 och tävlar storhäst räknas du som young rider/ungryttare. Är du mellan 18-21 är du junior sedan senior.

FEI motsvara inte riktigt MsvB bland stora hästar, enda egentliga skillnaden är att bland ponnys gör inga rena byten...

Kram kram

På lokala tävlingar så behöver man inte ha presterat ngt för att få ta upp den bland stora hästar ,i högre klasser så ska man söka dispans och då krävs det ett visst resultat.

kan lägga till det att det är OLIKA åldrar för ponny strl.arna
(är ej 100% säker på åldrarna.)
A+B = 13/14
C=16
D=18

kan lägga till det att det är OLIKA åldrar för ponny strl.arna
(är ej 100% säker på åldrarna.)
A+B = 13/14
C=16
D=18

Gör en lite rättning här bara, C-ponny får du tävla tills du fyller 18 också, var väl gansak många år sedan man ändrade åldern på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar