Häst vs Ponny

Sv: Häst vs Ponny

Hej!
Jag förstår dig verkligen också - och själv väljer jag ponny så mitt naturliga svar skulla vara - fortsätt med det!

MEN. Jag vill ändå påpeka att det du skrev i början om att dina kompisar rider storhäst inte är oviktigt.

Det finns sätt att komma in i storhästeriet om man känner sig obekväm med storlek och steg. Ett är att ta ut svängarna rejält på en galoppbana. När du har gjort det några gånger så känns hästen mindre.
 
Sv: Häst vs Ponny

*KL*

Jag vill också ha en ponny, har ett nordsvenskt sto som är strax under 1,60 och som är trevlig i temperamentet men tyvärr känns alldeles för stor för mig. Hade en annan nordsvensk tidigare som var runt 1,50 vilket var perfekt men tyvärr fungerade det inte då hon hade ett betydligt livligare temperament.

Jag har inga ambitioner om att tävla, vill bara köra (gårdssysslor och på väg) och rida i skogen. Hoppas det är OK att utnyttja tråden till att be om tips på vad man ska leta efter. Är ca 1,65 cm lång och (snart i alla fall, efter två relativt täta graviditeter) normalviktig. Mindre nsv vore idealet men de är inte så lätta att hitta utbildade. Fjording? Vill gärna kunna avla också så det bör vara renrasigt. Tänker också att det vore perfekt om sonen, som nu har shettis, kan rida på denna längre fram.
 
Sv: Häst vs Ponny

Hej,

Va trist att du inte tycker ridningen är kul längre! Oavsett storlek på hästen så låter det som att du ska sälja den och skaffa en ny tycker jag. Beroende på vad du vill ha hästen till finns ju massor med olika alternativ:

Distans och skogsritt då kanske en arab är att föredra
Dressyr har du PRE som alternativ tex

Men sen finns ju fjordingar och andra kallblod som inte är så stora. Är du intresserad av att tävla så köp en grov d-ponny alt en mindre häst. Vi har flera snälla hästar i mitt stall som är runt 150 cm. Inte så mycket större än en d-ponny.

Jag förstår dig helt och hållet, jag är själv 162,5 cm och min pålle är 172 cm, dock är jag tryggare på honom än någon annan, har ridit C-ponny en gång i tiden som var bra mycket "läskigare" än min jätte.

Jag tror också att du behvöer hitta en häst som du litar fullt ut på och är det bara storleken det hänger på, byt till mindre :), det ska vara kul att rida :)!!

Lycka till i ditt val, och kom ihåg att det är du som ska trivas med din häst och ridningen :)
 
Sv: Häst vs Ponny

Hej!

Tänk också över att alla isisar inte är av "gå och lunka i skog"-modell. Jag har haft kompisar som köpt isisar "för dom är så lugna och jag vill ha nåt snällt i skogen" och sen visadedet sig att just dessa isisar var tävlingsmaskiner och såldes som det lite senare och trivs nu utmärkt i sina nya liv.

Det har inte med ras att göra om man vill vara skogsmulle:-)

Men nej, det är inget fel i att sälja en häst man inte riktigt trivs med och skaffa en man kan ha roligt med istället:-)

/Lavinia
 
Sv: Häst vs Ponny

Vem har sagt att jag har möjligheten till det?

Min häst kommer gå på lösdrift flera mil ifrån mig tills jag tar hem den.

Jag är vettig nog att se till min häst bästa, det behöver du inte oroa dig för.
 
Sv: Häst vs Ponny

Hej
Jag har köpt en stor häst för ca ett halvår sedan, har bara ridit ponny tidigare. (Jag är 23 år, 162 cm lång och väger 48-52 kg)

Nu när jag köpt en stor häst så tycker jag att allt har blivit så svårt! Jag kan ju knappt rida längre, och så måste jag erkänna att jag har blivit feg också. Stegen är så stora, halsen är så lång, det är svårt att spänna sadelgjorden för att jag är så kort, det är låångt ner om man faller av :p

Jag tycker helt enkelt det är jättesvårt och jag blir mindre och mindre motiverad att rida varje dag, min mening med ridningen är att skrutta runt i skogen och sen ta något pass på banan när man känner för det.

Hästen är jättetrevlig på alla sätt och vis, bara att den är lite het, fram för allt i galoppen. Det känns som jag inte har alls lika bra koll på denna stora.
Rider för tränare då och då men jag tycker ändå inte att jag känner mig trygg och säker på hästen.

Vad föreslår ni erfarna bukefalosanvändare? Finns det några tips för att få det lättare (förutom att träna för tränare).
Jag känner helt enkelt ingen glädje i ridningen längre, då lockar pysslet med hästen mer. Ridningen blir mer och mer bortprioriterad, känner mig som en dålig ägare :(
Jag kanske borde svälja min stolthet och gå tillbaka till ponny (för en grövre D-ponny orkar väl fortfarande med mig? Har gått upp endel sen jag sist red ponny), på något vis känns det som ett "nederlag".

Oj, nu blev detta långt och otroligt gnälligt, men jag vet inte vad jag ska göra:confused:


Tycker inte det är så gnälligt... Jag hör till de korta ryttare som enbart rider stor häst, har aldrig fattat grejen med ponny - MEN som flera skrivit ska ju ridningen vara en rolig hobby. Är hästeriet bara ett stressmoment som du försöker prioritera bort så försvinner liksom hela idén. :D

Tycker du om din häst, individen menar jag, så finns det massor av saker du kan göra för att få ett bättre samarbete/kommunikation med den. Liksom det finns massor med övningar för att träna sitsen och bålstabiliteten, så att du fixar en rörlig häst med större kliv.

Vill du däremot *handel på hjärtat* hellre ha en ponny, så sälj och köp ny då. Skaffa dig en smidig D-ponny så kan du göra samma saker som du gör med din nuvarande häst. Tävla, rida med kompisarna... Snackar vi lätt klass i hopp/dressyr så kommer du inte ha några större problem om du vill tävla den bland stora hästar.

Du är ju i slutänden bara du som kan veta vad som passar dig bäst - skit i kompisarna, det är inte de som ska rida din häst.
 
Sv: Häst vs Ponny

Med tanke på alla studier som gjorts i detta ämne tycker jag verkligen inte det.
 
Sv: Häst vs Ponny

Bra, länka gärna!

Nu är det så att min ska behållas som hingst om han gör bra ifrån sig såklart och det gör det väldigt svårt att hitta lösdrift alternativ.

Det är inga "10-13" hagtid jag tänker på här.

Känns bara som du vill skapa irretation.
 
Sv: Häst vs Ponny

Väljer man att ställa hästen på box är man inte vettig nog att se till hästens bästa..

Jag håller med vem mer det var som skrev: detta är en grov generalisering!

Inte alla hästar trivs på lösdrift, inte alla hästar funkar på lösdrift.

Jag äger en sån själv.. Jag har testat att ha henne på lösdrift, hon blir stressad, olycklig och får dessutom ont i hovarna. Hon hetsäter för att vara säker på att få mat och går upp i vikt nåt extremt.

På box är hon lugn, glad och iaf före lösdriften hade hon inte ont i hovarna, så jag hoppas att det ska gå tillbaka till det när hon får bo på box igen.

Hon är extremt ranglåg. Jag har aldrig sett en häst som blir så jagad och mobbad som hon- hon fixar inte större flockar utan att bli skadad (mestdels när hon flyr från de andra hästarna). Hon är uppvuxen med sin mor och oftast en annan snäll häst, så det är inte att hon inte kan hästspråk. Hon är bara en extrem-mes.

Att hålla henne på lösdrift är inte snällt alls, tyvärr, så nu kommer hon få bo box igen, med mycket utevistelse men möjlighet att vila från andra hästar halva dygnet.

/Lavinia, som gärna har sin häst på lösdrift, men det måste funka för hästen också.
 
Sv: Häst vs Ponny

Väljer man att ställa hästen på box är man inte vettig nog att se till hästens bästa. Har man möjlighet att ha hästen på lösdrift, varför stalla in och utsätta hästen för en så onaturlig miljö som leder till enorma psykiska påfrestningar? Det finns en anledning till att uppstallade hästar ofta dras med oönskade beteenden som vävning och krubbitning. Hästar är strövande djur och har i de allra flesta fall inget som helst behov av att komma in på natten, till skillnad från oss människor. Själv skulle jag aldrig utsätta min häst för det. Och det säger jag inte bara för att jag själv är islandsmänniska, vi har bl. a. en arab på lösdriften som mår hur bra som helst.

Ja lite offtopic men jag behövde få säga detta...

ÅH! Jag är bara TVUNGEN att kommentera detta! (förlåt för OT)

Min tant (arab f.92) KAN INTE stå på lösdrift. Hon är extremt frusen (kryper ihop, drar in svansen mellan benen och skakar MYCKET) det har tom. gått så långt att hon rasade ihop i hagen en gång och vägrade resa sig. Vet kom ut och konstaterade att hon var nedkyld. Detta TROTS 4+ och 300g täcke med helhals + magplatta.
Inte nog med det så om hon står och fryser på det viset så drar hon på sig kraftiga muskelspänningar i rygg och kors vilket resulterar i arg och ömm häst som dessutom är halt.
Och vägrar dessutom att ligga ner ute. Dock inne i stallet (boxen såklart) så fläker hon ut sig ordentligt i boxen och sover ordentligt (fölvaktkamera visade att hon i genomsnitt låg ner och faktiskt som sammanhängande ca 3-4 timmar/natt i box. Samma kamera uppsatt på lösdriften (ja, vi har haft henne på det med i 6mån) visade att hon inte låg ner en enda gång.

Så jag skulle med andra ord (baserat på ditt inlägg ovan) ställa henne på lösdrift, låta henne vara halt och ha ont, ev. bli nerkyld och sjuk och ta ifrån henne möjligheten att sova ordentligt?

Ber om ursäkt för ev. dålig ton i mitt inlägg, men blir bara så arg på uttalanden som ditt. MÅNGA hästar trivs bäst på lösdrift, absolut, men det finns individer som av olika anledningar inte kan/inte passar för lösdrift. Jag vet inte varför tant fryser som hon gör eller varför hon fungerar på detta viset, kan kanske vara något gammalt bakom, men att dra alla individer över en kam är helt fel!
 
Sv: Häst vs Ponny

Oj här vart det livat om lösdrift vs box. Det är klart att man måste se till hästens bästa när man väljer hur den ska bo :)

Idag red jag min "stora häst" och det har ALDRIG gått så bra som det gjorde idag. Det är ju typiskt när jag nästan helt hade beslutat mig för att sälja honom och köpa ponny. Men visst är det så, när man ska bli av med något så uppskattar man det som aldrig förr. Gäller ju allt, saker, pojkvänner :P
Åh vad svårt det är!
 
Sv: Häst vs Ponny

Det är klart att alla hästar inte kan gå på lösdrift. I stallet har vi både fång- och eksemhästar som måste stallas in på sommaren. Men har man en häst som klarar av det ser jag ingen anledning till att stalla in, bara för att det är det man är van vid. Och oavsett om man har en häst som kan gå på lösdrift eller ej kan man inte neka till att det är den sortens hästhållning som liknar hästens naturliga miljö mest. Men nu tycker jag att det är slutdiskuterat på detta ämne i den här tråden, vill man diskutera vidare kan man göra det i en ny tråd.
 
Sv: Häst vs Ponny

Jo tack, du tycker väldigt mycket har jag märkt.

Så vad vet du om min häst för att dra slutsatsen att jag inte ser till hästens bästa?

Länkarna till studierna vill jag fortfarande också ha.
 
Sv: Häst vs Ponny

Haha ja visst är det typiskt ;)

Vad du än gör så snabba inte på ditt beslut utan ta tid och känn efter ordentligt.
När du sålt hästen så är det svårt att gå tillbaka om du skulle ångra dig igen.
 
Sv: Häst vs Ponny

Köp en ponny istället:p man behöver inte ha stor häst bara för att alla andra skaffar det. Jag gillar små kralliga hästar med lite kallblodsinslag, tycker att låånga halsar och stora kliv inte är särskilt inspirerande. Den typen av häst behöver man ju om man ska satsa högt i klasserna och behöver lite mer kapacitet på det viset, men i annat fall har man ju en hel del annat att välja på. :) och "ponnyn" måste ju inte vara under148cm eftersom du är över 18! Connemara, fjording, welsh cob, diverse arabkorsningar och olika övervuxna ponnyraser finns ju tex:)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst vs Ponny

Gå tillbaka till ponny! Jag är lika lång som du, väger runt 50kg och är 22år. Min connemara är ca 137cm och jag tänker aldrig skaffa någon annan häst!
 
Sv: Häst vs Ponny

Ja precis, det finns ju ponnyer som inte är i ponnymått men som fortfarande känns som en ponny att rida :)

Jag ska ta och känna efter ordentligt och fundera på vad jag verkligen vill. Visst att det går bra nu, men det går ju ännu bättre med ponny. Hehe.

_Eulalia_, kan inte du slänga in en bild på dig på din ponny? Skulle vara kul att se eftersom vi verkar vara ungefär lika stora :) Connemaror är ju så fina!
 
Sv: Häst vs Ponny

Självklart :laugh:
Han är dåligt musklad, håller på och renoverar hus så har inte riktigt haft tiden att hålla honom i form det sista :( nu är vi inne på stallbygge så snart hoppas jag kunna ha i gång honom ordentligt när jag har honom hemma på gården(nu står han hos mina föräldrar):laugh:

IMG_0064.jpg


IMG_0059.jpg


SNV36656.jpg


Z2.jpg
 
Sv: Häst vs Ponny

Connemaror är underbara! Har aldrig träffat en så vänlig och charmig häst förut! Det finns ju även många maror runt 1,50 ifall du inte vill ha lika liten som mig:D Väldigt robusta, tåliga och friska hästar. Med ett hjärta av guld!

När jag köpte Zacke hade jag blivit rädd för min dåvarande fjording. Hade blivit väldigt ridrädd och orolig på hästryggen och var på vippen att lägga ner ridningen. Sen fick jag ett stålleryck och åkte och kollade på Zacke hos hans uppfödare. Folk tyckte jag var galen att jag som ridrädd skulle åka och kolla på en 4åring, jag behövde ju en gammal lugn läromästare. Men det slutade med att jag galoperade på en helt okänd häst, i fullfart över stora öppna ägnar utan att vara det minsta rädd:love: Så den pärlan gör jag mig aldrig av med och börjar strunta mer och mer i vad folk tycker om att jag rider ponny, finns ingen som kan få mig att må så bra som han:laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp