häst vill inte bli fångad i hagen?

Sv: häst vill inte bli fångad i hagen?

Det här finns det troligen tusen trådar om. Men mitt förslag är att du gör en "join-up" i hagen, om din häst inte är van vid det. så kan det funka. Om han är van vid det så kan han genomskåda dig.
Men det går ut på att du INTE jagar honom, utan vandrar med honom, och parerar genom att backa-närma dig etcetera. Det är jättesvårt att beskriva för det liknar mest en dans. Om hästen däremot absolut inte vill låta sig fångas för att den upplever mänskan som obehaglig så hjälper inte det här. Men man blir förvånad. Det funkar faktiskt. Att driva iväg hästen tror jag inte alls på. Utan som jag skrev; vandra med den - parallellt och sen agera utifrån det.

hej! Jag har ett Gottlandsruss med precis samma olat som din hästs :smirk: Visst det kan säkert ligga en hel del i att er tillit inte är 100% för varandra, men även om ni kanske tränar mycket. Isf kan det vara så att han förknippar Dig med arbete, han kanske skulle behöva lite variation. Det du absolut inte får göra vid det här tillfället är att ge honom/henne godis för att få in honom/henne då kan den börja se det som en belöning & gör samma sak i fortsättningen. Veva på honom/henne med med grimskaftet så fort den går iväg gå efter & mana hela tiden mot baken, den kommer då att vända undan & stå med huvudet mot dig & det blir lättare för dig att fånga honom/henne. Sen så är det klart att du kommer att få springa som en tok i början(har vart med om det så många gånger så jag vet att det kan vara lite tufft) med det ger helt klart effekt! Detta kommer du få göra ett par gånger innan den till slut förstår vad du menar, du får inte ge dig utan visa att " Hej här är jag & jag bestämmer!". Efter att du har vevat på den så kan den få belönning inne i stallet, ex morot eller något men glöm inte att alltid berömma den när han har kommit med ord då.. Men prova även att variera i ridningen, kasnke att rida ut på skogspromenader lite mer & sånt där som han tycker är roligt(nu vet ju inte jag om han tycker om skogspromenader men det var ett ex.). men ja, veva på & variera mycket! det har hjälpt mig!
Lycka till! Mvh// Therese & Qvarting

Jag måste bara berätta om mina två hästar som båda jättegärna blir fångade, och få grimma på sig osv. Men så har det inte alltid varit. Tvärtom. Men jag har gjort som så att grimman betyder inte dominans, inte att de SKA göra ngt. Grimman betyder snarare matdags, människodags etc. Grimtime betyder att det är dags att sänka nosen och stoppa den rakt i grimman. Och det börjar alltid med att man behärskar en "join-up".

Det börjar alltid med att man behärskar en joinup... skrev jag. Det var fjantigt skrivet. Men att lära en häst att bli fångad... det går faktiskt. Allt ifrån att du går till hagen och klappar lite, ger lite godis och till syvende och sist en join up. Kan inte tänka mig att det inte funkar. Hästar funkar ju på ett visst sätt.

jag känner igen det här att man får stå ute i timmar och hästen vill inte gå in. Men gör då som jag gjorde. Jag gick in i hagen satte mej så jag hade hästen bakom mej, jag satt där och brydde mej inte om henne, och visade att jag ska inte komma o hämta dej det är du som ska komma till mej och det är jag som bestämer. helt plötsligt så förstod hon att jag brydde mej inte om henne så jag kände en liten puff på ryggen och där stod hon. Jag tog tag i henne och klappade om henne och gav henne beröm att hon kom självmant, sedan så tränade jag varenda dag med detta. Att när jag vända ryggen om skulle hon komma, och det gjorde hon. Hon lärde sej att det var inte lönt att springa runt i hagen och dumma sej. Pröva ska du se, du får stå ut att det kan ta en stund innan hon/han fattar första gången. Prova gärna Lös longering, det funkar ska du se. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar