Häst utlånad på foder skadar annan vad gäller??

Sv: Häst utlånad på foder skadar annan vad gäller??

I kontraktet för min foderhäst har vi skrivt i att jag ska betala ev veterinärvård upp till 2500 (självrisken på fösäkringen tror jag) medans ägaren som även betalar försäkringen står för kostnader över det.

I många stall står det ofta i uppstallningskontraketet att den som skrivit under dom papprena ska stå för eventuella skador som hästen orsakar eller att "man på egen risk" släpper ihop sin häst med andra.

Har sätt både och så står hästen uppstallad hos nån så kan du alltid fråga om det finns någon sorts kontrakt där.

Mamma lånade ut en häst på foder. I hagen sparkade mammas häst en annan. Vem ska betala veterinärräkningen?? De som lånade hästen hotar mamma med kronofogden om hon inte betalar räkningen... vem har rätt??

Det bästa råd jag kan ge er är att ni anmäler skadan till ert försäkringsbolag. I en hemförsäkring finns en ansvarsförsäkring (ingår alltid i hemförsäkringen) och då får ert försäkringsbolag sköta hela alltet åt er! Oavsett om ni är ansvariga eller inte (vilket jag spontant skulle säga att ni inte är för övrigt).

Hej!!!

Det låter helnäppt att NI ska få betala.. När min pålle släpptes ihop med en inhyrd , deras ägare var med på det..så sparkade min häst deras häst så vet var tvungen att komma o sy men inte behövde jag betala...även om det kändes dumt när min pålle gjorde så :angel:
Men de har ju ett ansvar som ägare och hade accepterat ihopsläppet och de är annars snälla hästar men DJUR. En olycka kan hända så lätt ibland...tyvärr.
Hur som helst ni är de sista som ska betala. Vill inte hästens ägare stå för det får fodervärden ta sitt ansvar...som fodervärd står man ju för ev vet avgifter till en viss gräns naturligtvis...
Lycka till o hoppas det ordnar sej för er!!

Var det svaret verkligen riktat till mej? :confused:

Immer

Men hallå. Det är väl ändå hästägaren so mfått sin häst skadar, som ska ta pengar från sin egen försäkring., Eller? :confused:

DU ska iaf inte behöva betala nånting. ?!

Hur har ni gjort?Hur har det gått?Nyfiken......

Om fodervärden stod för försäkringen är det ju inget snack om saken. Din mamma hade inte ett dugg med olyckan att göra.
Fast jag tycker det är lite underligt att ägaren till den sparkade hästen inte tog detta på sin försäkring.

Hur har ni gjort?Hur har det gått?Nyfiken......

Hon har bara påpekat för fodervärden att det stod i kontraktet att det var fodervärden som stod för försäkring o alla kostnader. Mer vet jag inte faktiskt. Har inte hört mer gruffgruff därifrån som tur är...

det låter ju bara löjligt att din mamma skulle åka på att betala något sådant. skulle hon även blivit ersättingsskyldig om hästen rymde från hagen och trampade sönder någons gräsmatta? lika löjligt det isåfall.

det är väl ändå fodervärden som är ansvarig för hästen, och det fungerar väl inte så att den som äger hästen som sparkade står för skadorna. i större stall med flertalet hästar hur skulle det fungera? bevakningskameror som dokumenterar vems häst som sparkade vem?

ägaren till hästen som blev skadad får stå för kostnaderna rimligtvis eftersom det var hennes häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?