Häst utlånad på foder skadar annan vad gäller??

S

Svanhild

Mamma lånade ut en häst på foder. I hagen sparkade mammas häst en annan. Vem ska betala veterinärräkningen?? De som lånade hästen hotar mamma med kronofogden om hon inte betalar räkningen... vem har rätt??

Sv: Häst utlånad på foder skadar annan vad gäller??

Det är alltid en risk att hästar som släpps ihop kan sparka varandra nån gång. Det är väl ändå den vars häst blivit sparkad som betalar räkningen alt. dennes försäkringsbolag?

Ok, ja det tycker vi med... vad gör man åt eländet??:confused:

Vad står det i kontraktet?

Står det att din mamma står för veterinärkostnader eller att fodervärden gör det?

Att fodervärden måste försäkra med egen försäkring till ett visst överenskommet belopp... o att hästen ska komma hem hel.

Svårt det där. Som fodervärd har man samma ansvar som ägaren.
Antingen betalar hästägaren vars häst blev sparkad eller fodervärdarna-eftersom ni har överlåtit ansvaret på dem.

Kontakta annars hästjurist eller läs här: www.hastlitteratur.se , jag skummade igenom texten lite snabbt bara.

Märkliga människor som lånat hästen. Måste vara tämligen okunniga. De har ansvaret över hästen och inga andra. Sen tycker jag att man måste komma överrens om hur man ska göra med hagskador innan det släpps ihop.

Hur ni ska agera beror på kontraktet. Men förhoppningsvis har ni skrivit in att fodervärden står skador under fodertiden.

Norrland

Om fodervärden skriver på att de försäkrar hästen med egen försäkring bör det väl ändå va den som även betalar räkningen??

Står din mamma för försäkringen?

Som fodervärd brukar det alltid vara den som har hästen på foder som betalar för skador som uppkommer under tiden man har hästen på foder om inget annat är sagt.

Att hästar blir sparkade är väl rätt så vanligt om det kommer en ny häst och där jag har stått och i mitt stall har den hästs ägare som har fått skador på hästen betalat sina egna vet.kostnader om inget annat har sagts.

Att hota med kronofogden är bara löjligt. Ta hem hästen för det kan bli annat strul.

Nej, fodervärden har försäkrat hästen. Det skrev de ju på i kontraktet oxå. O till saken hör att detta hände för ca ett kvartal sedan. Hästen lämnades tillbax för ett tag sedan o NU kommer hot o krav från exfodervärden... som mamma sa de är ju galna:devil: men vad fan gör man??

Det är ju inga ofantligt stora summor det handlar om. Det är självrisk o lite mer verkar det som, ca 3500kr... som mamma sa. Med en god dialog hade hon tom betalat men med sånna hot slår hon ju bakut o tvärvägrar... jag tycker hon gör rätt i att vägra... de har ju ändå försäkrat hästen o som mamma sa. Hon kan ju inte gärna viska i hästens öra att "hörru nu sparkar du ingen":rofl:

Nej, fodervärden har försäkrat hästen. Det skrev de ju på i kontraktet oxå. O till saken hör att detta hände för ca ett kvartal sedan. Hästen lämnades tillbax för ett tag sedan o NU kommer hot o krav från exfodervärden... som mamma sa de är ju galna:devil: men vad fan gör man??

Det är ju inga ofantligt stora summor det handlar om. Det är självrisk o lite mer verkar det som, ca 3500kr... som mamma sa. Med en god dialog hade hon tom betalat men med sånna hot slår hon ju bakut o tvärvägrar... jag tycker hon gör rätt i att vägra... de har ju ändå försäkrat hästen o som mamma sa. Hon kan ju inte gärna viska i hästens öra att "hörru nu sparkar du ingen":rofl:

Men om fodervärden har stått för försäkringen så får hon snällt betala själv :bow: inget som din mamma är skyldig till att göra.

Men fodervärden har väl egentligen inte heller någon skyldighet att betala om dennes häst sparkat en annan? Det är väl den skadade hästens ägare som får stå för fiolerna?

Men fodervärden har väl egentligen inte heller någon skyldighet att betala om dennes häst sparkat en annan? Det är väl den skadade hästens ägare som får stå för fiolerna?

Iofs oxå sant... konstigt allt detta... fattar nada!

precis vad jag skrev i ett tidigare inlägg MEN om hon nu är tvungen att betala så är det iaf inte hästägaren som ska göra det.

precis vad jag skrev i ett tidigare inlägg MEN om hon nu är tvungen att betala så är det iaf inte hästägaren som ska göra det.

Bra det är ju så vi tycker så då kan mamma luta sig tillbax o skratta åt eländet.

Senast ändrad av en moderator:

Vad står det i kontraktet? I standardkontrakten är ägaren skyddad genom forumlering som innebär att ägaren endast bär ansvar om denna undlåtit sig att informera fodervärden att hästen t ex är erkänt hästilsken.

Var och en betalar sin egen självrisk. Har bägge parter gått med på att släppa ihop hästarna, bär var och en ansvar för sin egen häst. I detta fallet bär fodervärden ansvar för din mammas häst. Men den skadade hästens ägare står för sin självrisk.

Om fodervärden skickar in till Kronofogden kan din mamma alltid bestrida det hela. Då får fodervärden gå vidare till Tingsrätten om h*n vill ha målet vidare.

Om fodervärden skickar in till Kronofogden kan din mamma alltid bestrida det hela. Då får fodervärden gå vidare till Tingsrätten om h*n vill ha målet vidare.

Ja, det är ju tur det o jag tror inte det blir nåt av nåt om jag är ärlig... som mamma sa:

Hon sätter sig med is i magen o avvaktar vad som händer. Hon har sagt att den som lånar en häst står för försäkring o alla kostnader så hon bör ju ha rätt eftersom fodervärden skrev på det i avtalet. Som sagt is i magen o antagligen eller snarare förhoppningsvis händer ingenting...

Jag tycker att man som fodervärd ska tänka sig för innan man släpper ihop "sin" häst med andra. Din mamma kunde inte välja om hennes häst skulle gå ihop med den hästen som hennes sparkade, men det kunde fodervärden...
Så enkel är inte juridiken-tyvärr -men det sunda förnuftet.

Mitt inlägg ger inget av vikt, men jag tror fler tänker som jag. Släpper man ihop nya hästar kan saker hända, det får man räkna med...

Mitt försäkringsbolag (dvs hemförsäkringen, inte hästförsäkringen) gick in och ersatte när min häst skadade en annan häst i samband med hopsläpp. Detta trots att båda hästägarna var överens, och att ingen av oss uppträdde oansvarigt vid tillfället.

Här är länkar till några trådar, i vilka jag berättat om händelsen:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=476188&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvAR

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=478441&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvAR

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537032&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvAR

Räcker inte ovannämna länkar kan man söka på strikt hästägaransvar så poppar det upp ännu fler trådar.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?