Häst under utbildning testar en & har upptäckt att hon e stark.

B

bellls

Hej, jag är medryttare på en 8åring , ett halvblod. Hon är ett sto, och oerhört stoig av sig, hon blev ganska sent tagen pga föl , så hon är ganska svår att rida så hon är oerhört pigg & arbetsvillig, men inte använder det på riktigt rätt sätt.
Hon har märkt hur jobbigt det är att arbeta & försöker slippa undan arbetet genom att springa & bli hård i munnen samtidigt. Rider på ett tredelat bett.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att lättare få henne lösgjord & mjuk ?:)
Mvh

Sv: Häst under utbildning testar en & har upptäckt att hon e stark.

gör redan det 1-2 ggr i veckan för tränaren som red in hästen, men jag menade under mina egna ridpass.

Varför inte använda övningarna som din tränare ber dig att göra på träningarna på dina egna ridpass?

prata med ägaren och tränaren. Skulle jag vara ägaren så skulle jag inte gilla att min medryttare joxar med hästen med vad folk på internet föreslår utan min vetskap.

anledningen till att jag skriver så är för att det är mkt svårt att säga vart problemet sitter utan att se hur ryttaren rider hästen.

Senast ändrad av en moderator:

De övningar ni får göra under passen för tränaren ska du också använda fast du rider själv. Krångla inte till det. Att föra dagbok över träningarna kan vara bra, då kan du gå tillbaka och läsa vad ni gjorde förut i olika situationer.

alltså, det som jag är ute efter är nya övningar som tex. sidverts halvt igenom sen en galoppfattning och ett varv på volten.Behöver övningar som får henne att tänka hela tiden, då går hon super. Om ni förstår vad jag menar, självklart använder jag tränarens övningar, men undrade om någon hade fler eftersom jag rider ca4 ggr i veckan. Skriver bok efter varje ridpass, vilket är kanonbra att kunna kolla tillbaka på, verkligen att rekommendera.

Rid en stor framdelsvändning, så stor att det blir en 6m volt, ett bra sätt att få tag på sidorna på hästen.
Övergångar, övergångar från en gångart till en annan, övergångar i själva gångarten. Övergångar på bestämda punkter på banan tex, galopp mellan B till A, skritt till E, ny galoppfattning osv. Övergånar går att variera i det oändliga.

Vända halv igenom och gå tillbaka till spåret i samma varv genom att flytta undan, sidvärt.

Men om du skriver upp vad ni gjort på träningarna så behöver du ju inte ta och köra samma övning som du just tränade, då kan du ta en som ni gjorde för länge sedan. Då blir det någonting du vet fungerade och det blir variation ändå :idea:

Testa att rida ett pass på (konsekvent) lång tygel. Rid på som du gör i vanliga fall. Det kan kanske ge en liten aha-upplevelse. ;)

/V

Det är liknande övningar vi jobbar mycket med, tack för föslagen!

Om hästen nu är under utbildning så kan det vara så "lätt" att hon helt enkelt inte förstår bettet helt och hållet. Jag tränade en 4åring under en ca 4månaders period och han kunde dra iväg med mig och kunde bli riktigt stark emellan åt, men det handlade om att han inte förstod bettets inverkan och jag var inte tillräckligt konsekvent med honom. Jag tog hjälp utav en duktig tränare och problemet försvann efter ca 1-2 träningar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Just nu är jag medryttare på en häst som het och stark. Då jag aldrig ridit en sån här häst behöver jag hjälp. När vi är ute och...
Svar
9
· Visningar
2 430
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar