Häst, svårt att gå upp i vikt!!!

Sv: Häst, svårt att gå upp i vikt!!!

Min häst är inget avelsto men äter ett foder för dräktiga/digivande ston och unghästar . Så det har ingen betydelse vad man ger för foder bara det innehåller det som hästen behöver.

Sen innehåller det inga proteiner i Olja alls, bara Mj. Men om Fibergi nu passar utmärkt, varför har han svårt att gå upp i vikt?

Du kanske ska byta till ett helfoder med mer energi/protein?

Jo fibergin är väldigt eftertraktat(det kan du söka på tex goggle på) och jag har inte provat fibergin än bara lite men jag tänkte börja försiktigt med fibergin blandat med lusern men då väldigt försiktigt för om man ger i början nu en häst som inte är van fibergin kan få kolik då och den jag hört om fibergin om är min stallägare som använder det själv och har i många år gåtgt på många foder kurser har hon så hon vet mycket!!!

Gör en ananalys på hösilaget så du får reda på vad det innehåller, om det inte redan finns en analys. En häst ska i första hand äta grovfoder och för att se vad han kanske har brist på måste du få reda på vad grovfodret innehåller och sedan hitta något bra fodermedel att komplettera med. Det är inte alls säkert att fibergin täcker behovet, det kan du ju inte veta om du inte har en analys på hösilaget eller hur?

Jag resonerade också som du och analyserade inte mitt hösilage, som jag köpte direkt genom stallägaren men i efterhand ångrar jag mig (har nu analys). En analys är guld värd och man får riktlinjer för vad man behöver tillsätta om det är något som saknas , man kan räkna på ungefär vad hästen behöver sedan är det ju givetvis alltid individuellt vad hästen behöver i slutändan, även om man har en väluträknad foderstat och hästen ändå är smal eller tjock så får man även 'fodra med ögat' kanske och ge ännu mer foder om man tror att hästen behöver det.

Tills vidare skulle jag om jag vore du ge fri tillgång på hösilage, samt prova att tillsätta Krafft Rehab i stället för fibergin för att se om hästen går upp i vikt. Det är ett kraftfoder med mycket smältbart råprotein. För att inte riskera att hästen får i sig för mycket smb rp (eftersom du inte har en susning om hösilagets värden) så skulle jag avvakta lite med lusernet tsv. och se vad som händer när hästen får rehaben i stället. Min erfrarenhet är att det funkar mycket bra på hästar som har lätt att falla ur men som sagt vore det givetvis bra om du skaffar dig en analys i stället.

Han har fått på morgonen fri tillgång nu av min stallägare några dar nu men det är inte så lätt att årna fri tillgång när inte jag är där ¨då när stallägaren fodrar(jag hyr bara in hästen) men han har hö påsar jag fyller i till hur mycket han ska ha och han får typ 15 kg hö varje dag

Många travare behöver väldigt mkt mat, hade en själv för några år sedan, kan säga att han kostade pengar:crazy: vad det gällde maten.Han krävde ca 13 kg bra(proteinrikt hö) och 3,5 kg kraftfoder, tränades 4-5 dagar/veckan;)

Ja jag har också använt det till min häst och det funkade inge vidare bra på henne. Tycker det innehåller aldelles för lite protein för min häst och är lite för dyrt för det lilla man får.

Ja jag har också använt det till min häst och det funkade inge vidare bra på henne. Tycker det innehåller aldelles för lite protein för min häst och är lite för dyrt för det lilla man får.

Det är dyrt men innehåller allt en häst behöver & det gäller ju att man väljer rätt fibergi till rätt häst dvs min foderhäst kommer nu gå på låg för att han är ingen tävlingshäst men han kommer också få elit efter varje ridpass men det gäller ju att man väljer rätt till rätt häsat

Okej. Jag gav henne bas men som sagt tycker jag man får lite för pengarna pluss att det är mycket stärkelse i fibergi och det vill jag inte ge min häst då det är svårsmält och min häst blev dålig i magen.

Sen en sak till. Du verkar ju inte vilja ha några tips eftersom du redan vet vad du vill ha till din häst. Varför frågar du då?

Lyssna på dom som finns här inne. Dom har hjälpt mig en jädra massa med min svårfödda fullblodsdam och jag har lärt mig en väldans massa saker.

Sluta nu, du har fått en massa tips men du verkar veta bäst själv så varför frågar du ens?? Om du inte vill ha tips och råd så är det faktiskt enklast om du inte ställer frågorna heller...

Sen måste jag bara säga - hästar blir INTE halta av olja, det kan du bara glömma. Det är ungefär som om du skulle få ont i foten för att det används olja i stekpannan.. Att din häst har varit halt och tjock i benen tidigare beror garanterat på något helt annat.

Sluta nu, du har fått en massa tips men du verkar veta bäst själv så varför frågar du ens?? Om du inte vill ha tips och råd så är det faktiskt enklast om du inte ställer frågorna heller...

Sen måste jag bara säga - hästar blir INTE halta av olja, det kan du bara glömma. Det är ungefär som om du skulle få ont i foten för att det används olja i stekpannan.. Att din häst har varit halt och tjock i benen tidigare beror garanterat på något helt annat.

Förlåt om ni tycker jag verkar veta bäst själv men det är inte så & jag hoppas ni förlåter mig men,men jag kan vara jobbig ibland men ska inte tjata längre nej det blir de inte det var inte så jag mena men halt var han antagligen av något foder eller helt enkelt av en skada han fick på travet men den var liten & han var halt i två ben så jag vet inte

Det är dyrt men innehåller allt en häst behöver & det gäller ju att man väljer rätt fibergi till rätt häst dvs min foderhäst kommer nu gå på låg för att han är ingen tävlingshäst men han kommer också få elit efter varje ridpass men det gäller ju att man väljer rätt till rätt häsat

Jobbar din stallägare hos dom som gör Fibergi eller vad är det frågan om?? Bara för att det är ett helfoder som innehåller massa saker behöver det ju inte vara det din häst behöver. Ge hästen ordentligt med mat!!! Kornkross har iaf mina hästar som vart tunna lagt på sig av, dom får olja också, och inte blir dom halta!

Jag blir helt snurrig när jag läser vad du skriver...

Jobbar din stallägare hos dom som gör Fibergi eller vad är det frågan om?? Bara för att det är ett helfoder som innehåller massa saker behöver det ju inte vara det din häst behöver. Ge hästen ordentligt med mat!!! Kornkross har iaf mina hästar som vart tunna lagt på sig av, dom får olja också, och inte blir dom halta!

Du han har gått upp i vikt & han ser knappt smal ut längre jag ville nog bara det skulle gå fort & få upp han i hullet men det var nog bara vänta & se & visst han är ju tjockare nu & han har fri tillgång på hö silage nu så jag har gjort några sa´ker ni gjort så jag vi´ll bara tacka alla här & om jag låtit sur & verkat bäst själv så är det inte så jag har bara haft en jobbig vecka nu men.men jag ber om ursäkt:cry: Som ni sa jag ville nog veta bäst men jag hade fel:( alla kan ju inte veta allt så är det bara men nu har jag lärt mig en läxa
Jag var ute och red med honom idag & det var några dar sedan han blev riden nu så han ville värkligen ut så han tog dit huvudet till mig och ville ha bettet sedan när jag skulle sätta mig på honom så ville han iväg så han började gå innan jag fått över det andra benet på andra sidan hehe......

Det blir jag med :confused: :crazy: .

Och till trådskaparen:
"mackis" är stallägaren eller?! För hon har ju förklarat en del saker i tråden för dig (och oss andra) och berättar att du missförstått vad hon sagt. Har du inte läst det?

Måste upplysa dig om att det där med att exempelvvis Fibergi har olika benämningar på säckarna ("bas", "elit" osv) har egentligen ingenting medatt göra med om din häst tävlas/tränas eller inte eller om den så bara står o vilar.
Vad ni ska ge honom beror helt o hållet på vad det är för värden i erat GROVFODER (dvs hö/silage) och man väljer alltså kraftfoder/tillskott efter vad som fattas i grovfodret. Det kan vara så att INGEN av Fibergis foder passar erat hö/silage ELLER så kan det vara så att han ska "ELIT" även om han bara promenadrids.
Likadant kan ett foder som kallas för "Avel" passa bra för en normal, vuxen häst som bara går i hagen - OM höets proteinvärde är för lågt.
Förstår du? *jag vill bara lära dig*

Din stallägare (om det nu är "mackis" som är stallägaren?) verkar kunna detta så låt henne hjälpa dig och lyssna på henne.

Hej igen tack för alla svar!!!

Föstår om det blev lite snurrigt, :crazy:
Jag missuppfattade lite när moster o stallägaren pratade o diskuterade foder... erkänner..
Det var min moster som skrivit härinne, hon är medfodervärd tillhonom..och har haft häst hela sitt liv , gått hästskötargymnasium så ja hon kan en del :rofl: men ibland missuppfattar jag..när hon förklarar....hihi

Hon säger och jag ser ju med att han är bra i hullet nu , nästan blivit lite rund enlihgt moster..:rofl: Sen sa hon att han inte ska bli alltför tung fet alltså då det inte är bra heller för leder osv..
Så nu ska vi bygga muskler på honom bara...:bump:

Man kan inte räkna med en så snabb viktökning på vissa heller... jag har själv en vbltravare som tunnat ur, flyttade till nytt stall för lite över en månad sen och nu är det gödning som gäller. På min börjar det bli lite, lite bättre nu.

Hoppas det ordnar sig! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?