Häst, svårt att gå upp i vikt!!!

T

Taccos

Hejsan!!!!

Jag har ett litet problem. Min foderhäst är en stor häst på ca 174 cm hög och han är en travare. Han har ganska svårt att gå upp i vikt. Förut hos hans förra ägare så var han jättesmal men nu hos hans ägare han har nu så har han blivit tjockare men han är inte tillräcklig. Han får varje dag typ 0.8 kg kg lusern,morötter,lite korn,4 kg hösilage på morgonen,på lunchen får han ca 3 kg hösilage,på middagen ca 0.5 kg lusern,0.5 kg fibergi, 3 kg hö och på kvällen får han ca 0,5 kg lusern,1 kg betfor,4 0.5 kg hösilage. Fast han går ändå knappt upp, vad gör jag för fel?. Jag har haft han sedan den 25 november nu. Jag tänkte gå över till bara hösilage och fibergi som innehåller allt en häst behöver. Tror ni det hjälper han att gå upp?
Tacksam för svar!

Sv: Häst, svårt att gå upp i vikt!!!

Har du analys på höt/silaget? Om inte så är detta det första du ska göra! Så att du ser vad hästen får i sig i näringsväg.
Annars kan man fundera över avmaskningen. Har du tagit träckprov? Tänderna kanske behöver ses över?

Hejsan
Tänderna är nyss raspade och avmaskning det vet jag inte om han är men jag tror det. Jag vet inte om stallägaren har det men jag tror det för hon verkar så noga men han går lite upp men sen brukar han gå ner lite och sen upp, jag vet inte varför men,men jag tänkte prova med hösilage och bara fibergi, tror du han kan gå upp av det?

Förlåt, såg inte att du gav lusern, läste väl inte så noga.
Du kan också ge 1-2 dl olja på lusernet för att få upp energin.

Vad för fibergi ger du?
Kanske behöver ge mera lusern och nått annat kraftfoder med mycket energi i?

Prova att höja lusernet till 2 kg och häll på 1-2 dl olja. Och sen fri tillgång på hö.

Senast ändrad:

Han fick när han ståg hos sin ägare olja men jag har slutat för att han fick alldeles för mycket proteiner i sig så det satte sig på benen och när han ståg då kunde det inte tas bort heller. Vi ger fibergi låg och det passar utmärkt till han för han är ingen häst som är någon tävlingshäst men vi ska ändå kanske köpa en påse hög också som vi ger efter ett ridpass

Men olja innehåller INGEN protein alls.

Varför funderar du enbart på fibergi och hösilage? Vad menar du med attd et innehåller "allt en häst behöver"? Det kan du inte veta om du inte vet vad höet/silaget innehåller - höet/silaget kanske är oerhört proteinfattigt (vanligt) och det är därför han inte vill gå upp oavsett om du trycker i honom en massa energi. Ganska vanligt problem.

Om höet/silaget innehåller väldigt lite protein så krävs mer än bara lusern som proteintillskott. Han kanske också kräver mer protein än genomsnittshästen så det kan krävas mycket mer protein. Då behöver du utöver lusern ge t ex sojamjöl eller Krafft Protein en viss mängd. (svårt att säga innan du analyserat höet/silaget)

Hmm, att sluta ge olja för den får för mycket protein i sig är som sluta dricka vatten för man får för fett i sig.... Olja innehåller inte något protein.

Har man en mager häst beror det på att den får för lite i sig... Ibland kanske tillräckligt många kalorier men fel kvot (för lite protein) oftast både och.

Som jämförelse får min 170 nätta (mest långa ben). 14 kg hösilage, 2,5 kg lusern och 1,5 kg korn och detta i vila. Fast det räcker inte, behöver öka på. (120 Mj kvot på 7,8).

Men olja innehåller INGEN protein alls.

Varför funderar du enbart på fibergi och hösilage? Vad menar du med attd et innehåller "allt en häst behöver"? Det kan du inte veta om du inte vet vad höet/silaget innehåller - höet/silaget kanske är oerhört proteinfattigt (vanligt) och det är därför han inte vill gå upp oavsett om du trycker i honom en massa energi. Ganska vanligt problem.

Om höet/silaget innehåller väldigt lite protein så krävs mer än bara lusern som proteintillskott. Han kanske också kräver mer protein än genomsnittshästen så det kan krävas mycket mer protein. Då behöver du utöver lusern ge t ex sojamjöl eller Krafft Protein en viss mängd. (svårt att säga innan du analyserat höet/silaget)

Jo för att fibergi innehåller alla vitaminer,proteiner,vitaminer och altt som hästen behöver och likaså hösilaget innehåller proteiner och vitaminer och jag vet att de3tta hösilage är bra för att stallägaren har gått många,många kurser om hästar. Oljan kommer man ingen vart med för att den sätter sig på benen på hästen och det var just så det hände först på min foderhäst. Olja är inte bra till någoting igentligen och det har du rätt i att det inte innehåller några proteiner jag fattar inte att man kan använda det för att det är inte till någon nytta och för mycket olja brukar leda till galla så jag fattar inte varför man använder olja.

Fibergi (och alla andra färdigfoder såsom krafft, hestekraft etc etc) innehåller de rätta mängderna om man också har ett idealhö.

Så steg ett är att du tar reda på vad hösilaget innehåller, antingen genom att fråga stallägaren om det nu redan finns en analys, eller genom att själv skicka in en analys. Därefter kan man börja spekulera i vilken sorts kraftfoder hästen kan behöva.

Hmm, att sluta ge olja för den får för mycket protein i sig är som sluta dricka vatten för man får för fett i sig.... Olja innehåller inte något protein.

Har man en mager häst beror det på att den får för lite i sig... Ibland kanske tillräckligt många kalorier men fel kvot (för lite protein) oftast både och.

Som jämförelse får min 170 nätta (mest långa ben). 14 kg hösilage, 2,5 kg lusern och 1,5 kg korn och detta i vila. Fast det räcker inte, behöver öka på. (120 Mj kvot på 7,8).

Olja innehåller inga proteiner men han fick annat som det var fyllt med proteiner och mineraler,vitaminer i och tillslut blev han halt och det var lite för oljan för olja brukar sätta sig på benen och minns jag rätt så kan några få galla av oljan och nu ska vi prova ge fibergi för att den innehåller allt precis altt som alla mineraler,vitaminer och allt en häst behöver därför ska vi bara ge detta sedan för att man behöver inte ge något annat kraft foder då

Hej!

För måånga herrans år sedan så hade jag hand om ett vanvårdat varmblod som sen hade svårt att hålla vikten. Ingenting verkade fungera tills jag fick tag på extra krossat korn. Det var direkt från kvarnen och var nästintill som mjöl. Och det blev en jädra skjuts på viktökningen minsann. Har inte än idag varit med om ngt liknande.. Kanske gick lite väl fort men det fungerade..

Men sen fick jag inte tag i det något mer, så jag köpte helkorn som jag körde i en mixer per portion. tills det blev mjöligt. Fungerade lika bra! gjorde detta i flera år!

en häst blir inte halt av olja. Visst hösilage och fibergi kan innehålla allt en häst behöver, men varje bal/åker har sin unika sammansättning av energi/protein/vitaminer/spårämnen beroende på näringsinnehåll i jorden den vuxit i, när det är skördat osv osv. Därför kan man inte säga att det alltid räcker till alla hästar.

Precis som människor är hästar olika matglada och har olika behov av energi, och har man en häst som inte håller hullet (inte får i sig tillräckligt med hö/silage) måste man tillsätta något smaskigt och energitätt för att den ska få i sig tillräckligt =kraftfoder.

Vet inte vem som har tutat i dig att hästar blir halta av olja och att det sätter sig i benen på dom.. Det har jag iallafall aldrig varit med om! Har jobbat hos en av Sveriges största travtränare och vi gav alla hästar (ca 120st) olja dagligen. Däremot blev dom blanka och fina i pälsen! En av hästarna jag hade hand om hade stora problem med korsförlamningar och med en extra "giva" olja om dagen så klarade hon sig från korsförlamningar OCH så höll hon vikten på ett helt annat sätt. Så jag tror nog att olja är en bra tillsats i en väl uträknad foderstat. Vissa hästar kräver enormt mycket foder för att hålla vikten, kanske är din likadan??

Hejsan
Tänderna är nyss raspade och avmaskning det vet jag inte om han är men jag tror det. Jag vet inte om stallägaren har det men jag tror det för hon verkar så noga men han går lite upp men sen brukar han gå ner lite och sen upp, jag vet inte varför men,men jag tänkte prova med hösilage och bara fibergi, tror du han kan gå upp av det?
Ge honom fri tillgång på ensillage till kvällen,gav mitt varmblod fri tillgång på hö till kvällen och han blev mycket bättre,han kan klämma i sig 6-7kg under natten.:cool:

Han fick när han ståg hos sin ägare olja men jag har slutat för att han fick alldeles för mycket proteiner i sig så det satte sig på benen och när han ståg då kunde det inte tas bort heller. Vi ger fibergi låg och det passar utmärkt till han för han är ingen häst som är någon tävlingshäst men vi ska ändå kanske köpa en påse hög också som vi ger efter ett ridpass

Min häst är inget avelsto men äter ett foder för dräktiga/digivande ston och unghästar . Så det har ingen betydelse vad man ger för foder bara det innehåller det som hästen behöver.

Sen innehåller det inga proteiner i Olja alls, bara Mj. Men om Fibergi nu passar utmärkt, varför har han svårt att gå upp i vikt?

Du kanske ska byta till ett helfoder med mer energi/protein?

Gör en ananalys på hösilaget så du får reda på vad det innehåller, om det inte redan finns en analys. En häst ska i första hand äta grovfoder och för att se vad han kanske har brist på måste du få reda på vad grovfodret innehåller och sedan hitta något bra fodermedel att komplettera med. Det är inte alls säkert att fibergin täcker behovet, det kan du ju inte veta om du inte har en analys på hösilaget eller hur?

Jag resonerade också som du och analyserade inte mitt hösilage, som jag köpte direkt genom stallägaren men i efterhand ångrar jag mig (har nu analys). En analys är guld värd och man får riktlinjer för vad man behöver tillsätta om det är något som saknas , man kan räkna på ungefär vad hästen behöver sedan är det ju givetvis alltid individuellt vad hästen behöver i slutändan, även om man har en väluträknad foderstat och hästen ändå är smal eller tjock så får man även 'fodra med ögat' kanske och ge ännu mer foder om man tror att hästen behöver det.

Tills vidare skulle jag om jag vore du ge fri tillgång på hösilage, samt prova att tillsätta Krafft Rehab i stället för fibergin för att se om hästen går upp i vikt. Det är ett kraftfoder med mycket smältbart råprotein. För att inte riskera att hästen får i sig för mycket smb rp (eftersom du inte har en susning om hösilagets värden) så skulle jag avvakta lite med lusernet tsv. och se vad som händer när hästen får rehaben i stället. Min erfrarenhet är att det funkar mycket bra på hästar som har lätt att falla ur men som sagt vore det givetvis bra om du skaffar dig en analys i stället.

Hej Gumman!!!

Var ute o kikade o hittade din tråd, haha.. tror du missuppfattat lite vad vi pratat om..
Olja ger inte gallor osv.. Däremot kan för mkt proetin ge gallor , soja innehåller mkt proetin..och är hästen känslig kan det yttra sej som gallor och utslag dyl.. INTE sagt att alla hästar reagerar så, men vissa gör det.. Därför tog ju ägaren bort sojan och vi har även provat att ta bort korn och tänker nu gå över till fibergi som är ett helfoder , Han får för tillfället FRI tillgång på HÖsilage som är analyserat, (kanske jag inte sagt till dej :angel: )
Och ägaren har gjort ett jättejobb och fått upp honom jättefint i vikt, nu gäller det att hålla det där och bygga lite mer muskler med, men det tar ett tag och går inte över en natt, men du är duktig som rider honom o klättrar osv..;) han har redan fått lite mer muskler på den korta tid du ridit honom. Sen är han ju en stor häst som inte heller får bli för tjock så det sliter på ligament osv..
STOR KRAM :bump: :bump:

Och NEJ hästar blir inte halta av olja..haha..

Däremot kan de bli galliga av proetinöverskott men olja är ju absolut inget farligt, det har vi ju gett våra med.
Hälta beror på andra orsaker, däremot kan för mkt gallor på fel ställen faktiskt ge hälta..av andra orsaker, men det är oväsentligt i detta fall.:p
Men det är ingen fara det är lätt att missuppfatta när man hör andra diskutera.. kram

Hej!

För måånga herrans år sedan så hade jag hand om ett vanvårdat varmblod som sen hade svårt att hålla vikten. Ingenting verkade fungera tills jag fick tag på extra krossat korn. Det var direkt från kvarnen och var nästintill som mjöl. Och det blev en jädra skjuts på viktökningen minsann. Har inte än idag varit med om ngt liknande.. Kanske gick lite väl fort men det fungerade..

Men sen fick jag inte tag i det något mer, så jag köpte helkorn som jag körde i en mixer per portion. tills det blev mjöligt. Fungerade lika bra! gjorde detta i flera år!

Han har ätit korn men han får små knoppar när han äter det på ryggen(vi tror att det är från det) så antagligen tål han inte heller så mycket korn för alla gör ju inte det men vi ska prova försiktigt nu fibergi blandat med lusern och där innehåller allt och så finns det lite korn i fibergin (tror jag om jag minns rätt) men jag ska börja försiktigt nu med det för att om man tex ger en häst fibergi för mycket i början så kan den få kolik men funkar inte detta så vet jag inte vad jag gör

Vet inte vem som har tutat i dig att hästar blir halta av olja och att det sätter sig i benen på dom.. Det har jag iallafall aldrig varit med om! Har jobbat hos en av Sveriges största travtränare och vi gav alla hästar (ca 120st) olja dagligen. Däremot blev dom blanka och fina i pälsen! En av hästarna jag hade hand om hade stora problem med korsförlamningar och med en extra "giva" olja om dagen så klarade hon sig från korsförlamningar OCH så höll hon vikten på ett helt annat sätt. Så jag tror nog att olja är en bra tillsats i en väl uträknad foderstat. Vissa hästar kräver enormt mycket foder för att hålla vikten, kanske är din likadan??

Några hästar är det bra till men vissa hästar är det inte allst bra till och en av dem är min foderhäst. Han har varit halt en viss tid och det fanns en anledning på vad han åt förut så olja kan vara bra för många hästar men för några är det inte det

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna