Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

Sv: Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

När mitt sto ömmade i rygg ringde jag vet som frågade om en kiropraktor tittat på henne.
Vet sa till mig att det kan bero på knutor eller liknande.

Bad mig återkomma om allmänntillståndet försämras eller hon blir halt.

Hon är pigg å glad och visar ingen smärta om man inte "trycker" på ryggen.

Prova stretcha hans rygg, har funkat på mina hästar.

Lycka till!

ja de kan ja mycket väl tänka mig. Jag hade en häst en gång som blev helkass när de regna på honom veterinär och massör konstaterade att han var stenhård och spänd i musklerna och regn och kyla fick han inte att må bättre direkt. Så han hade också alltid regntäcke:)

jag var också lite inne på att tömköra honom för de tror ja är lite skonsammare än longering just nu. Men det lutar nog åt att ja kör hem honom till ägaren.

Kalla mig kall, men jag hade inte velat lägga ner en massa tid och pengar på en icke ridbar häst när syftet var att ha en häst att rida över sommaren. Jag hade kört tillbaka hästen.

nej jag tycker fortfarande att du har helt och håller rätt så de lutar väll åt det hållet. Men tanken från början var att kanske hitta andra möjligheter men ju mer ja tänker på de desto meningslöst känns det.

Själv gillar jag ju olika projekt, men i en sån här situation blir det en kostnads- och intressefråga.

Lämna tillbaka hästen. En häst med ryggont ska undersökas innan ens tanken på att rida dyker upp. Jag hade själv ett varmblod i ungefär samma ålder som den du lånar, och i början var allt bra, hon var pigg och fräsch. Efter en tid visade hon en svag hälta på ett av bakbenen, efter ytterligare någon vecka började hon visa obehag från ryggen. Vi tog ut veterinär som tyckte vi skulle röntga och där visade det sig att hon hade pålagringar mellan tornutskotten samt hovledlsinflammation. Vi började behandla, hon fick glukosamin och kiropraktik, flera återbesök, men hon blev aldrig bättre. Du anar inte hur mycket tid, och pengar, som måste läggas ner på en häst med fysiska problem. Att det är problem med den hästen du lånar är inte ditt bekymmer, det är inte din häst och du gör inte fel i att lämna tillbaka den.

jo visst kan det vara kul, men den känns ganska lönlöst när man bara hade tänkt ha en extra häst över sommaren. Är de ens egna häst så givetvis hade man försökt men nu är ju så inte fallet.

nu hänger jag inte riktigt med.. skulle hans egna regntäcke skada ryggen på honom? Skulle han inte ha de där täcket hade han bara stått som fastklistrad i marken.

Ja det kan mkt väl hända om täcket inte sitter bra.
Är det dessutom ett ofodrat regntäcke så är det ännu större möjlighet att det klämmer. (Ett ofodrat värmer f.ö inte, snarare tvärtom.)

Min häst är också en känslig häst och när hon har gått med vissa täcken så kan hon visa ryggömhet. Trots att täckena är i rätt storlek och ser ut att sitta bra.. :crazy:

Han har kommit till dig men går kvar med samma hö - det är möjligt, men hästen måste ju ha bytt hage för att komma till dig och då är det ju också ett foderbyte eller finns INGET gräs alls i vinterhagen = gruspaddock? Vad ahr hästen för foderstat? Sen håller jag med Pallas

Dessutom inte velat ta ansvar för vad som kunde komma att visa sig om hästen var i det skicket när den kom

eftersom att hästarna går kvar i vinterhagen så finns det inget bete nej.

nja delvis grusad är den där det brukar vara som lerigast men den är ganska upptrampad så det tar nog tid innan det kommer gräs i den igen.

Den behöver återhämta sig vilket den skall få göra nu då vi har skaffat desto mer beteshagar.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10