Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

Sv: Häst som visar tydliga tecken på ryggsmärta

fast en häst som fryser blir ju spänd. Så nog tror ja att han inte är särskilt lämpad för utevistelse utan täcke...

Men nu förutsatte du att hsäten faktiskt frös i vintras. Varför skulle den gjort det?
Många hästar som går ute visar inga tecken på att frysa. Däremot kan faktiskt ett regntäcke göra hästen kallare, då pälsen trycks ihop och inte ställer sig upp som annars och der isolerande luftlagret som annars finns under/i pälsen försvinner.

Sen ska den ha frusit extremt mycket om den spänns sig så pass att den fortfarande har ont i ryggen!

Lämna tillbaka hästen är nog den enklaste lösningen....

Tror inte heller att det är lösdriftens fel att hästen EVENTUELLT har ont i ryggen.

Jag skriver eventuellt för du vet faktiskt inte. Du har fått frågan om den besiktigades och den har du inte svarat på. Jag tycker det är en väsentlig fråga.

Du har också fått frågor om vad som ändrats sedan hästen kom till dig - mer än att den täckats. Korsförlamning, fång, dålig sadel mm är inga omöjliga "diagnoser". Jag tvivlar faktiskt på att du kan avgöra om sadeln passar eller ej. Du säger att hästen rids av en mycket tung ryttare - vad är mycket tung?

Som andra sagt lämna tillbaka hästen - jag tycker dels att det är ägarens ansvar att se till att hästen mår bra och dels tvivlar jag på att du har tillräcklig kunskap för att fixa problemet. Du har nämligen bestämt dig för att det är lösdriften utan täcke som är felet. Det finns ett antal forskningsrapporter som säger annat - nämligen att hästar som får tillräckligt med foder och tillgång till en bra ligghall inte mår sämre än täckade och uppstallade. Luftvägslidandena minskar t ex. Samma forskning visar att ett klippt halvblod klarar ner till - 20 grader med tillräckligt med mat men utan täcke och är det då inte klippt klarar det mycket mer.

En halsförlängare (eller snodd, som en del säger)som används på rätt sätt och av någon som vet hur en häst ska arbeta rätt, är en bra o snäll hjälptygel, till skillnad från inspänningstyglar o graman.som många okunniga rider sönder sina hästar med.

Tack för omtanken, men jag vet vad jag gör o har dessutom en av de bästa tränare man kan ha vid sin sida.

Har hjälpt min andra häst mkt.
Hon rids i la idag, självklart har det inte bara med hjälptygeln att göra men hade tagit längre för henne att bugga sina ryggmuskler utan den.

Dessutom vet jag många duktiga ryttare som gör som jag, longerar inspänt för att få med ryggen.

Men men, hästhållning är som allt annat..alla har sin teori och filosofi, som de tycker är rätt o bra.
Och alla får tycka o göra som de vill.

Att jogga eller cykla bredvid har varit bra för mina hästar då de får jogga på på rakt spår och de hittar snabbt rätt form,fortare om de har snodden..

Tack för mig! :) och hoppas alla andra också fått sol idag! :)x100!!

Fast haken med en halsförlängare är att den inte ger eftergift framåt-nedåt. Hästen måste alltså för att få eftergift gå bakåt-nedåt. Vilket inte är så befrämjande för ryggmusklerna. Speciellt inte en häst som arbetar så statiskt som det blir att trava bredvid en cykel.

För att få 'upp ryggen' måste bakdelen aktiveras.

SÅ även om det nu fungerade för din häst, ska man vara försiktig rekommendera det tycker jag. Visst man kan spänna den olika löst etc, men faktum kvarstår att spänner man den korrekt får man eftergiften på fel ställe. DÅ är t ex en chambon ett bättre val då den erbjuder eftergift framåt - nedåt. Samtidigt är en chambon ganska poänglös om man inte lyckas engagera bakdelen. Men den låser - rätt spänd - inte eftergiften framåt - nedåt.

Bäst brukar det - tycker jag - vara att hitta övningen där hästen själv levererar önskad form. Lite olika för olika hästar men t ex cavaletti får de flesta hästar att engagera bakdelen, komma 'upp' med ryggen - och framåt - nedåt med näsan och länga ut överlinjen. Om de tillåts alltså (dvs inget håller emot i bettet). Sen finns det givetvis de som med sänkt rygg och högt huvud rusar igenom, de får man hitta på något annat åt och/eller ge lite hjälp på traven med lämplig hjälptygel - som dock måste ge hästen möjlighet att sträcka sig framåt - nedåt. På vissa räcker det med en 'napp', t ex en LÖST spänd gummisnodd som eg inte har minsta inverkan, men som ger hästen tillräckli signal vad som önskas. Men då är vi inne på att använda en hjälptygel på annat sätt än vad som den är tänkt för (dvs spänna lösare), och då bör man poängtera det =)

Senast ändrad:

*kl*

Jag sällar mig till skaran som inte tror att det är lösdriften som är orsak till det hela. Jag tror mer på felaktig utrustning, ridning eller någon form av "skada" som gett muskelspänningar, tex att han gått omkull i hagen.

Inte rida en sådan här häst, den skall veterinärkollas, utrustningen skall gås igenom av kunnig sadelutprovare. När man vet vad som är fel kan man bygga den med hjälp av tömkörning, löshoppning (studs) och klättring vid hand. Sedan bör man nog ta hjälp av tränare. Hästen kan ha fått ont i ryggen av att gå med huvudet högt, eller så går den med huvudet högt för att den försöker avlasta ryggen. Eller så kan den avlasta andra problem som sitter lägre, exvis knän eller kotor.

kl

Om min häst står utan täcke vid dåligt väder och kyla så fryser han. Och han spänner sig så pass att ridningen den dagen inte blir ngt vidare. Det tar väääääldigt lång tid att få honom mjuk.

Sen ska ska drista mig till att våga undra om hästen verkligen har ont i ryggen?
Hästar är ju olika känsliga och reagerar även olika vid beröring och tryck.

HUR reagerar hästen när du trycker på ryggen?

men hur förklarar du att han har mer ont i ryggen av att vara genomblöt då? Jag tycker de säger sig självt att hade han åtminstione vart torr så har han mindre ont. Det är ju iallafall vad han visar här och här är de ju relativt varmt på dagarna nu. 15-20 grader om man har tur. Jag har ju sett att han svankar mer när han är blöt än när han är torr.

Okej då skall jag bara göra ett litet förtydligande. Jag tror inte att det enbart handlar om lösdrift utan jag tror att det kan vara en kombination av en blöt och kall rygg samt, en för tung ryttare som förmodligen ridit på fel sätt.

Jag har inget emot lösdrift överhuvudtaget. Mina egna hästar trivs utmärkt på sin lösdrift dom sätter rejält med vinterpäls och trivs mycket gott där!

Detta varmblod som jag lånat sätter dåligt med vinterpäls och går alltså ute dygnet runt året om. Han står och skakar när det regnar på honom. Därför så tycker jag inte att ett regntäcke kan göra någon större skada för honom.

Gällande min kunskap så har jag fullt tillräckligt med kunskap för att lista ut att denna hästen faktiskt fryser och att de sätter sig i ryggen på honom. Det är jag helt övertygad om att folk med hälften så mycket erfarenhet hade kunnat lista ut.

Ägarens vikt ligger på dryga 100 kg. Det känns inte jätte optimalt för en omusklad och spänd rygg.

Sadeln ligger bra på hästens rygg.

Hästen är inte veterinär besiktigad och inga pappar har skrivits så jag kan alltså lämna tillbaks honom precis när jag vill. Målet var att ha honom endast över sommaren.

att lista ut korsförlaming får ja nog överlåta till en veterinär och då lämnar jag nog hellre tillbaks pållen så får ägaren ta ställning till vad som är bäst för sin häst (om han kan det)

Han har inte ändrat nåt i sin foderstat sen han kom hit. Jag har som sagt inte ridit honom en enda gång pga att han visat sådan smärta.

jag skulle säkert kunna rehablitera honom med hjälp av tips och råd hur man skall arbeta med honom men som sagt det är inget som jag har tid med att göra och inget jag hade räknat med heller.

drar man fingrar fjäderlätt över ryggen är de som om han vill gå av på mitten.

Vid uppehåll svankar han mycket men vid regn dubbelt så mycket de är då han verkar vilja gå av på mitten.

Fast du kommer inte åt ryggreflexen då? De ska svanka på reflex om man drar på rätt ställe.

Lägg handen på ryggen, om han har så ont att han svankar av fjäderlätt beröring kommer han garanterat reagera på det.

Annars föredrar jag att palpera med lite tryck, så man inte kittlar de lite mer känsliga så de svankar därför..

jo ryggreflexen har jag också kommit åt, men alltså det kvittar i stort sett var längs ryggen jag lägger beröring så svankar han undan rejält. Men som sagt vid regnväder är 100 gånger ännu värre. Jag har användt både lätt beröring samt tryck.

Synd honom det är det:crazy:

Jag hade lämnat tillbaka med uppmaning om veterinärbesök, tandkoll, utrustningskoll och en bra tränare, med hänvisning till att hästen inte är ridbar. Mer än så kan du nog tyvärr inte göra.

Han har inte ändrat nåt i sin foderstat sen han kom hit.

Hade egentligen inte tänkt lägga mig i detta mer men när du säger att han inte ändrat foderstat

a) får han samma hö?
b) har inte gräset börjat växa?
c) reds han tidigare och vilar nu?

A: ja han får samma hö.

B. Dom går kvar i sin vinter hage i väntan på ett kollamasken resultat så hästarna har ej kommit ut på bete än.

C. Han har ridits till och från av sin ryttare

Nu sen han har kommit hit så försöker jag hitta andra lösningar för honom alt lämna tillbaks honom.

du har helt och håller rätt i det du skriver.

han står och darrar och skakar när de regnar.

Alltså min häst skulle det inte gå att göra ngt vettigt med på 1 vecka om han stod utan täcke i regn en dag. Han är superkänslig för kyla,just ryggen drabbas värst

Jag tycker att du ska uppsöka en massör och om inte annat veterinär. Du kan muskla hans rygg genom att tömköra, longera om du vet hur man gör det på rätt sätt. Men uppsök en massör som du skickar ut han kan ha en spänning i korset eller kanske korsförlamning.. då måste du kolla med veterinär. lycka till! mvh

En seriös massör behandlar inte utan att en veterinär tittat på en häst som har ont.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10